[ Age Oks ja Toomas Edur Tshaikovski balletis "Uinuv kaunitar" 19., 21. 26. septembril Estonia teatris]

Teisipäeval saabusid Tallinna inglise balleti staarid Age Oks ja Toomas Edur, eile õhtul oli esimene tantsuproov Tshaikovski balletiga "Uinuv kaunitar", mis esietendub Estonias 19. septembril.

Abikaasadele on printsess Aurora ja prints Désiré rollid okasroosikese ainelises muinasjuttballetis olnud etapilise tähtsusega. Esimene kokkupuude oli balletikooli diplomilavastuses, 1990. aastal Ameerikas Jacksoni konkursil tõi pas de deux "Uinuvast kaunitarist" parima paari tiitli, millele järgnesid tööpakkumised Ameerikasse, Saksa- ja Inglismaale. Paar aastat tagasi said nad Inglismaal erakordselt hea kriitika osalisteks ja nimetati "Uinuva kaunitari" sobivaimateks osatäitjateks.

Sellest aastast jätkavad Age Oks ja Toomas Edur Inglismaal tööd vabakutselistena. See võimaldab võtta vastu pakkumisi Saksa-, Shoti- ja Inglismaale, Tshiilisse, Jaapanisse. Balletimaailma pealinnade vahele mahub ka Baltic Cresco Investeerimisgrupi sponsoreeritud viibimine Tallinnas - proovid ja kolm etendust Estonia teatris.

"Uinuv kaunitar" on lüüriline ballett, kas tunnete end kindlamana just selles valdkonnas?

Age Oks: "Nüüd tahaks juba midagi tõsisemat teha. Siiani on olnud põhiliselt klassikalised muinasjuttballetid. See ei tohiks stambiks kujuneda. Ma ise naudin rohkem just dramaatilisemaid rolle."

Minu imestuse peale selgitab Toomas, et kiputakse jah välimuse järgi stampe tekitama - kui on heledad pikad juuksed, olgu lüürilised rollid.

Millised on teie töömeetodid lavastajatega?

Toomas Edur: "Me oleme küllalt avatud. Ei hakka suruma oma arvamust peale. Sellepärast meeldib ka koreograafidele meiega töötada. Vene staaridel oli komme öelda, et nii ei tule välja, teeme ainult minu moodi. Läänes läheb see vähestel läbi."

Mis on praegu juhtivateks balletimaadeks? Kuulus Peterburi ballett oli vähemalt aasta tagasi kuuldavasti küll madalseisus?

Toomas Edur: "Praegu on Peterburi ballett jälle üks maailma tugevamaid. Eelmine aasta oli veel üleminekuperiood. Praegune direktor ütleb, et ta on vist ainsana maailmas sellises olukorras, et tal on liiga palju noori häid tantsijaid. Hiljuti oli Peterburi ballett Londonis neli nädalat kestvatel külalisetendustel ja nii sooja vastuvõttu pole seal ammu nähtud."

Muusikas on vene kool nii tehnilises kui emotsionaalses mõttes hoopis midagi muud kui lääne kool. Kuidas on balletiga?

Age Oks: "Vene kool on palju vabam ja emotsionaalsem. Läänes loetakse liiga palju muusikat - lihtsalt üks-, kaks-, kolm-rütmis. Palju on automaatset, korrektset tantsuõpetamist."

Eestis on olnud alati vene kool?

Age Oks: "Jaa, aga meie õpetaja Tiiu Randviir, kes töötas pikka aega Viinis, tõi ka Lääne mõjutusi. See oli puhtalt õpetajate endi initsiatiiv."

Milline on baleriini koht inglise ühiskonnas?

Toomas Edur: "Reabaleriini palk 250 naela nädalas on Inglismaa keskmine, solistid on aga kõvasti üle."

Nüüd olete vabakutselised, kas tööd on rohkem või vähem kui trupi koosseisus?

Age Oks: "üks aasta tegime kuninglikus balletis 90 etendust, see oli väga suur koormus, iga päev proovid, ka etenduse päeval, või siis kaks etendust päevas. Nüüd on jälle raskem emotsionaalses mõttes, peame endast maksimumi andma, nii-öelda "ennast müüma". End kokku võtta on raskem, sest kindlat proovigraafikut ega repetiitorit enam pole. Innustame teineteist ise," naeratavad abikaasad ja partnerid.

Balleti renomee maailmas?

üsna kõikuv. Rohkem peetakse moderntantsu truppe, need on odavamad ülal pidada ja ei vaja nii täiusliku tehnilise ettevalmistusega tantsijaid. Aga linnale peetakse muidugi suureks auks omada klassikalise balleti truppi.

Kuidas jaotuvad baleriinide honorarid?

Tippkülalistele makstakse La Scalas etenduselt 7000-15 000 dollarit etenduselt, alla 5000 ei maksta, aga lähed kuskile Taiwani - on hinnad hoopis teised, näiteks 1500 dollarit. Praegu liigub ringi palju häid vene tantsijaid, kes tõmbavad hinnad alla.

Kas teil on ka mingi alammmäär, millest allapoole lihtsalt lavale ei lähe?

"On küll. Aga see ei kehti Eesti kohta. Siia tahame ikka tulla, teha kas kontsertõhtu, või ootame, et meile midagi lavastataks," suhtub Toomas Edur missioonitundega eesti balletti.

"Alati ikka ütleme mujal maailmas, et oleme Eestist," naerab Age, "ainult, et paljud ei tea, kus see on."

HEILI VAUS