Nüüd tegi transpordiamet teabenõude majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, et selgust saada. “Sellest olukorrast võiks järeldada, et viimastel aastatel pole tehnilise järelevalvega keegi tegelenud,” märkis Aarniste.

Tariifid sisestavad taksomeetritesse litsentseeritud firmad, kes peaksid taksomeetrid nii plommima, et keegi teine ei saaks hiljem neile lisaseadmeid ühendada või tariife omatahtsi muuta. Seadustes pole aga kellelegi pandud ülesannet selle järgi valvata, kas tegelikult kõik nii ka toimib.

“Näiteks oli meil kevadel Tulika taksomeetrite pärast vaidlus, sest nende taksomeetritesse oli jäetud võimalus sisestada kokkuleppehind,” rääkis Aarniste.

Tulika Takso juhatuse liige Anne Rebane ütles, et nende praktikas ei ole olnud juhust, et taksojuhid oleksid ise taksomeetrisse mingeid lisatariife sisestanud. “Taksomeetrile lisaseadme paigaldamine on ilmselgelt lihtsam ettevõtmine. Oma taksosid kontrollime regulaarselt ja kontrolli käigus oleme pettureid ka avastanud,” lisas Rebane.

Taksokontroll kontrollib autot

Eesti linnadest ainsana töötab Tallinnas taksokontroll, kelle õigused on aga samuti piiratud. Näiteks ei tohi nad matkida kuritegu või korraldada jälitustegevust – see kõik on politsei tallermaa. Taksokontroll tohib küsida taksojuhi dokumente, jälgib, et salong oleks puhas, hinnakirjad nähtaval, katusel nõuetele vastav plafoon jne.

Taksokontrolli teenust osutava Falck Eesti infojuht Andres Putting ütles, et taksomeetri korrasolekut kontrollitakse ainult välisel vaatlusel. “Kas sinna on mingeid koode sisestatud või kuskil peidus lisaseadmeid ühendatud, oskab selgeks teha ainult spetsialist,” täpsustas Putting.

“Taksokontroll teeb keskmiselt 20 trahvi kuus, enamasti on need selle eest, et taksojuht suitsetab peatustes klienti oodates, salong on määrdunud või puudub tšekiprinter,” ütles Putting.

“Seaduse järgi vastutab probleemide eest vedaja. Seepärast ei saa me karistada operaatorfirmat, sest enamasti on kõik taksojuhid füüsilisest isikust ettevõtjad. Kui firmad tahavad oma mainet hoida, siis nad võtavad petvate taksojuhtidega midagi ette, kui mitte, ei saa ka meie midagi teha,” tõdes Eero Aarniste.

Samas oletas Aarniste, et koodide ja muude nippidega taksomeetri tariifi muutmine ei ole tavapärane, sest väljaprinditavalt tšekil on tariifid selgelt kirjas. “Kes tšekki ei anna või kirjutab arve käsitsi, nendega meil pikka juttu pole: kutsume ta taksokomisjoni ette ja peatame juhi taksoveoloa või võtame üldse ära,” kinnitas ta.

Taksomeetrit liiga lihtne asendada

•• Üks kolmest taksomeetrite paigaldamise ja plommimisega tegelevast firmast on OÜ Taksokeskus. Juhataja Guido Mandre sõnul on väga oluline, et enne taksomeetri plommimist oleks see konkreetsele autole kohandatud ja kindlalt paigaldatud.

•• “Suure kuritegude arvu tõttu on Eestis tavaline praktika, et taksomeeter ühendatakse nii, et taksojuht saaks selle lihtsalt lahti võtta ja ööseks koju viia. Tegelikult muudab see kohandamise mõttetuks, sest nii saab taksojuht taadeldud taksomeetri lihtsalt asendada suvalise teise taksomeetriga,” pahandas Mandre.

•• Tema kinnitusel garanteerib Taksokeskus enda paigaldatud taksomeetrite puhul, et neid omapäi taksost lahti võtta pole võimalik.

•• Ka Mandre tunnistas, et praegu keegi taksomeetrite tehnilist vastavust ei kontrolli. “Me üritame seadusse sisse viia punkti, et kord aastas tehnoülevaatusel käies peaks ARK hakkama ka taksomeetrite ühendust kontrollima,” lisas ta.