1969. aastal valminud Scania Vabis, millel pikkust veidi enam kui 12 meetrit, tõmbas tähelepanu mujalgi. “Tallinnas vaadati ikka kogu aeg järele. Kui sadamas käisin, tulid soomlased bussi silti silitama. Kui mõne küla vahel kinni pidasin, saabus lastekari imetlema,” räägib bussijuht, Viru-Kabala mees Vello Kullamaa.

37 aastat tagasi Rootsis valminud buss sõitis põhiosa oma teenistusajast Norras koolilapsi vedades. 1994. aastal annetas Grimstadi linna kunagine postiljon ja hilisem jumalasulane Odbjorn Londskog bussi Rakvere rahvatantsuansamblile Tarvanpää, millel olid suured transpordimured. Norrast Rakverre saabunud buss oli täis Norras kogutud kingitusi Virumaa laste- ja hooldekodudele. Pärast kingituste laialijagamist sai buss Tarvanpää teiseks koduks.

Bussijuht Vello Kullamaa meenutab: “Oleme sadade tantsijate ja lauljatega käinud kõigil laulu- ja tantsupidudel, oleme vedanud külalisi ja Ingrid Rüütlit tema seminaride ajal, rääkimata paljudest kooliekskursioonidest.”

Kõige suurem mure oli tehnoülevaatustega. Mõnel korral mõõdeti bussi pikkuseks üle 12 meetri ja keelati sellega Eestimaal sõitmine. Siis mõõdeti uuesti ja leiti, et eesmist kaitserauda mitte arvestades jääks pikkus alla 12 meetri. Nii anti siiski sõiduluba.

Kui Roman Baskin “Vana daami visiiti” filmis, jäi talle Vabis Tallinnas silma. Tulemuseks oli bussi sattumine Ita Everi juubelifilmi, kus Marko Matvere selle rooli keeras ning Üllar Saaremäe kaasa sõitis.

Ootab ostjat

Nüüd on selle kõigega ots. Buss, mille mootor tuksub veel mehiselt, on põhjast nii roostes, et mõnes kohas võib läbi põranda kukkuda. Ülevaatusele enam ei minda. Buss ootab Rakvere ligidal Roodevälja külas teehooldusfirma Raktoom parkimisplatsil vanarauaks minekut või mõnele huvilisele mahamüümist. Vello tööandja, Raktoomi juht Meelis Toom on endine rahvatantsija, seepärast ta rahvatantsijate bussile varjupaiga andiski.

Tarvanpää juht Maie Orav aga muutub melanhoolseks, kui vanaduspuhkusele minevast bussist räägib. “Kindlasti korraldame Rakveres ühe suure ärasaatmise, laulame ja tantsime bussile. Ootame kokku kõiki neid sadu inimesi, keda saatus on viimase kümnendi jooksul selle erilise liiklusvahendiga kokku viinud,” kostab tantsujuht.

Vanurbusse jätkub

•• Autoregistri andmetel on Eesti kõige vanem arvel olev buss 1937. aastal valminud Opel Blitz, mis asub Ida-Virumaal. Kuna registril puudub märge tehnoülevaatuse kohta, siis pole teada, kas buss on liikumisvõimeline.

•• Kehtiva ülevaatusega bussidest on vanim 1942. aastal valminud Saurer BT-0-4500 Tartumaalt.

•• Kolmandal kohal on 1949. aasta GAZ 51 Raplamaalt, mille ülevaatus kehtis 2006. aastani.