06.08.2014, 04:30
Elektriline üherattaline pürib linlase tähtsaimaks liiklusvahendiks
Ise tasakaalu hoidev elektriline üherattaline on kiirem kui jalakäija, aga aeglasem kui roller.
FOTO:
Kes on kunagi istunud tsirkuseareenilt tuttavale üherattalisele, teab, et see töö pole meelakkumine. Püsti jääb ainult see, kes liigub, sest kohapeal olles on ühel rattal tasakaalu hoida võimatu. Aga kui te hakkate Eestis tänavatel nägema ühel rattal seisvaid ja liuglevaid inimesi, ärge arvake, et neil on üliinimlik taskaaluvõime. Tasakaalu hoiab uus Eestisse jõudnud leiutis Solowheel. Üherattalise tutvustamine pole tegelikult keeruline, sest osa tööst on aastaid tagasi ära teinud Segway. See on tänavatelt juba tuttav kaherattaline sõiduk, mis füüsikareeglite järgi ei tohiks ise püsti seista. Kuid Segway mõõdab pidevalt mitme güroskoobi abil, kuhu masin kukkuma hakkab, ja liigutab kiire ja jõulise mootori abil masinat täpselt piisavalt õiges suunas, nii et Segway püsibki tasakaalus. Täpselt sama põhimõttega ja güroskoobi sensoriandmetega töötab nüüd ka üherattaline. Selline idee pole tegelikult väga uus. Populaarses Ameerika koomiksis BC veeres Thor ringi seadeldisel, mis oli kivirattast läbi pistetud pulk. Sellest inspireeritud mootorita üherattalised on trikitegijate seas popid. Ka Segway leiutaja Dean Kameni üks prototüüp oli üherattaline rula.