Trammipargi direktor Uno Heinvere sõnul puudub linnal ühistranspordi arengukava. "Küsimus pole trammipargi püüdes oma mundriau kaitsta. Arengukava puudusel ei tea trammipark isegi seda, mida ootab linnavalitsus meilt järgmisel aastal, ammugi ei te me, mis toimub kahe, kolme või viie aasta pärast," kinnitas Heinvere.

Vaguneid kapitaalremontides ja uusi tramme juurde mitte ostes suudab trammipark trammiliikluse senisel tasemel säilitada aastani 2001. "Enne kui trammiliiklust likvideerima asuda, tuleks selgelt kindlaks teha, kas tramm segab Tallinna liiklust," vihjas Heinvere linnapea Robert Lepiksoni hiljutisele mõtteavaldusele.

Trammipargi asedirektor Elmar Moorats ütles, et talvisel ajal on tööpäeviti tippajal käigus 67 trammikoosseisu, mis koosnevad kokku 85 vagunist. "Päevas sõidab trammiga keskmiselt 107 000 inimest," lausus ta.

ühte trammi suudab punktide A ja B vahel asendada sadakond sõiduautot. Tallinna tihedaima liiklusega Tartu maanteed mõõdab tööpäeviti tunnis 30,8 trammi. "Iga kahe minuti järel tuleb tramm. Selles piirkonnas oleks alternatiiv vaid jalgsi käia," leidis trammi- ja trollikoondise ökonoomikadirektor Mart Moosus.

Kuigi kahe aasta eest 2010. aastaks kavandatud autostumine on saavutatud juba sel aastal, näitavad seiresüsteemid keskkonnaameti juhataja Aap Mumme sõnul kesklinna õhusaaste taset üsna stabiilsena. "Kuidas trammiliikluse kaotamine õhule mõjuks, ei ole uuritud, aga nüüd tuleks seda teha. Praegu näib linnapea kavatsus trammidest loobuda liig emotsioonaalne," leidis Mumme.

Transpordiameti liikluse peaspetsialist Taso Erima ei soovinud trammiliikluse kaotamise ideed esialgu kommenteerida, sest "liiga vara oleks midagi ümber lükata. Asja hakatakse uurima lähiajal," teadis Erima.

Trammipargi töötajate sõnul on autosid segavate trammide vastu pretensioone ka liikluspolitseil. Trammikoondis tunneb end süüdistustest puudutatuna. Moosuse sõnutsi kavatses trammiliikluse Kadrioru suunal kaotada ka endine linnapea Jaak Tamm.

Vähem kui kaks aastat tagasi uuris transpordiamet koostöös Hollandi spetsialistidega kiirtrammi arenguvõimalust. Trammipargi direktor ütles, et Hollandi, Inglise ning hiljem ka Taani spetsialistide uuringuid ei ole kahe aastaga edasi arendatud. Samuti on liiva jooksnud pea kõik arenguplaanid.

Trammi- ja trollikoondise insener Remeo Varema sõnul pole asja saanud ei Tartu maanteelt otse Rävala puiesteele ja sealt Pärnu maanteele kulgevast trammiliinist, trammiteede pikendamisest Järvele ega ka eraldi liinist Mustamäe teele. Lasnamäelaste tarvis kavandatud kiirtrammi tee osutus roosaks unistuseks juba eos, kavandatud kiirteel on praegu haljasala.

Trammipargi juhtide hinnangul tuleks põhjalikke liiklusuuringuid korraldada vähemalt kahel korral aastas - kevadel ja sügisel. Moosuse sõnul maksaks üks kompleksne uuring kuni 300 000 krooni.

Linnapea Robert Lepiksoni kinnitusel on tema kavatsust trammiliiklus kaotada enneaegselt käsitletud kui otsustatud asja. "Enne tuleb linnas teha kindlaks trammisõitjate arv ja alles siis otsustada trammiliikluse kaotamine või selle säilitamine," märkis Lepikson. Esialgsetel andmetel tahetakse trammi kasutamine lõpetada seal, kus pole suurettevõtteid ja massiliselt töölkäijaid.

Kui trammiliiklus lõpetada täna, jääks ripakile 131 trammi ning 510 trammipargi töötajat, kellest 200 on depoo- ja trammijuhid ning enamasti keskealised naised.

PIRET PEENSOO