14. augustil kontrollis julgestuspolitsei Taksopargi ristmiku juures õppesõiduautosid. Vaid kolm sõidukit 17-st vastasid kõigile nõuetele, teatas julgestuspolitsei. Üks põhilisi rikkumisi seisnes õpilaste liiga vara linnaliiklusesse lubamises.

MTÜ Liikluskasvatuse ühenduse projektijuhi Tarmo Saluse sõnul üritavad mõned autokoolid õppekvaliteedi arvelt teha koolitust ettevõttele endale odavamaks, seetõttu kulutatakse võimalikult vähe ka õppesõiduplatside rentimiseks.

"Kohustus on koolitusloa saamisel esitada lisaks kõigile teistele dokumentidele ka õppeplatsi kasutamist tõendava dokument – üldjuhul on tegemist lepinguga, aga see on formaalne, et vajalik kastike täidetud oleks, sest reaalselt toimub õpe ikkagi linnatänavatel," lisas Salus.

Ka autokoolide liidu presidendi Enn Saardi sõnul on probleem olemas. „Kui plats asub koolist kaugel, kasutavad õpetajad võib-olla juhust ja sõidavad koos õpilasega platsile,” tõdes Saard.

Peamine murekoht on Saardi arvates siiski selles, et praegust autokoolide õppekava ei ole võimalik alati sajaprotsendiliselt täita – mõnikord ei ole sellel mõtetki.

„Mõni õpilane tuleb kooli ja on kodus külavaheteedel või põllul harjutanud ja valitseb hästi autot. Õpetajad ütlevad siis mulle, et mis ma seal platsi peal temaga istun, kui ta võiks juba ristmikke harjutada. Samas on teine õpilane, kellele on ka ettenähtud platsitunnid vähesed,” selgitas Saard.

Ühe võimaliku lahendusena näeb ta sõiduõpetajale vabamate käte andmises. „Kõige parem oleks, kui õpetaja saaks ise otsustada kui palju mida teha, aga meie ühiskond veel kahjuks nii kaugel ei ole,” möönis Saard.

Tarmo Saluse hinnangul saab probleemi lahendada vaid tugevama ja paremini organiseeritud kontrolliga ning õpilaste teavitamisega nende õigustest ja kohustustest. Praegu lubab õpilase linnaliiklusesse sõiduõpetaja allkiri sõidukaardil ning paljud õpilased ei tea, kui palju kui palju nad enne linnas sõitmist platsil peavad harjutama.

„Enne linnaliiklusesse pääsemist peab õpilasel olema tehtud platsil vähemalt kaheksa sõidukorda, üks kord 25 minutit ja sellele järgneb linnasõidueelne sõiduoskuse hindamine,” selgitas Salus. Kuna aga liiga vara linna sõitmaminek võrdub seaduse mõistes mootorsõiduki juhtimise õiguseta isiku rooli lubamisega, siis võib trahvi saada ka õpilane, lisas ta.

„Seadused on täitmiseks kõigile ja kui õpilasele pole millegipärast tutvustatud, millal ta võib linnas sõita, siis see on küll koolituse viga, aga ka õpilase enda teadmatajätmine,” ütles Salus.

Kas õpilane ikka on vajalikud tunnid platsil täis sõitnud, saab kontrollida vaid sõiduõpetaja täidetud sõidukaarti vaadates.

„Võib küll öelda, et kontroll on praegu ainult paberil ning seda saab teha kas pisteliselt politsei või ARK (autoregistrikeskus – toim.) kui hakkab sõidukaarte ükshaaval läbi vaatama,” sõnas Salus. "Sisulist kontrolli tegelikult ei toimu – kus, millal ja kuidas õpe toimub ning kes seda läbi viib. Kontroll autokoolinduse üle ei ole kindlasti piisav, seda alates teoorialoengutest ja lõpetades rahadega arveldamise üle,” lausus Salus.