Festival pakub kohtumisi filmitegijatega
DocPoint Tallinna üheks olulisemaks kaubamärgiks on juba teist aastat väliskülaised, kes juhatavad sisse oma filmid ning vastavad pärast seansse küsimustele.
Tänavuseks peakülaliseks on Tšehhi päritolu ning rahvusvaheliselt nii Euroopa Filmiakadeemia kui erinevate festivalide (näiteks Karlovy Vary ja Berliini Filmifestival) poolt pärjatud režissöör Helena Testikova, kelle saabumise puhul näidatakse tema kolme täispikka filmi “Marcela” (2007), “Rene” (2008) ja “Katka” (2010).
Testikova on silmapaistev dokumentaalfilmide režissöör oma süvitsiminemise poolest - festivalil linastuva kolme filmi tegelasi on ta läbi kaamerasilma jälginud ligikaudu paarkümmend aastat. “Kui ma saan kedagi jälgida pikaajaliselt tähendab see, et ma saan näha, mis on eriline või unikaalne selles inimeses, kuid üldiselt on minu sooviks näidata, et igapäevane elu on huvitav,” ütles režissöör.
Trestikova filme saab vaadata Kumus. Laupäeval näidatakse triloogia esimest filmi Marcela. See algab 1980. aastal Marcela pulmavideoga. Vaataja näeb sündmusi, mis esitavad väljakutse nii reaalsus- kui õiglustundele ning muudavad alguses näidatud õnnelikud abielukaadrid kibemagusaks farsiks. Marcela on eksistentsialistlik tour de force, mis paneb uskuma, et kõik meie poolt meile enestele eluks välja mõeldud plaanid võivad osutuda täiesti ülearusteks.
Pühapäeval linastub Trestikova enim pärjatud film Rene: juba sotsialistliku Tšehhoslovakkia aegadest peale on pisisuli Rene Plasil käinud vanglatest sisse ja välja. Oma kriminaalse karjääri jooksul on Rene’le tekkinud huvitav omadus – täielik hoolimatus iseenda, oma ligimeste ja laiemalt ka ühiskonna suhtes. Rene suhtub Trestikova eksperimenti tema kallal vaheldumisi nii üleoleku kui soosinguga. Selge on ka see, et paiguti on Rene erineva pikkusega vangistuste ajal filmi võttegrupp talle ainsaks kaaslaseks. Meie vaatajana aga näeme ühe lihtsa Tšehhi kurjategija elu läbi selliste sündmuste nagu 9/11 või Tšehhi astumine Euroopa Liitu.
Triloogia kõige värskem film on Katka: alates hetkest kui Katka 14-aastasena narkootikume proovis, on tema elus olnud ainult üks tõeline armastu – heroiin. Poiss-sõbrad peavad arvestama, et ainus võimalus Katkaga koos elada on kolmiksuhe. Samas ei osutu see probleemiks, sest enamus inimesi Katka ümber on ka ise heroiiniga sina peal. Katka on oma probleemist teadlik ja tahab sellest vabaneda, aga ta lugematud pingutused jooksevad liiva. See film on aga Katka jaoks oluline, sest ta näeb seda kui dokumenti ja videokirja oma väikesele tütrele. Filmist “Katka” võib saada Katka jaoks ainuke vahend, kuidas oma lapsele ära seletada, miks ema niimoodi oma elu elas.
Peale Trestikova on kohal režissöör Janne Tapio Kuusi, kes esitleb oma filmi Soome lähiajaloo ühest tuntumast filminäitlejast Matti Pellonpääst, kes oli tuntud soome režissööri Aki Kaurismäe filmides praktiliselt „ihunäitleja“. Pellonpääl oli filmiroll üheteistkümnes Kaurismäe filmis. Kuusi portree sellest näitlejast kannab nime “Boheemi silmad” ning linastub kinos Sõprus.
Kohal on ka Jerzy Sladkowski filmi “Viinavabrik” produtsent Antonio Merenda.
DocPoint Tallinn on välja kasvanud samanimelisest Helsingis toimuvast festivalist, mis seal tähistab sel aastal juba ümmargust kümnendat sünnipäeva. Seega on tegu festivaliga, mis leiab samaaegselt aset kahes erinevas linnas. Tallinna programm, kuhu mahub sel aastal 28 filmi, on kokku pandud Helsingi emafestivali mastaapse 148 filmi hulgast valides.