Need olid Tallinna Klaverivabriku uuendatud mudel Estonia ning Hamburgist kohale jõudnud Steinway & Sons.

üks pill on valmistatud ühe meistri näpunäidete järgi 80% ulatuses käsitööna. Ta on kordumatu. Tal on oma hing.

"Et pillid muinasjutu tasemel elama hakkaksid", (A. Valdma) mängisid professorid Arbo Valdma ja Lilian Semper duona Raveli "Hane-ema lugudest" kõigepealt õrna ja hapra "Paaviani". Nende väheste helidega on vahest kõige võimalikum pilli hinge puudutada," lootis Arbo Valdma.

Algul äratati Estoniat, siis kõndis Lilian Semper Steinway juurde, samal ajal kui Arbo Valdma sama lugu veel Estoniale mängima jäi. Mõne aja pärast järgnes temagi Steinway taha - ja klaverid olid ellu kutsutud. "Kurjade vaimude eemalehoidmiseks" (millele oma panuse annab ka Salva kindlustus) esitati samast tsüklist "Kaunitar ja koletis". Edasi mängisid neil professori meistrikursuste parimad ja kohe järgnenud pidulikul kontserdil eesti pianismi praegused suurkujud Lauri Väinmaa ja Peep Lassmann.

Lapsed ja prominendid

Need olid kaks seltskonda, kes kontserdil silma paistsid. Klassikalise ja romantilise klaverikontserdi sümboliteks saanud Beethoveni Viies ning Tshaikovski Esimene kontsert tõid Estonia kontserdisaali rekordarvu publikut. 400 soodushinnaga piletit ostis Lauri Leesi Prantsuse Lütseumile. See oli Eesti Kontserdi kink kooli 75. aastapäevaks, nagu ütles EK direktori asetäitja Aivar Mäe.

Päevalehe veergudel kord juba diskussiooni esile kutsunud "väikesed prantslased" olid sel korral juba parem kuulajaskond. Uue publiku kasvatamise tuhinas said aga kannatada paljud inimesed, kellele pileteid lihtsalt ei jätkunud. Sealhulgas suur osa muusikuid. Kuid on mõistetav ka muusikapäeva kontserdi valimine laste kontserdikülastuseks, sest tollelt õhtult saadud elamus jääb kindlasti kauaks hinge ka väiksema kuulamiskogemusega publikule. Muuseas, erudiidist koolidirektor külastab oma õpilastega ka ooperi- ja balletietendusi keskmiselt kuus korda aastas.

"Hullumeelne ettevõtmine"

Nii ütles klaveriostu kohta kontserdile järgnenud banketil Aivar Mäe. Tema ja Peeter Vähi läksid Hamburgi ainult Steinway varuosi tooma, aga naasid hoopis tehase ajaloos esmakordselt kümneprotsendise hinnaalandusega lubatud luksuspilli ostulepinguga. Sedagi hinda (1,2 milj EEK) makstakse 1997. aasta märtsini. Jällegi pretsedenditu juhtum, et pill antakse välja enne, kui hind on tasutud. Nii erakordselt saadud klaver on ka esimene muusikariist, mis Eestis täishinna peale kindlustatud.

Banketil rahustas Aivar Mäe Salva kindlustuse direktorit Raivo Linnast, et isegi tulekahju korral jääb Steinway puutumata, sest asetseb oma "vabal ajal" 25 cm paksuse liimpuidu kihiga kaetud betoonist ja rauast ruumis lava all.

Veel üks kingitus

Muusikapäeva esimesteks hommikutundideks saabus teade Itaalias Parma linnas aset leidnud VI Liszti konkursil osalenud Ave Nahkuri edust. Tema II preemia on tõeline saavutus - Eestimaalt on konkurssidel käidud, kuid täismõõtmelise rahvusvahelise konkursi laureaaditiitlini on jõudnud vähesed.

Ave õpib praegu Karlsruhe Riiklikus Muusikaülikoolis professor Kalle Randalu juures. Nii et on, kellele klavereid tuua!

HEILI VAUS