Kui poliitikute positiivsete tegude hindamisel olid vastanud sama lahked kui varasematel aastatel, andes keskmiselt 6–5 punkti, siis Ken-Marti Vaheri skandaaliga päädinud tegevuse hindamisel oldi kriitilisemad kui ei kunagi varem. 2,4 on nelja aasta madalaim hinne ministri tegevusele.
Palusime ka kõigil sel aastat ministriametit pidanuil panna enesele hinne ja tuua välja õnnestumised ja ebaõnnestumised.

Kokkuvõtted on siin.

1. Urmas Paet
Välisminister

Rahva hääl: 6,0
+ Otsustav tegutsemine röövitud ratturite koju toomisel. Tadžikistanis Eesti lenduri abistamine. Kaval laveerimine Vene suhetes. Suhtleb rahva ja meediaga avalalt. Kättesaadav.- Argus dalai-laama külaskäigu ajal. Liigne lihvitus. Paljusõnalisus.

Enesehinnang: 7,5

+ Riigi tõhus toimimine Eesti kodanike aitamisel välismaal – Liibanoni inimröövijuhtum, Tadžikistani juhtum, maavärina tagajärjed Jaapanis jne. Idapartnerluse koolituskeskuse loomine. Eesti saatkonna loomine Kasahstani, peakonsulaat Sydneysse.
- Hoolimata pikast lobitööst ei ole Turkish Airlines avanud lennuliini Istanbulist Tallinna. Soovitust kauem on võtnud aega Eesti Kiievi saatkonna renoveerimine, Pekingi saatkonnahoone ehituse alustamine.

2. Jürgen Ligi
Rahandusminister

Rahva hääl: 5,7
+ Euroopa parim rahandusminister. Riigi rahandus tasakaalus. Maailmavaate stabiilsus. Ütleb, mida mõtleb. Euroalaga liitumise arhitekt.
- Numbreid loeb, rahva tegelikku olukorda ei näe. Omavalitsuste tulubaasi vähendamine. Künism.

Enesehinnang: jättis hindamata
+ Me rahanduslikud valikud on end tõestanud: Eesti eelarve on taas ülejäägis, võlakoormus Euroopa madalaim, majanduskasv suurim. Riigireiting on Euroopas erandlikult kindel.
- Euroopa rahanduspoliitilised otsused on veninud ja pole usaldust taastanud, seega on meie sõnum nõrgalt kõlanud. Koalitsioonilepingus ja eelarves on kompromisse, mida raske omaks võtta.

3. Jaak Aaviksoo
Kaitseminister

Rahva hääl: 5,5
+ Lõpuks hakkas asjast aru saama, toimima. Laaneots pidas teda lahkumiskõnes soojalt meeles. Jõuline. Töökas, tubli, konkreetne, selgesõnaline. Suutis vabadussamba tööle saada. Vähendas pingeid ministeeriumi ja peastaabi vahel.
- Vabadussammas. Liig reljeefse väljendus- ja mõttelaadiga. Moraalitu. Ülbe.

Hinne enesele: „päris hää”
+Sujuvalt ette valmistatud kaitsepoliitika ümberkorraldamine, kaitseväe juhataja vahetamine.

4. Tõnis Lukas
Haridusminister

Rahva hääl: 4,9
+ Austab erinevalt Aaviksoost õpetajaid. Kutseharidus kosub. Vene koolide reform. Tahtis ja suutis suhelda, dialoogi arendada. Õpetaja tundis: minister hoolib, mõistab teda.
- Vene kooli poolik reform, vähene õpetajate ja kogukonna teavitamine. Ei suutnud tõestada õpetajate palgatõusu vajadust. Õigustas väikekoolide sulgemist. Eneseimetleja.

Hinne enesele: 8
+ Tasuta kõrghariduse kontseptsiooni, uue õppetoetuste süsteemi väljatöötamine. Venekeelse gümnaasiumi eesti õppekeelele ülemineku ettevalmistamine. Tartu ülikoolile rahvusülikooli staatuse andmine, uue teaduskorralduse seadustamine.
- Pole realiseerunud Ida-Viru eestikeelsete õpetajate 30%-line palgatõus, mis õnnestus koalitsioonileppesse sisse saada.

5.-6. Juhan Parts
Majandusminister

Rahva hääl: 4,6
+ Kortermajade renoveerimise algatamine, ettevõtluse toetamine. Analüüsivõimekus. Oskus eraldada olulist. Eurorahad. Tee-ehitus. Pühendumus. Rail Balticu toetamine.
- Osalus elamislubade sigadustes. Segadused Hiina veduritega. Eesti Energia poputamine.

Hinne enesele: „Panen 10, siis haaravad kriitikud ja oponendid sule ja ehk saab mu tegevus korralikult kajastatud.”
+ Ekspordi kasv – nii uued turud kui ka üle tuhande uue eksportija. Tööpuuduse vähenemine. Tootlikkuse kasv kõrgema lisaväärtusega sektorites. Ettevõtlusaktiivsuse kasv.
- Ameti- ja kutseoskuseta inimeste arv jätkuvalt kõrge. Teesi „Rohkem insenere” teadvustamine ja elluviimine edeneb visalt.

5.-6. Mart Laar
Kaitseminister

Rahva hääl: 4,6
+ Raamat 101 ajaloosündmusest. Ministeeriumi turvasüsteemi loomine. Pidev pildilolek. Suutis kaitsta kaitsekulutuste kasvu. Selge seisukoht elamislubade skandaalis.
- Kiretu tulemuseta tegevus. Ei teadnud erakonna juhina elamislubade ärist. Huvitub enam raamatute kirjutamisest, metsavendlusest. Räige avaldus vaenlaste mahalaskmise kohta.

Hinne enesele: „Ei pea sobivaks hinnata.”
+ Kaitsekulutuste kasv kahe protsendini SKT-st. Konstruktiivne koostöö parlamendiga missioonide pikendamisel ja kaitseväe juhataja, peastaabi ülema ametissemääramisel.
- Kurvaks teeb kapral Agris Hutrofi langemine Afganistanis. Loodan, et järgmisel aastal suudame tõsta kaitseväelaste töötasu.

7. -8. Andrus Ansip
Peaminister

Rahva hääl: 4,4
+ Tubli Harju keskmine. Hoolimata pidevast kriitikast on ta oma meeskonnaga suutnud hoida Eesti majanduse elujõulisena, rahanduse korras. Esinduslik. Arukas. Kindlakäelaine.
Reaalsusetaju põhineb Eurostati aruannetel, mitte tegelikul elul. Vähene kriitikameel.
- Haldusreformile vastutöötamine. Süvenev ülbus rahva suhtes.

Hinnang enesele: „Peaministri tegevust hindab rahvas.”
+ Tööpuudus on märkimisväärselt vähenenud. Tänu euroga liitumisele on välisinvesteeringud Eestisse oluliselt suurenenud, mis omakorda lõi uusi töökohti. Eesti majanduskasv on Euroopa Liidu kiireim.
- Kahju, et Euroopa Liidu tasandil tehtud otsused ei ole rahaturgude jaoks olnud piisavalt rahustavad. Samal ajal ei maksa oodata kriisi lahendamiseks kiireid lahendusi, toibumine võtab aastaid.

7.-8. Helir Valdor Seeder
Põllumajandusminister

Rahva hääl: 4,4
+ Eesti põllumeeste huvide eest seismine Brüsselis. Põllumajanduse säilitamine.
- Nähtamatu. Eesti Toidu programmi alahindamine. Toetused me põllumeestele on jätkuvalt ühed EL-i madalamad.

Hinne enesele: ei hinnanud
+ Edukas EL-i vahendite investeerimine. Valmisid mitmeid automatiseeritud piimafarmid. Toetus E-Piimale piimapulbri tootmise ajakohastamiseks, ühistule Eesti Mahe piimaautomaatide paigaldamiseks kaubanduskeskustesse.
- Ei ole suutnud piisavalt avalikkusele selgitada põllumajanduse, sh kodumaise toidutootmise tähtsust ja positiivsed arengud. Ei ole saanud piisavalt meedikajastust. Haldusala teadusasutused ei panusta piisavalt põllumajandusteaduse arendamisse.

9. Jaak Aaviksoo
Haridusminister

Rahva hääl: 4,3
+ Haridusreform liigub. Töökas. Tubli. Gümnaasiumide arvu vähendamine. Vene koolide reform. Ülikoolide reformikava.
- Põlglik ja alandav suhtumine õpetajate palgatõusu. Kiirustav kõrgharidusreform. Tegutseb üksiku hundina, avaliku toetuseta. Vähene jõulisus. Masinlik gümnaasiumite likvideerimine.

Hinne enesele: „Hoovõtt võttis liiast aega.”
+ Tasuta kõrghariduse seadus. Rahulik ja sisuline üleminek eestikeelsele õppele vene koolides. Haridusökonoomilise mõtte juurutamine. Lootus sisulisele koostööle õpetajate ja haridustöötajate liiduga.
- Kõrgharidusseaduse venimine. Suutmatus vältida koolikatsete rallit Tallinnas. Ühise lahenduse puudumine õpetajate palgaprobleemile.

10. Hanno Pevkur
Sotsiaalminister

Rahva hääl: 4,2
+ Orienteerub teemas. Mõistev, mõistlik. Olla rahaliselt rasketel aegadel sotsiaalministeeriumi eesotsas ning teha arukaid otsuseid on saavutus. Ei karda vastutust. Oskab eri huvigruppidega rääkida.
- Tüli tööandjate ja ametiühingutega. Sotsiaalpartnerluse väljaviskamine ühiskondlikust debatist. Suutmatus lahendada ühiselamute probleeme.

Hinne enesele: ei hinnanud
+ Noortele arstidele tuleb lähetustoetus, perearstidele asendussüsteem. Eesti ja Vene pensionikindlustusleping. Tööpuuduse vähenemine. Elektriautod hõlbustavad sotsiaalteenust.
- Pension kasvab.

11.Marko Pomerants
Siseminister

Rahva hääl: 4
+ Rahulik, aus suhtleja. Süsteemi toimimine niivõrd väikese rahastamise juures. Virumaa arengukava, mille järglased prügikasti viskasid. Osalusvaatlused päästjate ja piirivalve töös. Elektrooniline piiriületus.
- Padaoru paine. Ei toetanud päästjaid palgaläbirääkimistel.

Hinne enesele: 8
+ Piiriületuse broneerimissüsteem. Panustamine EL-i IT-agentuuri Eestisse saabumisse. Tegevus Ida-Viru arengu nimel, piirkonna probleemide tutvustamine.
- Tuletõrjemuuseum jäi reformimata, aeg sai otsa.

12. Rein Lang
Justiitsminister

Rahva hääl: 3,9
+ Tasemel kriminalistikalabor. Korrastatud seadusandlus. Kastist väljapoolne, originaalne mõtlemine. Suutis kuivale justiitsteemale anda inimliku sära ja selguse.
- Lakkamatu meedia halvustamine ise meediat selleks kasutades. Suutmatus avaliku teenistuse seadust ajakohastada. Perevägivalla probleemi ignoreerimine. Ülbus. Vähene suhtlemisoskus.

Hinne enesele: keeldus nii ennast hindamast kui ka tegevust kommenteerimast.

13. Rein Lang
Kultuuriminister

Rahva hääl: 3,6
+ Esimene kultuuriminister, kes mõistab tantsupeostaadioni vajalikkust. Jõuline vastuseis raharaiskamisele ja kommertskultuuri levitamisele raamatukogudes. Kultuuridebattide tekitamine. Tegevus muuseumisüsteemi ajakohastamiseks.
- Kultuurirahva väljavihastamine. Raamatute tsensuur. Lahmiv, diskussiooni välistav tege­vus. Ülbe väljenduslaad. Ajakirjanduse halvustamine. Edevus. Kirjastajate, mitte raamatukogude toetamine.

Hinne enesele: keeldus nii ennast hindamast kui ka tegevust kommenteerimast.

14. Keit Pentus
Keskkonnaminister

Rahva hääl: 3,5
+ „Ei” fosforiidiuuringutele. Saastekvoodi edukas müük.
- Loodusmuuseumi direktori ebademokraatlik valimine. Ei tajunud fosforiidikriisi tähendust. Abitus Nõmmeveski probleemide lahendamisel. Vähe jõulist ja rohelist mõttelaadi.

Hinne enesele: ei hinnanud
+ Tuhala nõiakaevu ümbruses kõigi kaevandamisega seotud tegevuste peatamine. Eramatsaomanike tulumaksureform. Uue fosforiidisõja ärahoidmine. Rekordmahus euroraha kasutuselevõtmine. Edukad CO2 kvooditehingud.
- Kõigi lahendusteni ei jõudnud piisavalt kiiresti.

15. Kristen Michal
Justiitsminister

Rahva hääl: 3,4
+ Soov samasooliste partnerlust reguleerida. Saanud hakkama skandaalideta. Perevägivallaga tegelemine.
- Nähtamatu. Tegeleb pseudoteema – samasoolistega.

Hinne enesele: „Igal hommikul tulen tööle kavatsusega teha tööd hindele 10. On päevi, mil see õnnestub, on päevi, mil ei õnnestu…”
+ Avaliku teenistuse seaduse reform. Riigilõive alandav, kohtumenetlust kiirendav eelnõu. Uus korruptsioonivastane seadus. Segadus uue Tallinna vangla ümber lõppemas.
- Ajapuudus. Ministritöö kõr­valt on keeruline magistriõpingute jaoks aega võtta.

16.-18. Laine Randjärv
Kultuuriminister

Rahva hääl: 3
+ Vaatamata kultuuriinimeste negatiivsetele hinnangutele oli ta minister, keda kõik teadsid, kes võttis tööd tõsiselt, hingega. Särav. Siiras. Peterburi Jaani Kiriku taasavamine. Tubli koorijuht.
- Ei suutnud näha kultuuri tervikuna. Võimetus seista valdkonna rahastamise eest. Mõttetu eneseupitaja. Vilets suhtleja. Ei suutnud otsuseid põhjendada.

Hinne enesele: 7
+ Euroopa kultuuripealinna aasta ja teiste kultuuri suurtutvustuste (Helsingi raamatumessi, Pariisi Eesti kultuurikuu) ettevalmistamine. Festivali Europeade Tartusse toomine. Peterburi Jaani kiriku taastamine.

16.-18. Siim Valmar Kiisler
Regionaalminister

Rahva hääl: 3
+ Omavalitsuste veebireform. Soov korrastada kohanimesid – linn, vald, alevik. Kodanikuühiskonna edendamine. Võitlus haldusreformi eest.
- Haldusreformi äpardumine, olematu regionaalpoliitika. Silmapaistmatu.

Hinne enesele: 6
+ Uued regionaalprogrammid – väikesaarte, kergliiklusteede, kiire internetiühenduse ja külapoodide teenuskeskuste pro­grammid. Haldusreformi debati tulemusena on ühiskonnas toimunud murrang, valmisolek muudatusteks.
- Ei toimunud omavalitsuste vabatahtlikku liitumist. Kuigi omavalitsuste tulubaas on taastunud kriisieelse tasemeni, ei õnnestunud muuta rahastuse proportsioone. Asustusjaotuse korrastamine on aega võtnud.

16.-18. Jaanus Tamkivi
Keskkonnaminister

Rahva hääl: 3
+ Praegusest ministrist enam nähtav. Asjalik, ei eputanud. Maadevahetuse korrastamine.
- Seisis Tuhalas pigem ärimeeste kui rahva huvi kaitsel. Nähtamatu.

Hinne enesele: keeldus nii ennast hindamast kui ka oma tegevust kommenteerimast.

19. Ken-Marti Vaher
Siseminister

Rahva hääl: 2,4
+ Õnnestus skandaalist hoolimata ametisse jääda. Käitus elamislubade skandaalis õigesti ja väärikalt.
- Elamislubade skandaal. Raiskav remont oma kabinetis. Ebaaus. Rahva arvamust mitte arvestav. Ei suuda kontrollida enda juhitavat süsteemi. Ei toeta päästjaid.

Hinne enesele: 6
+ Keskkriminaalpolitsei taastamine. Tähelepanu ennetustööle nii pääste- kui ka politseivaldkonnas, erasektori kaasamine. Eeltöö elupäästevõimekuse suurendamiseks. Toetus vabatahtlike päästjate ja abipolitseinike tegevusele.
- Elamislubade valdkonna korrastamiseks kulub aega, hoolimata riigieelarve märkimisväärsest kasvust sisejulgeoleku valdkonnas on vajadused siiski suuremad kui võimalused.