22.10.2014, 04:30
Uusi rakendusi
Hans Lõugas
Soome „uue Nokia” laine jätkub
Nimi: Best Fiends
Hind: tasuta
Platvorm: iPhone
Esialgu näis üllatav see, kui eduka mängutööstuse on soomlased üles ehitanud, aga nüüd regulaarselt Soomest tulevad hittmängud näitavad, et tegu pole erandlike sähvatuste, vaid riigi „uue Nokia” tekkimisega. Üks selline hitt on Best Fiends, mille taga on menuka Angry Birdsi loonud Roviost lahkunud töötajate uus firma.
Enne Best Fiendsi tutvustamist tuleb pilk pöörata Inglismaale, kus mängustuudio King tegi kaks aastat tagasi valmis mängu Candy Crush Saga. Sellest sai röögatu hitt, meeletult populaarne mäng, mida miljonid tundide kaupa mängivad. Omaette irooniline on see, et Candy Crush Saga ei sisalda kübetki midagi uut – tegu on kümnendi jagu varem leiutatud kontseptsiooniga, kus ekraanil on justnagu kaootiliselt segi paisatud hulk erinevaid komme. Kui kolmest või rohkemast ühesugusest kommist moodustada rida, kaovad need ära ja teevad ruumi uutele. Kuigi Candy Crush Saga on tasuta, tuleb vahepeal täita etteantud ülesandeid ja kui need läbi kukuvad, saab mängu jätkata väikeste summade eest. Mängijad kulutasid juba ainuüksi esimese kuue kuu jooksul pärast mängu väljatulekut Candy Crush Sagale üle 600 miljoni euro. Kõik tipnes sellega, et mängu arendaja King läks tänavu kevadel New Yorgi börsile ja korjas aktsiaturult avaliku esmapakkumisega veel ligi pool miljardit. Mõni analüütik on nentinud, et Euroopa tehnoloogiavaldkonna viimase viie aasta kõige tähtsama börsilemineku tegi firma, mis vorbib igivana mängu klooni.
Aga nüüd tagasi Soome. Nimelt on ka Best Fiendsi kontseptsioon sarnane: leia ekraanilt kolm või rohkem ühesugust kujundit, ühenda need, tee ruumi uutele ja kogu punkte. Best Fiends püüab aga mängijaid rünnata tasahilju kasvava komplekssusega: esialgu on mäng lihtne kujundite ühendamine ekraanil, edaspidi tuleb hakata arvestama üha rohkemate parameetrite ja eesmärkidega. Muutuvad eri kujundite antavad punktid, vastased, kellest tuleb üle saada, ja ka mängija käsutuses olev meeskond.
Kuigi Best Fiendsi mõistatuste tasemed on loodud tüütusse muinasjutukeskkonda, ei mõjuta see õnneks ajule esitatavat mõnusat väljakutset. Sisuliselt lähebki mäng välja riskile: kas üha kasvava keerukusega mäng suudab inimestele saada piisavalt paeluvaks või jääb edu valemiks Candy Crush Saga primitiivsem toksimine.
Rovio kasutab kõrvalist abi
Nimi: Angry Birds Transformers
Hind: tasuta
Platvorm: iPhone, oktoobri jooksul ka Android
Soome mängutööstuses tekib edukaid mänge nagu seeni pärast vihma – Best Fiends, Pako, üliedukas Clash of Clans jne –, aga Soome kaardile toonud Angry Birds elab läbi keerulisi aegu. Mängu loonud Rovio oli sunnitud kuu alguses koondama ligi 130 inimest, samal ajal pole firma algupärasele Angry Birdsile leidnud sama edukat mantlipärijat.
Lahendustena on Rovio püüdnud vihaste lindude ja mune varastavate sigade saagat ümber tõsta kõiksugu mängudeks, alates puslest ja mõistatustest kuni rallini. Järjekordne väljalase on Angry Birds Transformers, kus lindude ja sigade mütoloogia miksitakse Jaapanist pärit mänguasja- ja ulmefilmibrändiga Transformers. Nüüd võitlevad ekraanil pooleldi robotid, pooleldi inimlikustatud loomad.
Mängu tüüp on tavaline n-ö platvormikas, st horisontaalselt jooksvat peategelast tuleb juhtida läbi taseme ja samal ajal vastaste pihta tuld anda või takistustest kõrvale põigelda.
Lõppkokkuvõttes on see üsna vaimuvaene järg algupärasele Angry Birdsile, mis rabas oma füüsikal põhinevate mõistatustega. Mõningane edu on seda ikkagi saatnud: Angry Birds Transformers on esimene mäng, mis suurel USA turul lükkas rakendustepoe edetabeli esikohalt Facebook Messengeri, mis oli seal populaarsust nautinud septembri lõpust.
Ent mõnes mõttes kasutab Rovio edu saamiseks ikkagi kõrvalist abi – ilmselgelt pole selle mängu kontseptsioon niivõrd haarav või uuenduslik, et nii popiks osutada. Selle asemel ratsutab mäng teise brändi – Transformersi – edu seljas.
Rakendusi katsetas Hans Lõugas