Vanalinnastuudio mängiski esimesed aastad Õpetajate majas. See mängupaik andis ka teatrile nime – asuti ju vanalinnas. “Õpetajate majas oli väga väike lava, oma viis korda viis meetrit oli, aga me tegime seal suuri lavastusi,” meenutab Baskin teatri algusperioodi. “Me võitsime kohe publiku südamed. Meie teatrit oodati. Meie piletid olid siis suur defitsiit, nii nagu on seda praegu Linnateatri etenduste piletid.”
Vanalinnastuudio alguse edu ei alanud tühjalt kohalt. Enne seda oli menukas karjäär estraadil. “Olen andnud oma elu jooksul 4500 soolokontserti,” loeb Baskin ette. Enne Vanalinnastuudio asutamist lavastatud Baskini kavad olid väga edukad. “Mõnda kava mängisin Estonia kontserdisaalis täismajale 60 korda, Vanemuise kontserdisaalis veel lisaks 30 korda.”
Vanalinnastuudiole eelnenud tegevus oligi salaplaan teatri asutamiseks. “Me pidasime plaani Tiit Kolditsaga, et teeme enne mõned estraadilavastused, kui need lähevad hästi, siis on kindlam teatri loomise mõtet läbi suruda,” meenutab Baskin seda salaplaani. Tiit Koldits oli sel ajal Eesti Kommunistliku Partei kultuuriosakonna juhataja ja teda peab Baskin justkui Vanalinnastuudio üheks ristiisaks.
“Koldits kadunuke surus Vanalinnastuudio tegemise mõtte läbi, Ristlaan (Rein Ristlaan, EKP ideoloogiasekretär – toim) oli igati sellele vastu. Tema kartis. Kartis “Meelejahutaja” pärast, mida ma Eesti Raadios tegin, kus näitlejad esitasid pilatekste tolle aja lubatavuse piiril ja mis oli ülimalt populaarne. “Meelejahutajas” oli väga tugev seltskond, Ita Ever tegi seal, Jüri Krjukov, paljud Draamateatri näitlejad
”
Estraad karastab
Ka Vanalinnastuudio asutamine ise toimus kõveraid teid pidi. “Uue teatri loomisele oldi vastu. Siis Koldits soovitaski, teeme Filharmoonia koosseisus estraadibrigaadi ja nimetame selle miniatuurideteatriks. Seda kommunistliku partei keskkomitee aktsepteeris. Niimoodi Filharmoonia all me töötasimegi, kuni 1984. aastal sain ma Eesti NSV teeneliseks kunstnikuks ja siis sai ka Vanalinnastuudio riikliku teatri staatuse.”
Enda ja Vanalinnastuudio estraadishow juuri Eino Baskin ei häbene, pigem vastupidi. “Juba kooli ajal ütles meile professor Priit Põldroos, et väga hea kui Järvet ja Baskin estraadi teevad. Sellega omandavad nad olulisi oskusi ja toovad uusi inimesi vaatajatena teatrisse. Ma soosin neid näitlejaid, kes teevad estraadi. Vaadake Elmo Nüganeni, kelle tähelend algas Ugalas tükist “Armastus kolme apelsini vastu”. See on õige algus, see on hüppelaud millegi tõsisema juurde.”
Et Eino Baskin ei kuulunud kommunistlikkusse parteisse, ei saanud ta tollaste reeglite järgi ka Vanalinnastuudio esimene mees olla. Selleks vajas ta tankisti, nagu täna selle kohta öeldakse.
“Juba 1979. aastal rääkisin ma Jüri Karindiga Draamateatris, et tulgu Vanalinnastuudio direktoriks. Ta nõustus,” räägib teatrijuhi leidmisest Baskin. Karindil olid vajalikud omadused olemas, administratiivtöö kogemus Draamateatris ja ka “õige” parteiline kuuluvus. “Hiljem sai Karindi ka Filharmoonia partorgiks. See kulus väga ära, sest ajad olid keerulised. Tahtsin võtta kirjandusala juhatajaks Toomas Kalli, aga tema oli just alla kirjutanud “Neljakümne kirjale”, nii et oli võimude jaoks ebasoovitav mees. Palju sekeldusi oli.” Jüri Karindi oligi Vanalinnastuudio direktor 17 aastat.
Nüüd on Eino Baskin taas ühe teatri alguse juures. Pärast seda kui Sakala tänava teatrimaja vahetas juhtkonda, osutus ka maestro aasta tagasi suvel vabaks meheks. “Minu 75 aasta juubel tähistati ära, järgmisel päeval kutsus Indrek Saar (Teater No99 nõunik) mu välja ja tegi ettepaneku lahkuda. Ütles, et sul pole teatris enam midagi teha, saad seitsme kuu kompensatsiooni
Just siis ma tundsin, et lähengi ära ja asutan uue teatri.”
Sakala tänaval toimunud võimuvahetusse suhtub Eino Baskin siiamaani mõrult. “Andku jumal Tiit Ojasoole jõudu, las eksperimenteerib. Kuid milleks oli vaja likvideerida trupp, kakskümmend inimest jäi tööta. Kui Voldemar Panso tuli kriisis Draamateatrisse, siis laskis ta ainult paar inimest lahti.”
Rääkimata ei saa Baskin jätta ka Vanalinnastuudio oma maja otsimise epopöad. “Kümme aastat olime Õpetajate majas. Siis kavandati uue teatrimaja ehitamist Viru tänavale ja Sauna tänavale, muinsuskaitse pani risti peale. Sakala tänava maja saime tänu sellele, et president Lennart Meri loobus protokollimajast.
See anti meile, loodi sihtasutus, mille esimeheks ma olin, võeti laenu ja remonditi hoone ära. Seda maja poleks olnud, kui ma poleks mööda instantse jooksnud,” jutustab Eino Baskin süzee, mida ka Vanalinnastuudio esitas mõned aastad tagasi ühes oma Toomas Kalli kirjutatud kavas.