Multimeedia veebiagentuuri Snake, Estonia Software ja Navireci koostöös valmiva projekti Speed Tracker (automaatne kiirusemõõdik liikluses – toim) toimimispõhimõte on iseenesest lihtne: sõidukisse paigaldatud GPS-kontroller suhtleb GPS-serveriga. Kui sõiduk ületab kiirust, väljastab GPS-server autojuhile SMS-iga vastava teate ja kui rikkumine vältab kauem kui 20 sekundit, saab kiiruseületamisest teada ka politsei ning järgneb trahv. Ettevõtjad on juba pakkunud oma süsteemi ka siseministeeriumile.  

Navireci finantsjuhi Olavi Raigla sõnul pakutakse teenust juba praegu eraettevõtetele, kes on huvitatud sellest, et nende värvides ringivuravad sõidukid kiirust ei ületaks. Kas tulevikus võiks nõuda sellise seadme paigaldamist paadunud kiiruseületajate sõidukitesse või muutuks see teenus kohustuslikuks suisa kõigile, sõltub Raigla sõnul ennekõike riigist.

Põhiõiguste riive

Riigikogu õiguskomisjoni esimees, kunagine justiitsminister Ken-Marti Vaher ütles, et politseil kuluks süsteemi kasutuselevõtmiseks väga pikk aeg. „Esmalt tuleb leida tasakaal inimeste põhiõiguste riive ja kaitse vahel ning küsimus on ju ka selles, mis sellise süsteemi kasutuselevõtmine maksab,” lisas Vaher. Põhiõiguste riive all pidas Vaher silmas seda, et positsioneerimissüsteem, mis võimaldab tuvastada kiiruseületamisi, võimaldab tuvastada ka sõiduki asukohta suvalisel hetkel.

Siseministeeriumi sisejulgeoleku asekantsleri Erkki Koorti sõnul on riik huvitatud lahenduste pakkumistest, mis aitaksid inimelusid säästa. Samas möönis Koort, et selliste süsteemide rakendamine eeldab laiapõhjalist kokkulepet ning piisavat ajavaru. Ka vajab lahendamist see, kuivõrd usaldusväärsena saab GPS-i kiiruseandmeid võtta mõõteseaduse kontekstis.

„Arvestades kiiruskaamerate ümber tekkinud poleemikat, on kindlasti vajalik märksa põhjalikum selgitustöö,” lisas Koort.

Iseenesest pole kolme IT-ettevõtte koostöös valmivas süsteemis midagi uut, sest sellesarnase ideega, kuigi veidi teistsugusel kujul, tulid välja Eesti liiklusolukorra pärast muretsevad inimesed eesotsas Tauno Tuisuga juba paari aasta eest. Tuisu idee oli samuti varustada kõik sõidukid GPS-seadmega, mille dis­pleil on kolm eri värvi tuld: roheline, kollane ja punane. Kui juht ületab piirkiirust, kustub seadme roheline tuli ja vilkuma hakkab kollane. Kui juht mõistliku aja jooksul oma sõidukiirust normidele vastavaks ei vii, annaks seade juhile teise hoiatuse, mille eiramisel seade fikseerib rikkumise ja saadab info politseisse. Ideest ei saanud aga asja, sest poliitilist tahet autojuhtidele seadet sundkorras peale suruda ei leidunud.

Tuisu sõnul käivad läbirääkimised seadme kasutuselevõtmiseks kindlustusfirmadega, kes tuleviku ideaalvariandis asuksid pakkuma seadme oma autosse paigaldavale autoomanikule soodsamat liikluskindlustust.