“Meie teatri – ja mitte ainult meie küsimus on ja jääb, mida mängida suurel laval,” ütles Pedajas, “Arengud näitavad, et paljud noored lavastajad eelistavad töötada väikeses ruumis. Suure lava kunst ei leia sedavõrd, nagu tahaksime.”

Seetõttu on Pedajal rõõm tõdeda, et tänavu teeb Draamateatris noor lavastaja kaks tööd Tiit Ojasoo, neist üks – Tom Stoppardi “Pärast Magritte’i” nimelt suurel laval. Ojasoo Draama väikeses saalis tehtud Alfred de Musse’i “Armastusega ei naljatleta” (peaosades Katariina Lauk-Tamm ja Taavi Eelmaa) avatakse reedel pidulikult teatri hooaeg.

Teatri esimekseks suure lava tükiks on dramatiseering Andrus Kivirähki romaanis “Rehepapp” (lavastajaks Hendrik Toompere), mis esietendub 10. oktoobril. Aastavahetuseks on plaanis teha sama teema variatsioonidel lavastus “Rehepapp ja Näärisokk”, mida hakatakse müüma jõululavastusena. Algupäranditest etendub veel jaanuari suures saalis Mihkel Ulmanni “Kohkumatud lapsehoidjad” (lavastaja Ivo Eensalu).

Juubelitest tähistab teater tänavu lavastusala juhataja Ain Jürissoni 70. ja näitlejanna Elle Kulli 50. sünnipäeva. Kull saab selleks puhuks uue rolli Donald Margulies’i “Õhtusöögis sõpradega”. Tegu on kanada kirjaniku tänapäevaainelise perekonnadraamaga, mis võitis 2000 a. nimeka Pulitzeri preemia. Seda Ain Prosa lavastust mängitakse aga juba väikeses saalis – nagu ka Mati Undi lavastatud “Tangot”. Nimetatud lavastust ootab teatripublik kindlasti põnevusega – mäletatavasti püsis see Slawomir MroÏeki näidend samalt lavastajalt aastaid Noorsooteatri repertuaaris.

Lavatudengid möllavad Linnateatris. Linnateatri kunstilise juhi Elmo Nüganeni kursus Lavakunstikoolis on juba diplomietendusteküps ja need ilmestavad ka teatri eelolevat hooaega.

Juba on jõudnud välja Aleksis Kivi suurromaan “Seitse venda”, kus vihaseid Jukola vennakesi kehastavad kõik seitse kursuse noormeest. Lavastajaks hea pedagoogikogemusega Kalju Komissarov.

“Seitsmest vennast” üle jäänud tüdrukutega lavastab Elmo Nüganen ameeriklanna Jane Martini komöödia “Anton Ameerikas”. Lustaka ja hoogsa komöödia teemaks on Anton T‰ehhovi “Kolme õe” teatris mängimine. “Anton Ameerikas” saab lavaküpseks 17. novembril Põrgulaval.

Kolmas tudengitega seotud suurtöö on aga Eestis tuntud ja armastatud teatarimehelt Adolf ·apirolt, kes toob siin välja Ivan Turgenjevi “Isad ja pojad”. ·apiro kirjutab ise romaanist teatriteksti.

Lisaks tudengitele teeb “Isades ja poegades kaasa suur hulk Linnateatri näitlejaid. ·apiro kutsub lavastust kujundama oma kauaaegse Riia-kolleegi Andris Freibergsi, kes on teinud kaastööd ka Estonia teatriga. “Isade ja poegade” esietendus on planeeritud veebruarikuusse.

Ilma tudengiteta läheb proovisaali Jaan Tätte uus näidend “Palju õnne argipäevaks”, mille autor kirjutas stipendiumi “Ela ja sära” loorberitel puhates. Tegemist on originaalnäidendiga, mille tegelasteks kaks meest ja kaks naist. Näidend on naljakas, sealhulgas on seal ka situatsioonikoomikat. Näidendit on Linnateter meelitanud lavastama Andrus Vaariku, kellele see on lavastajadebüüt. Jaan Tätte uus tükk jõuab lavalaudadele novembris.

Üle ega ümber ei saa minna Jaanus Rohumaa tõsisest plaanist panna lavale Thomas Manni “Võlumägi”. Selle kuulsa romaani on teatri jaoks kohandanud eesti draama elus klassik Madis Kõiv.

Vanalinnastuudio vahetab nime. Teatri pealavastaja Roman Baskin pakub uueks nimeks Komöödiateater ja seda hoolimata teatri asutaja ja endise juhi Eino Baskini vastuseisust. “Teater ei tohi oma nime muuta,” jääb vanameister konservatiivsele seisukohale.

Roman lubas nimevahetuse läbi viia sujuvalt, küsides nõu publikult ja laiemalt avalikkuseselt. “Loodame, et eeloleval hooajal hakkab laval nõks rohkem nalja saama,” arvas Roman Baskin teatri suundumustest. Ometi ei pea ta meelest kiivalt kinni pidama vaid komöödiatest.

Lõbusamad tükid jäävad eeloleval hooajal Eino Baskini lavastada. Ta teeb prantslase Francois Veberi komöödia “Õhtusöök lollidele”, kus peaosa mängib Peeter Oja. Kevadel on Eino Baskinil plaanis koos Ita Everiga teha Neil Simoni komöödia “Hotell “Kalifornia””.

Roman Baskin lavastab ja mängib ise koos Anu Lambiga Tom Kempinski romantilise komöödia “Lahuselu”.

Meie tippkoreograaf Mai Murdmaa tahab Vanalinnastuudios mängida ja tantsida ‰veitslase Max Frischi komöödiat “Biedemann ja tulesüütajad”, mida teeksid koos neli näitlejat jam neli tantsijat. Huvitav esperimentaalne lavastus tuleks suures saalis jaanuaris.

Lastetükk tuleb aga Vanalinnastuudios juba 10. oktoobril ja selleks on Rootsist pärit lastemiisukal “Kassid”. “See ei ole küll päris Lloyd-Webberi kuulus “Cats”,” ütles lavastaja Ivo Eensalu, kes loodab samas, et see saab sama vaadatavaks kui ta eelmine lastelavastus Vanalinnastuudios – “Aladini imelamp”.

Vanemuine veiderdab sadamas. Vanemuine avab pea filiaali Emajõe ääres, mida hakatakse kutsuma Sadamateatriks. Moodne black box-tüüpi saal võimaldab üles panna kuni 300 istekohta, kusjuures nende paigutust saab vastavalt lavastusele varieerida.

Avamiseks 1. oktoobril on mõeldud ekstravagantne lavastus, nimelt toovad kaks eesti naist Kristel Leesment ja Ene-Liis Semper välja tuntud feministliku kirjaniku Virginia Woolfi metafüüsilise romaani “Orlando”. Lavastavad koos ja lisaks on Leesment teinud dramatiseeringu ning Semper lavakujunduse.

“Orlandole” järgneb Sadamateatris serblanna Biljana Srbljanovici Euroopas menukas uus draama “Kas mängime kodu”. Sadamateater jääbki kolmanda etenduskohana käiku, seal tuleb teisigi esietendusi, nagu näiteks Mikk Mikiveri monotükk “Rekvisiitori tähetund”.

Oma tavapärastes mängukohtades on Vanemuine juba alustanud Kauksi Ülle ja Sven Kivisildniku võrukeelse “Pühakuga”. Suures majas on tulnud välja Imre Kalmani operett “Bajadeer”.

Mati Unt toob Vanemuisesse sel aastal T‰ehhovi “Kirsiaia”, mis valmib samamoodi oktoobris. Noortele ja trendikatele lavastab draamajuht Ain Mäots aga Georges Stiles’i muusikali “Honk”. Soome külalislavastaja teeb Schilleri “Salakavaluse ja armastuse”, lavale jõuab lõpuks ka 90-te menunäitekirjaniku Bernhard Maria Koltese vägivalladraama “Roberto Zucco”.

Järgmiseks suveks küpsetab Vanemuine aga tõelise Andrew Lloyd Webberi – mängitakse tema muusikali “Evita”.

Endla remondib end. Endla teater on kuni detsembri alguseni remondis. Siis avaneb moderniseeritud teatrimaja, kus on moodne väike saal. Teatrisse tekib ka uhke kahekorruseline kohvik.

Detsembris toimuvaks teatri avamiseks käivad tööd kahe uue tükiga. Estonia pealavastaja Neeme Kuningas kohendab suurde saali Ülo Vinteri menumuusikali “Suvitajad”, mille põhjal on tehtud ka Sulev Nõmmiku kultusfilm “Siin me oleme”. Kuningas kasutab osaliselt ka Nõmmiku filmi materjali. Muusikalis kõlavad igihaljad Vinteri meloodiad ”Kui on meri hülgehall”, ”Kas vana arm ka roostetab”, ”Lennutada lohet” jpt. Peaosas on külalisena Helgi Sallo.

Uude väiksesse saali teeb aga Tiit Palu Friedebert Tuglase noorpõlve ja vanaduspõlve novellide põhjal lavaloo, mille tööpealkiri on “Rõõmu kaalud”. Lavastuses kõlab ka elav muusika Tõnu Reinu esituses.

Tõnis Mägi kohtub Mikk Mikiveriga. Ugalas astuvad üheskoos lavale kaks sõpra Tõnis Mägi ja Mikk Mikiver, et mängida üheskoos ära prantslase Eric Emmanuel Schmitti näidend “Mõistatuslikud variatsioonid”. Pingelises psühhodraamas mängib Mikiver Põhjamere üksikule saarele tõmbunud Nobeli-auhinna kirjanikku ja Tõnis Mägi esitab saarele saabunud soovimatut sissetungijat. Prantsuse põnevaima autori näidend tuleb välja 16. oktoobril.

Vahepeal on Ugalas juba toimunud hulk esietendusi, mis täiendavad teatri hõredaks muutunud repertuaari. Vjat‰eslav Gvozdkovi lavastatud Dostojevski-draama “Alandatud ja solvatud” on jõudnud korra Tallinnaski käia. Nagu ka Olev Remsu ajalooline draama “Vabaduse rist”.

Septembrikuu viimasel päeval lisandub Ugala mängukavva veel de Filippo komöödia “Abielu Itaalia moodi”, mille on lavastanud Katri Kaasik-Aaslav.

Vennaarm võidab Rakveres. Juba on oma hooaja avanud Rakvere teater, kus Üllar Saaremäe lavastas oma venna Rünno näidendi “Jaanituli”. Ja kuulu järgi edukalt. Tänapäeva Ida-Virumaad kujutav uus näidend räägib kahest vennast, kel kombeks põhjalikumal moel klaasi põhja vaadata.

Suurde saali on Rakvere teater aga teinud lastetüki ”Vanaema õunapuu otsas”. Nagu pealkiri ütleb, räägib lastetükk puu otsas elavast vanaemast.

Von Krahl ei jäta soomlasi rahule. Jätkuks Nokia-näidendile “Connecting people” teeb teater jälle koostöös Q-teatteriga Soome-teemalise Jussi Niilekselä näidendi “Millest tunned sõpra”. Soome-eesti keelne lavastus jutustab Soome turistide raskest elust Tallinnas. Järgmise aasta alguses valmivas tükis mängib kaasa ka lavastaja Asko Sahlman, partneriteks Jan Uuspõld ja Merle Palmiste.