Intelligentne ja kohusetundlik

Samal ajal, kui Leib näeb Jüri lahkumise peamist põhjust "süstemaatilises liikluseeskirjade rikkumises", hindab Jüri Mõis meest rohkem. "Ta oli intelligentsilt ja kohusetundelt autojuhi ametist tunduvalt üle. Mina ei usu, et see lahtilaskmine oli nii, nagu seda serveeritakse. Küllap autojuht tahtis ise minna ja nüüd lavastati see Looduse jaoks kui punktivõit," arvab Mõis. Tema mäletamist mööda tuli kuuekümnendates aastates autojuht Jüri tööle tema ametiajal. "Jüri, minu nimekaim, oli kena ja intelligentne inimene, ta oli endine siseministeeriumi autobaasi juhataja. Tal oli südameprobleem ja tervise huvides ei lubatud tal juhtivat tööd teha. Ta võttis endale kerge otsa, et mõnusasti pensionipõlve pidada. Ma ei teagi täpselt, kas see oli juba käes või ei!"

Mõisa sõnul on ametiauto nagu personaalauto, mida võib kasutada ka erasõitudeks. Autojuhi tööaeg tähendab seda, et kui ministril on sõiduvajadus, on ka autojuhil tööaeg, ja kui ei ole sõiduvajadust, ei ole tööaega.

"Minister on tähelepanuväärne isik. Ta ei saa ju ise otsida parklat ja juhi kohalt väljuda. Ta peab juhi kõrvalt väljuma."

Oma soov ja kompensatsioon või vallandamine

Eesti transpordi- ja teetööliste ametiühingu juhatuse esimees Ain Tatter tunnistas, et Looduse autojuht ei olnud ametiühingu liige ja seetõttu ta töölt lahkumise täpseid asjaolusid ei tea. "Inimese võib lahti lasta siis, kui tal on mingi väga ränk rikkumine, mis põhjustab usalduse kaotuse. Kui autojuhil oli varem kaks karistust, nagu väidetakse, siis on see kõva argument sundida teda lahkumisavaldust kirjutama," nentis Tatter SL Õhtulehega kõneldes, kuid toonitas, et distsiplinaarkaristused kehtivad vaid aasta. "Arvan, et praegu pandi autojuht valiku ette: kas lahkub omal soovil ja saab kompensatsiooni või vallandatakse päevapealt," hindab Tatter olukorda.

Siseministeeriumi pressi-esindaja Ilona Leiva sõnul tuli Tarmo Loodusel koos abikaasaga Leetu Klaipedasse Baltimaade tuletõrjespordi meistrivõistluste avamisele sõita selleks, et anda Leedu tuletõrje- ja päästeameti direktorile ning Klaipeda tuletõrje- ja pääste-ameti ülemale aumärke. Sellest sai autojuhi vallandamisega lõppenud sõit alguse.

Ministril auto kasutamine vaba

Päevakava võimaldas sõita Leetu ametialasest vajadusest päev varem, andes Tarmo Loodusele ja ta abikaasale võimaluse üle viie aasta onu perekonnaga kohtuda. Jüri sai komandeeringutasu.

Kuid kas keegi üldse peab arvet, on tegemist ministri era- või ametisõiduga? Pressiesindaja selgitab, et ministritel on auto kasutamise õigus üsna vaba ning era- ja töösõitudel vahet ei tehta.

Minister Loodus ei tunne süümepiinu, et ta autojuhi lahti lasi?

"Autojuhti ei karistatud auto varguse pärast. Autojuht lahkus töölt omal soovil. Eelnevalt on tema teenistuslehel kaks kehtivat distsiplinaarkaristust: üks auto omavolilise kasutamise eest, teine vilkurite omavolilise kasutamise ning põhjendamatu kiiruseületamise pärast. Autojuhi seletuskirjast Leedus juhtunu kohta selgub, et ta jäi Leedu liikluspolitseile vahele, kihutades Vilniusse suunduval kiirteel, kus oli lubatud sõita 110 km tunnis, 128kilomeetrise tunnikiirusega. Autojuht sai hoiatuse. Ka on tal fikseeritud liikluseeskirja rikkumine 19. aprillil 2000 Tallinnas. Siis sõitis ta 77kilomeetrise tunnikiirusega teelõigul, kus lubatud kiirus on 50 km/h."

Varastatud kallis Audi A6 on siiani leidmata. Tarmo Loodusele renditi asendusauto, ikka Audi.

Minister Lukase auto leiti Lätist

Eelmise aasta 9. juunil viisid vargad haridusminister Tõnis Lukase suvila õuelt Võsul 400 000 krooni maksva tumesinise ametiauto Audi A6. Haridusministri auto saadi kätte sama aasta novembris Lätis Venemaa piiri lähistel Balvi linnas, kui üks Tallinna autovaraste grupi liige üritas seda Venemaale toimetada. Sõiduki roolis oli tallinlane Mihhail, kes eiras teda peatada püüdnud politseipatrulli märguannet. Võltsitud Venemaa registreerimisnumbreid ja kerenumbrit kandnud Audi tegi põgenemisel kerge avarii.

Kirsti Vainküla, Kadri Jakobson