„Niikaua, kuni telefon juhil käes oli, tunduski, et kõik on hästi: räägin, ja sõidan rahulikult edasi, aga kui telefon käest kukkus, siis tahes-tahtmata oli juhi reaktsioon vaadata, kuhu see kukkus. Antud juhul hakkas juht seda ka istme alt põrandalt õngitsema ja piisaski vaid mõnest sekundist, et auto kaldus vastassuunavööndisse ja põhjustas raske õnnetuse, mille tagajärjel on kolm last haiglas. See illustreeribki, et piisab mõnest sekundist, kui tähelepanu on häiritud ja võib juhtuda õnnetus,” nentis Põhja prefektuuri liiklusjärelevalve talituse juht Elari Kasemets.

„Praeguse seisuga on sel aastal karistatud autojuhte telefoni käes hoidmise või sellega rääkimise eest 661 korral,” ütles Kasemets. Varem oli keelatud vaid telefoniga rääkimine, kuid see võimaldas politseile vahele jäänud juhtidel karistusest kõrvale hiilida väites, et telefoni hoiti niisama käes.

Kindlaid arve, kui palju õnnetusi on mobiiliga rääkimise tõttu juhtunud, Kasemets öelda ei oska. „Mitme õnnetuse puhul võib aga eeldada, et autojuht võis tegeleda millegi muuga peale juhtimise. Seda näeb kas või auto käitumisest, sest kui inimene on kaine ja sõidab teelõigul lubatud kiirusega, siis auto iseenesest vastassuunda ei kaldu, kui ei ole tegemist tehnilise rikkega. Järelikult võib eeldada, et juht on millegi muuga tegelenud ja tähelepanu on hajunud,” selgitas ta.

Ilmselgelt on roolis olles telefoniga rääkimine ohtlik, kuid eraldi kampaaniat selliste juhtide püüdmiseks ei tehta. „Päris nii me autojuhte ei püüa, et fikseeriks binokliga telefoni käes hoidmist. Tegutsetakse juhtumipõhiselt, et kui politseipatrullile jääb selline asi silma, siis see juht peetakse kinni ja ametnik langetab otsuse vastavalt oma sisetundele, kui ohtlik see tegu oli ja kas karistab või annab suulise hoiatuse,” sõnas Kasemets. Telefoni käes hoidmise või sellega rääkimise eest on karistus kuni 200 eurot. Kui selle teoga kaasneb liiklusoht – kui mõni jalakäija peab eest ära hüppama, teised autod peavad selle juhi pärast tegema manöövreid, et vältida õnnetust –, siis on trahv kuni 400 eurot. Seadus lubab ka juhiloa äravõtmist kuni kuueks kuuks.

Handsfree on ka ohtlik

2005. aastal Utah’ ülikoolis valminud uuringus tõestas kolmeliikmeline teadlaste rühm, et autojuhi käitumist häirib niivõrd mitte telefoni käes hoidmine kui vestlus. David L. Strayer, Frank A. Drews ja Dennis J. Crouch korraldasid 120 katseisikuga uurimuse, kus muu hulgas võrreldi autojuhi käitumise erinevust vastavalt sellele, kas ta räägib käeshoitava mobiiltelefoniga või kasutab handsfree’d.

Simulaatoril sõitjatega hoidis telefonis juttu ülal teadlastemeeskonna liige. 120 katseisikust sattus „avariisse” kokku 12 inimest, kellest kümme rääkisid õnnetuse ajal telefoniga. Häireteguriteta sõitmise puhul sattus avariisse vaid kaks inimest. Uuringu tulemused näitavad üheselt, et mobiiltelefoniga kõnelenud juhtidel aeglustus nende reaktsioon sõiduteekonnal ette tulnud takistuste tõttu, nad hoidsid pikivahet ebastabiilselt ja pärast pidurdamist taastasid kiirust aeglasemal ning olid tõenäolisemalt sujuva liiklusvoo häirijad. Liiklusohutuse seisukohast on huvitav, et liiklustähelepanu puudujäägid olid käeshoitavat või handsfree’d kasutanud juhtide puhul vaid väga väikeste erinevustega. Strayer ja tema kaasteadlased osutavad, et sarnaste tulemusteni on jõudnud veel kolm neist sõltumatut uuringut „See näitab, et seadused, mis piiravad käeshoitavate seadmete kasutamist, kuid lubavad handsfree’sid ei suuda elimineerida sõidu ajal telefoni kasutamisest tingitud ohte,” kirjutab Strayeri meeskond teadustöö kokkuvõttes.

Elari Kasemetsa sõnul ei ole Eestis sarnaseid uuringuid tehtud, kuid ta ei poolda roolis telefoni kasutamise täielikku keelamist. „Olen nõus, et ka handsfree kasutamine mõnevõrra häirib, kuid kindlasti mitte nii palju kui telefoni käes hoidmine. Karistuste karmistamine ei aita, pigem tuleb inimeste teadlikkust tõsta,” ütles ta.Roolis telefoni kasutamise keeldu ei täideta
Liikluseeskiri Juba 2001. aastal jõustunud liiklusseadus keelas roolis telefoniga rääkimise, kuid enam kui kümme aastat hiljem ei järgi paljud inimesed seda ikka veel.
Fotod eilsest, kus fotograafi objektiivi ette sattus vähemalt üks mobiiliga roolis lobiseja minutis.
Suvel sama seaduse karmistamise heaks kiitnud riigikogulased ise on halvaks eeskujuks: roolis telefoniga rääkides jäi vahele mitu riigikogulast.AbiksHandsfree saab kümne euroga

●●Tele2 tootearendusjuhi Oliver Ojamaa sõnul maksavad odavaimad juhtmega handsfree’d alates kümnest eurost, juhtmevaba seadme eest peab välja käima vähemalt 30 eurot. Kolme-nelja aasta vanustel telefonidel peaks kõigil olema juba standardne hands-free otsik, vanemate telefonide puhul võib sobiva leidmiseks vaja minna mobiilipoe müügimehe asjatundlikumat abi.

●●Kui juhtmega handsfree hinnad algavad kümnest eurost, siis juhtmevaba versiooni eest tuleb välja käia kolm korda rohkem. „Nad kaaluvad 6–7 grammi ja võivad olla kas või päev otsa kõrva küljes, nii et seda ei tunnegi. Selliste hinnad algavad kolmekümnest eurost,” selgitas Oliver Ojamaa.