Fääri saared on tillukesed keset ulgumerd Islandi, Sˇotimaa ja Norra vahel asuvad kaljusaared, kus elab alla viiekümne tuhande elaniku. Kirjade järgi kuuluvad nad Taanile, aga Põhjamaade kultuuripildis figureerivad täiesti iseseisvana. Neil ei ole suuri kultuuriinstitutsioone: õppimas ja sümfooniaorkestrit laenamas käiakse Kopenhaagenis ja Reykjavikis, aga kammerooperi kirjutamist ei takista väiksus ja isoleeritus sugugi. Selle elav tunnistus on helilooja Sunleif Rasmusseni kammerooper “Hullu mehe aias”.

Tegemist on nii helikeelelt kui ka lavastusvõtetelt uudse teosega ja hoolimata muusikalisest nimetusest ooper lähenetakse julgelt draamažanrile. Tegevuse sisulise poole kannavad ette peamiselt näitlejad ning oluline roll on ka koreograafial. Autorite ja publiku kasvav soov näha ooperilaval rohkem tegevust, on täidetud põhjagermaani rahvastele omase kompleksivaba leidlikkusega: kaht tegelast, poissi ja tüdrukut, kehastavad kokku kuus inimest – lauljad, näitlejad ja tantsijad. Lauljad (tenor ja sopran) on siiski sisuliselt tugevas ühenduses näitlejatega kui tegelaskujude alter ego’d või nende sisemine hääl. Muusikaliselt asendab solistide traditsioonilisi aariaid tekstita muusika ja haprad, üksikutel sõnadel põhinevad meloodiad.

Lugu räägib, kuidas suureks kasvamine muudab lapsepõlvesõprade suhteid. Tekst on sürrealistlik ja kohutavalt ilus ning sisaldab ohtralt vihjeid piiblile. Fäärikeelses lõpuduetis avaneb Rasmusseni filosoofia: ükskõik kui sotsiaalsed või armastust jagavad me poleks, lõpuks jääme ikka üksikuteks lindudeks. Müstiline “hull” mees Jordanson on jutustuse keskne karakter, ehkki tal puudub ooperi vältel aktiivne tegevus. Kuid kogu jutustus põimub tema ümber, samuti areneb ooperi kaudu noorte arusaam temast. On ta hull? Milline on tema minevik? Kas tal on üleloomulikke võimeid? Kas ta on üldse olemas? Need küsimused muutuvad  noortele ülioluliseks. Otsides vastuseid leiavad nad iseend ja sõnastavad ning määratlevad omavahelise suhte. Vaataja jälgib nende arengut, fantaasiaid ja võitlust elu müsteeriumis toime tulemiseks.

Lavastajat paelus noortelugu

Eesti ettekande muusikaline juht Veronika Portsmuth tutvus ooperiga möödunud aastal Fääri saartel, kus ta viibis Põhjamaade ministrite nõukogu stipendiaadina, et tundma õppida ja levitada sealset kultuuri. Eestlasedki peavad end põhjamaalasteks, aga tunnevad selle piirkonna muusikakultuuri häbematult vähe. Seda viga parandab noor ja energiline, pööraste ja intrigeerivate ideede ning tugeva missioonitundega dirigent oma ettevõtmistega jõudsalt. Oma esimese doktorikontserdi kava käesoleva aasta märtsis koostas ta islandi, fääri, rootsi, eesti ja soome koorimuusikast, nüüd on järg fääri ooperi käes.

“Hullu mehe aia” puhul paelus Portsmuthi kunstivormide oskuslik põimumine ja süžee, mis ei räägi mitte Antiik-Kreeka mütoloogiast, vaid noortest inimestest. Ka truppi valis ta nimelt võimalikult noori oma ala professionaale. Üks tema tegevuse eesmärke on soodustada eri alade kunstnike koostööd ning ooper võimaldab seda hästi. Kultuurikatlas on Portsmuthi sõnul vahva luua: meeskond on uutele mõtetele avatud ja ükski idee ei jää teostamata. Vokaalrollidesse on seekordses lavastuses valitud lauljad, kes ei tekita liiga rammusat ooperlikku tämbrit.

Orkester mängib kõrgel katlaruumi lae all, dirigent on lihtsate vahenditega projitseeritud publiku taha betoonseinale, et lauljad teda lavalt näeksid. Näitlejad on musikaalsed ja ühe rolli kolme osatäitja tegevuse sünkroniseerimine sujub nagu õlitatult. Laval on liivakast ja liumägi, mis moodustavad lavastaja asjalike läbimängueelsete kommentaaridega kummalise kontrasti. Tegemist on otsekui laste- ja täiskasvanute tükiga samal ajal. Nii et kui teil on taibukad lapsed, võtke nad kaasa.

Ooper

“Hullu mehe aias”

•• Muusika: Sunleif Rasmussen

•• Libreto: Danial Hoydal William Heineseni ainetel

•• Dirigent: Veronika Portsmuth

•• Lavastaja: Robert Annus

•• Lauljad: Pirjo Püvi, Risto Joost, Aare Kruusimäe.

•• Näitlejad: Liis Proode, Kristo Viiding (Eesti Draamateater).

•• Tantsijad: Triin Reemann, Silver Elvest.

•• 15-liikmeline instrumentaalkoosseis peamiselt EMTA noortest. 

•• Täna, homme ja reedel kell 19 Kultuurikatlas