Eksgenialistid kaardistavad tundmatu naise
Kolm endist ansambli Genialistid liiget Tauno Aints, Allan Aint ja Ivar Põllu pidid juba mõned aastad tagasi looma ühise oopuse, kuid tookord oli neil endi sõnul liiga kiire kaubamajades autogrammide jagamisega. Nüüd aga öeldi meestele, et piletid pannakse müüki ja olgu teos olla. Nii jõuab täna õhtul festivalil Maailmaküla esimest korda publiku ette kooriteos „Opus geographicum” – lugu maailma avastamise lõputust põnevusest, kus maailmaks pole mitte geo-graafiline keha, vaid eelkõige vastassugupool.
Ivar Põllu sõnul oli vanade bändikaaslastega taas koos muusikat teha väga lõbus. Esialgu tehti kahepäevased talgud ja jämmiti, siis mindi omaette nokitsema. Välja tuli ikka nii nagu alati – Allan Aint lõi valdavalt viise, Tauno Aints arranžeeringuid ja Ivar Põllu tegeles laulusõnadega.
„Opus geographicum” oli teose nimi, millega geograaf al-Idrisi andis Sitsiilia kuningale Rogerile (kes oli viikingite järeltulija) üle kogu teadaoleva maailma kaardi. Al-Idrisi koondas enda, kaupmeeste ja rändurite teadmised ja kaardid üheks ning maailm oligi „kokku pandud” ja „valmis”.
Kooriteose autorite nägemuses oli too kaart alasti naise kujuga ning nii on kogu lugu rajatud hoopis võõra ja/või vastassoolise, erutava ja tundmatu avastamisele ning omastamisele. „Sest mida teame meie maailma avastamisest,” naljatles Põllu. „Aga naistega sauna oleme ikka sattunud.”
Al-Idrisi satub reisil oma kaardil oleva maailma piiri taha – Naissaarele, kus naised pistavad kogu laevameeskonna sauna kinni. Nii ei pääse ta Tallinna ning tema viikingi-päritolu hobune ei pääse sugugi külla oma sugulasele suures linnas. Mehed on saunas ja naisi tuleb aina juurde.
Kontsertettekande peamiseks jõuks on Pärt Uusbergi kammerkoor Head Ööd, Vend ning spetsiaalselt ettekandeks komplekteeritud kollektiiv Varjatud jõud koosseisus Sirje Mõttus (akordion), Levi-Danel Mägila (tšello), Robert Staak (lauto), Eduard Akulin (tromboon) ja Madis Metsamart (löökriistad). Al-Idrisi rolli teeb Evald Aavik.
Mäng oma ja võõraga
Ivar Põllu sõnul kõlab omapärase pillikoosseisuga teos muusikaliselt vanaaegselt ja rahvusvaheliselt, kuid ajaloolist tõde siiski taga ei aetud – ei muusikaliselt, harmoonias ega ka loo seisukohalt. „Kuid lõpuks kõlab see ikka kokku üllatavalt adekvaatselt, emotsioon on õige,” tunnistas Põllu.
Tauno Aintsi sõnul oli muusikaline eesmärk mäng „oma” ja „võõraga”, mis on alati olnud nii muusikaliste kui ka isiklike otsingute käivitav moment. Lisaks al-Idrisi loole inspireeris teda pentatooniline kompositsioon, mis on iseloomulik rahvamuusikale. „Seda ühele või teisele poole kallutades hakkab see meenutama ühte või teist stiili,” seletas Aints.
Maailmaküla festival
16.–19. juunil
Pirita kloostri varemetes
•• Esinevad veel: Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra, Sevara Nazarkhan, Sierra Leone Refugee All Stars, Quique Neira, Markscheider Kunst jpt.
Festivalil mõõdetakse
festivali ökojalajälje suurust
•• Üritatakse mõõta festivali korraldamisega kaasnevat transpordi, majutuse, toitlustuse, lavade ehitamise, elektrienergia ja prügikoristuse kulu.