Tallinna-Tartu maantee neljarajalises osas on tugevas lumetuisus kaks äärmist ehk kummaski suunas üks rada sahka näinud, kuid keskmised rajad on osaliselt kinnisõidetud lumega kaetud.

Suurema auto või bussi järele tekkinud rodudes keegi liialt ei kiirusta – elektroonne näit teeveerel ütleb, et auto kiirus on 63 km/h. Ees sõidab sahk ja pikk rida selle taga. Keegi ei kibele mööda kihutama – justkui oleks eelmise nädala ülitraagilised õnnetused sõitjail silme ees. Kui kauaks?!

Korraga kihutab kusagilt rodu tagant otsast hulljulge rallimeeskonna märkidega auto ning üritab möödasõitu. Hirmus vaadata, aga sel korral läheb õnneks. Hea, et teised ei hakka tema eeskuju järgima.

“Kõige hullemad ongi möödasõidud ja eriti juhul, kui keegi rivi tagumisest otsast hakkab mööda minema, mitte ei tehta seda järjekorras esimesest alates – ja ega siis teised taha tavaliselt kehvemad olla,” lausub Järva Teede Paide teemeister Arvi Kirik, kes Tallinna-Tartu maanteel sõidab päevast päeva. “Põhiosa õnnetustest juhtub ju möödasõitudel,” meenutab ta fakti.

Bussijuht: Lätis on hullem

“Kõige hullem on sõita Lätis,” vastab Taisto bussijuht Jüri Noorsalu küsimusele, kus on kõige halvem teeolude ning liikluskultuuri mõttes sõita. “Lätlane on küll eestlasest viisakam, aga kihutab rohkem,” põhjendab ta. “Riia linnas on kergem sõita kui Tallinnas, sest ummikutes antakse seal paremini teed,” lisab bussijuht.

Noorsalu töötab bussifirma Valga grupis ning on pika tee piirilinnast pealinna juba läbinud ning asub Rakvere poole teele. “See tee pole midagi erilist – Rakverre sõites on peaaegu kogu tee ühesuunaline, kuid seda hooldatakse vähem kui Tallinna-Tartu maanteed,” iseloomustab ta. Lisab aga samas, et kõige hullema liiklusega maantee on ikkagi pealinna ja Tartu vaheline.

“Valga-Uulu tee on superkorras, kuid kõige hullem lõik, mida aeg-ajalt tuleb läbida, on Võhma-Olustvere – toda teed ei hooldata kohe üldse,” arutleb Noorsalu oma ühe põhimarsruudi Tallinn-Valga üle. “Teised bussijuhid on täna helistanud ja öelnud, et Ida-Virus on täiesti võimatus sõita.”

Üksteist võiks ju tähele panna

Tallinna-Tartu maanteel turvalise ja samas kiire sõidu võimalikkuse suhtes Paide teemeister liiga skeptiline pole ja arvab, et üksteisesse viisakalt suhtudes on võimalik vähem närviliselt ja ohutumalt isegi senisel teel liigelda. “Olen autojuhte ise möödaminnes treeninud, andes tagant kiiremini tulijaile ise teed ja ennast rohkem tee äärde tõmmanud – kui mõlemas suunas nii teha, siis on see tee ju peaaegu kolmerealine,” lausub teemeister.

“Peaksime üksteist aitama, mitte takistama ning katsuma liikumiskiirust ühtlustada – 90 tunnikiirusega on üldjuhul mugav sõita,” ütleb teemeister. Tema sõnul on liikluse ohtlikumaks muutumine ehk tagasilöök sellest, et teed ja autod on liiga head ning meelitavad kihutama. “Ja teisalt on märke tee ääres liiga palju,” ütleb ta, lisades, et autojuhid ei pane kõikvõimalike külaviitade kõrval olulisi märke enam tähele. “Õnneks on suured reklaamid maantee äärest lõpuks maha võetud.”

Samas on Tallinnast välja sõitma hakates Ülemiste järve kõrval, lennujaama vastas, kus märke, sõiduradasid ja valgusfoore juba isegi küllaga, suured, tähelepanu endale tõmbavad reklaamtahvlid. Nende seas peaministri hiigelportreega valimisreklaam…

Lai lumi asendub vihmasajuga

Eile kella kolme ajal sadas Järvamaal laia lund ning tee kattus kiiresti värske kihiga. Sahk käis tund aega tagasi ja tuleb juba uuesti, kuid tee on ikka talviselt liiga lumine. Tee veeres sumisevad nagu suvised mesilased viis teetöölist, kes on saadetud lumest veel välja ulatuvat taimestikku maha niitma. See on nii kummastav vaatepilt, et mõni möödasõitja võib neid vahtima jääda. Aga see võiks olla eriti niisuguse ilmaga ohtlik.

Tallinna poole tagasi sõites kohtame veel neli korda sahka ning tee hakkab puistatud soolasegust vesiseks muutuma ning pidurdades ei kipu auto enam vingerdama. Tund tagasi taevast ja maad ühendanud lumetuisk on asendunud kerge vihmasajuga ning hämarast taevast on end ootamatult läbi murdnud valguskiired. Endine valge maantee on neljarealisel teel enne Tallinna muutunud ühtlaselt mustaks sõiduteeks.

Paaritunnisel sõidul Tallinna-Tartu maanteel oleme kohanud kolme teelt välja sõitnud autot. Kartsime palju hullemat. Põhiteelt pole muidugi mõtet kõrvale keerata.

Hiiumaa bussijuht Peeter Vaikne aga ei oska talviste teeolude kohta midagi öelda. “Talveaeg on talveaeg ja selle aja kohta on teed normaalsed,” lausub bussijuht õlgu kehitades. Küsimusele, kas liikluse närvilisuse mõttes on talve- ja suveajal Hiiumaal vahe, vastab ta: “Meil on väga vaprad politseinikud, kes isegi viiekilomeetrise tunnikiiruse ületamise eest karistavad.”