Coca-Cola avastas pudeli


Coca-Cola avastas pudeli
Priit Simson

Kahe viimase nädala jooksul jõudis Eestis esimest korda poelettidele Coca-Cola 0, 25 liitrine klaasist kontuurpudel. Sellises popkultuuri klaas-ikoonis pole Eestis varem cocat müüdud.

Isegi kui ostja täpselt teab, et ideoloogiata on Coca-Cola tavaline limonaad, siis nüüd ostab äkki ikkagi. Siiski ajalooline pudel, mis maksab kõigest viis krooni.

“Ehkki troinoi-suuruses pudelis on Coca-Colat füüsiliselt raskem müüa, on stiilimuutuses iva,” leiab kunstiakadeemia disainifilosoofia õppejõud Aleksander Jakovlev.

Esiteks rahunevad tema sõnutsi maha ökoskandalistid, sest erinevalt plastpudelitest, mis looduses ei lagune, on klaas töödeldav. Kui enamikel karastusjookidel on kultuuriajalooline ulatus ülilühike, siis traditsiooniline cocapudel üksi on pea pool sajandit vana. Pealegi on väikest ja odavat asja lihtsam müüa kui suuremat ja kallimat.

“Kui ühiskonnas tekib uus trend, siis sobitavad coca, Sprite, Fanta, 7 Up jt end kohe sellesse ja esitavad end trendi loomuliku osana,” ütleb tootedisaini filosoof. Nii saavad karastusjoogid lahutamatuks korvpallist, lumelauast, rulluiskudest.

“Pole tähtis, kes sa oled, janu maksab” – sorti aktiivset pohhuismi propageerivate loosungitega on noort lihtne lummata. “Need brändid on shrifti ja kujundusega muutunud jõu sümboliks, sarnaselt haakristi, lunastaja risti või viisnurgaga,“ ütleb õppejõud.

Millest räägivad pudelid?

VEIN. Pudelite traditsiooniline vorm muutub väga vaevaliselt. Veinipudeli puhul on olulised aeg ja väärikas sisu, kuid seda ei mängita välja. Mida parem vein, seda lihtsam on pudel. Õilsa sisuga pudeli kuju on tavaline ja silt odavast paberist. Veini joovad gurmaanid, kelle jaoks on määrav sisu. Kogu müük toetub sisule.

VIIN on laias laastus ikka läbipaistev vee ja piirituse segu. Siin on bränd oluliselt tähtsam ja pakend osutub tähtsamaks kui sisu. Viina ei reklaamita elulaadi osana. Seetõttu on viina (kange alkoholi) reklaamid seotud seksuaalsuse, terava elamuse, külma, seikluse, dramaatilisuse, üksindusega. Kõik see on koos uues Viru Valge õnnestunud reklaamis põlevast viinast: üksindus, ärajäänud kohting, külm, eksistentsiaalsus ja selle lahendus – pitsike teravat.

DZHINN, KÜMMEL. Pudelid on kandilise apteegipudeli kujuga justkui poleks dÏinn alkohol vaid ravim.

ÕLU. Õlletava jääb kloostrite ja hilisema jaekaubanduse loomise aega. Sealt on pärit ka enamik traditsioonilisi pudeleid. A. Le Coqi turule tulek oli Eesti brändiajaloo üks uhkemaid tempe. Hea kujundusega on ka klassitsislikus stiilis kujundatud baltisaksalik Sack bei Reval.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare