Viimase aja Tallinna prügihanked meenutavad eelmise sajandi alguse Chicagot, kus üks grupeering võttis linna prügiveo oma kontrolli alla ja kurja kuulsuse omandas maailmakuulus gangster Al Capone.

Praegu lepivad ka Tallinnas suured vedajad omavahel kokku nii piirkonnad kui ka hinnad, ja kaotajaks on igal juhul lihtne prügitekitaja. Linnavõimud on suurte vedajate lõa otsas, eriti seetõttu, et protseduur, kuidas selgitatakse välja piirkonna vedajaid, on nii algeline ja tobe, et võimaldab kahel kontsernil – Cleanawayl ja Ragn-Sellsil – oma satelliitfirmadega  kontrollida kogu prügimajandust. Ja võib oletada, et teistes Tallinna ja Eesti piirkondades ei ole olukord parem.

Suurfirmad võidavad

Ehkki pakkumistesse on pandud ka ilma rahata vedamise lubadused, võidavad suurfirmad suure tõenäosusega konkursid maksimaalse piirhinnaga ning konkurendid, kes pakuvad mitu korda madalamat hinda ja seega ka inimestele kasulikumat teenust, jäetakse ukse taha.

Mustamäel toimunud prügiveo konkursil on suured prügivedajad Cleanaway ja Ragn-Sells suure tõenäosusega kokku mänginud. Sellele viitavad kõige ilmsemalt pakkumise dokumendid, hinnad ja kahe firma poliitika pakkumiste võitmiseks.

Kui kahe firma prügiveo hinnapakkumised erinevad vaid sentides ja kui kahe piirkonna pakkumised on justkui peegelpildis ning nende firmadega seotud ettevõtted on kaasatud pakkumistesse statistidena, et aidata härrasfirmadel võita, ei saa teha mingit muud järeldust, kui et tegemist on kokkuleplusega – suure tõenäosusega. Tarbijal on mõistlik mitte lasta ennast uinutada nullhinnast: me ei ela veel kommunismis ja äri ei tehta ilma rahata.

Päevaleht võtab prügifirmade kahtlased tegemised luubi alla.

Intervjuu

Ragn-Sellsi juht

Remmelg tunnistab konkurendi turult välja söömist

•• Mis mõte on kolmel pea identsel pakkumisel ühe firma poolt?

Agu Remmelg: Mõte on selles, et kontrollida paremini konkursi tulemust. Kui saame kolm pakkumist panna, siis need mõjutavad teiste konkurentide punktisummat. Täpselt samamoodi on Cleanawayl kolm firmat, millega nad välja tulid. Neil on samamoodi pakkumised tehtud ja kuigi nende hindu ma ei mäleta, põhimõte on neil sama. /---/

•• Mõte on siis selles, et väiksemaid konkurente välja süüa?

Jah, see on selline mõte. Kui tingimused on niimoodi tehtud, siis tuleb vastavalt käituda.