Eesti lugu: Mait Metsanurk „Tuli tuha all”
Viiteid „heale Rootsi ajale” leiab juba rahvapärimusest, enam on seda aga võimendatud ajaloo- ja ilukirjanduses. Eriti suure hoo sai 17. sajandi idealiseerimine sisse 1930. aastatel, mil asuti looma uut identiteeti just Eestit Skandinaaviaga liitvate ajalooliste sidemete rõhutamise kaudu.
1939. aastal ilmunud Mait Metsanurga teose „Tuli tuha all” tegevus leiab aset Rootsi valitsusaja viimastel aastatel. See teos on üsna teenimatult jäänud Metsanurga tuntuima ajalooromaani, „Ümera jõel” (1934) varju.
Kui ristisõja ajal elanud „Ümera jõe” kangelastel on veel võimalik vaenlastele relvaga vastu astuda, siis 17. sajandil on sõjalise vastupanu aeg möödas. Nõnda otsib „Tuli tuha all” kandvat mõtet n-ö orjaajal elanud eesti talupoegade elule, mis iseeneses „pole hoidmist väärt”, nagu tegelased korduvalt tõdevad. Kuigi siingi leidub seiklusi ja vaoshoitud romantikatki, võiks teost tinglikult pidada isegi nn ideeromaaniks.
Selle tegelased, Laeva talupojad on paigutatud elama enam kui lohutusse keskkonda. Lõputu vihm toob kaasa kaks suve väldanud ikalduse ja kaks talve kestnud nälja. Metsanurk kirjeldab tabavalt, kuidas aastail 1695–1697 Eestit tabanud nälg lõi paigast elukorralduse, täitis talud ja teeveered kerjuste ja surnutega ning tõi kaasa näljarahutused. Kõrvalepõikena väärib mainimist, et Teise maailmasõja eelõhtul ilmunud romaani kohta üsnagi paradoksaalselt pagevad nii mõnedki paremat elu otsima Peipsi taha.
Halvale ilmale lisanduvad üle jõu käiv mõisatöö, ebaõiglased koormised ja karistused. Ühelt poolt tõi Rootsi aeg tõesti kaasa talupoegade olukorra halvenemise: kasvasid koormised ja teopäevade arv, nagu ka sunnismaisus. Teisalt aga olid suurenenud nii talupoegade eneseteadvus (töökäed olid laastatud maal hinnas) kui ka võimalused õigust nõuda. Just õigusest saabki romaani keskne märksõna. Protsessid, mida Metsanurga tegelased enese õiguste kaitsmiseks ette võtavad, polnud toona sugugi ebatavalised: teada on talupoegade kaebustest nii asehaldurile ja kubernerile kui ka kuningale. Küll aga väärib märkimist, et talupoegade õiguslik seisund paranes eelkõige tänu riigimaade tagastamisele Rootsi kroonile (nn mõisate reduktsioon): riigimõisate rentnikud vastutasid keskvõimu ees ja talupoegade kohustused reguleeriti. Kuigi Metsanurk on Laevast teinud aadlimõisa, valitsetakse sedagi kroonumõisana. Aadlimõisa elukorraldusse poleks riigivõim sekkunud, nagu polnuks ta osutanud sellele ka näljaabi – ent just riigi sekkumise eest asuvad talupojad romaanis võitlema.
Olukorras, kus talupoegade viletsuse põhjust nähakse eelkõige enese küürutavas orjameelsuses, saab kiiresti selgeks, et keegi peab ennast õiguse nimel ohverdama. Nagu „Ümera jõel” tõuseb vabadusvõitluse etteotsa väike ja vaene Mägiste kihelkond, nii asuvad siingi talupoegadele õigust nõudma keset metsi ja soid asuva Laeva peremehed eesotsas peategelase Piiri Tõnuga. Just tema kanda jääb romaani üheks teljeks olev sotsiaalse õiguse eest võitlemise idee. Seeläbi ei leia tegevustik aset üksnes metsataguses külas, vaid jõuab Tartusse ja Riigagi. Et hoida alles elu talus ja külas, tuleb osata ka suures ilmas asju ajada. Tabavalt osutab Metsanurk, kuivõrd vajalikud olid teadmised õigusemõistmise kohta ja juba kirjaoskajagi abilise leidmine kaebekirja koostamise jaoks.
Tõnust saab samm-sammult tõeline rahvajuht, kes seisab mitte ainult peremeeste, vaid ka sulaste ja teomeeste õiguste eest. Talupoegade sotsiaalne kihistumine mängib romaanis olulist rolli ja näljaaeg lisab neile kirjeldustele suisa revolutsioonilist hoiatustuld: meeleheitel vaesem rahvas asub juba põletama nii mõisaid kui ka jõukamaid talusid. Metsanurgale tüüpiliselt on sotsiaalse õiguse teemal niisiis laiem tähendus: seista ei tule mitte ainult peremeeste õiguste eest ja mõisa vastu, vaid hoolt tuleb kanda ka vaeste eest.
Tervikuna tõstabki romaan aukohale maarahva eri kihtide vahel rasketest oludest sündinud ühismeele, mis paigutab selle üsna loogiliselt Eesti ajaloo raamjutustusse, mille keskseks tegelaseks on eesti talupoeg. Arvestades talupoegkonna rolli rahvuslikul ärkamisajal ja eneseteadvuse tõusu 19. sajandil, pole see imestamisväärne. Nõnda pole sugugi juhuslik, et romaani tegevustiku käivitab Tõnu veendumus: taluperemeest ei tohi mõisatallis peksta. Just tulevikule suunatus võimaldab mõtestada ka näguripäevi: „Tuleb hoida tuld tuha all. Et see hoopis ei kustuks. Ehk koidab ükskord...” (Lk 346) Kuulutades eesti talupoegkonna järjepidevuse ülimuslikkust, peegeldab „Tuli tuha all” seeläbi ilmekalt, millisena – aga ka kellena – Eesti soovis 1930. aastatel oma esiisasid näha.
Tsitaat raamatust
•• „Surra on kerge... Elada on raskem... Ära löö siiski kartma... kui tuleb must päev... /---/ Ega tuli käi alati üle ahjukummi... Öösel hõõguvad söed tuha all... Neid tuleb hoolega matta... Et nad hoopis ei kustuks... Et hommikul saaks sealt... tuld... Mis meie põlv muud kui... tuli tuha all...” Lk 293
Mait Metsanurk
(1879–1957)
Mait Metsanurga pseudonüümi all tuntuks saanud Eduard Hubel oli pärit Tartumaalt Äksi kihelkonnast. Samas leiab aset ka romaani „Tuli tuha all” tegevus.
Tartu linnakoolis ja pedagoogilistel kursustel hariduse saanud noormees töötas esiti kooliõpetaja ja ajakirjanikuna, kirjanduses debüteeris ta lühijuttudega 1904.
Metsanurga tuntuim ajalooromaan on „Ümera jõel” (1934).
„Tuli tuha all” (1939) oli kirjaniku eelviimane romaan ja ilmus tema 60. sünnipäevaks. Seda kirjutades tugines Metsanurk ajaloolase Otto Liivi uurimusele „Suur näljaaeg Eestis 1695–1697” (1938).
Suurt nälga käsitles 1930. aastatel teinegi ajalooromaan, August Mälgu „Surnud majad” (1934), mis käsitleb lisaks ka Põhjasõja aastaid ja neile järgnenud katku.