Ene-Liis Semper (E.-L. S.): Ins­pi­ree­riv oli see ab­surd­ne po­sit­sioon, mil­lelt kir­ja­nik oma lu­gu ju­tus­tab. Te­ge­mist on teo­se­ga, mis püüab ihust ja hin­gest se­le­ta­da, et neeg­ri­tel on ka tun­ded ning nad kan­na­ta­vad sa­mu­ti na­gu val­ged ini­me­sed. Kuid mi­da roh­kem ta se­le­tab, se­da enam näib, na­gu kõne­leks tä­nap­äe­va loo­ma­kaits­ja, kes kirg­li­kult rää­gib loo­ma­de ahis­ta­mi­sest.

— Kas ro­maa­ni mõnin­ga­ne nõrkus te­gi teie töö ras­ke­maks või vas­tu­pi­di – ker­ge­maks?

E.-L. S.: Ku­na tekst on meie jaoks ol­nud sa­ge­li vaid käi­vi­ta­vaks mo­men­diks, siis teks­ti alg­ne kva­li­teet ei se­ga­nud meid alus­ta­mast. Me käi­me ala­ti teks­ti­de­ga suh­te­li­selt va­balt ümber, mõtle­me ta­san­deid juur­de jne.

Tiit Ojasoo (T. O.): Teks­ti kva­li­tee­di­ga on kõnea­lu­sel ju­hul sa­ma­moo­di na­gu teks­ti ideo­loo­gia­ga. Kui au­tor rõhu­tab, et nee­ger ei ole loom, siis lõpuks hak­kab see mõju­ma ris­ti vas­tu­pi­di. Võrrel­des näi­teks Bal­za­ci või Hes­se­ga on ro­maa­ni kva­li­teet tões­ti ko­hu­tav, kuid ühel het­kel tun­dus, et see puu­dus muu­tub voo­ru­seks. Te­kib oma­moo­di mii­nusvõte: sa oo­tad, et hea ilu­kir­jan­dus­li­ku ta­va ko­ha­selt peaks nüüd juh­tu­ma nii, aga juh­tub hoo­pis teist­moo­di.

— Ro­maan oli Nõuko­gu­de ajal ko­hus­tus­li­ku kir­jan­du­se ni­me­kir­jas. Kuid miks la­vas­ta­da se­da nüüd?

E.-L. S.: Meid just eru­tas­ki mõte la­vas­ta­da se­da just nüüd ning vaa­da­ta, kui­das ta kõla­ma hak­kab. Ro­maa­ni lä­biv mõte sel­le koh­ta, et kõik ini­me­sed pea­vad ole­ma võrd­sed, saab praegu juur­de vä­ga ku­ju­kaid nih­keid ja mo­men­te.

T. O.: Li­saks võrd­su­se mu­re­le oli ro­maa­ni omaaeg­ne po­pu­laar­sus tin­gi­tud ilm­selt te­ma Amee­ri­ka-vas­ta­su­sest. Ro­maan tõlgi­ti Nõuko­gu­de ajal kär­bi­tult: väl­ja jäe­ti olu­li­si osi, mis val­geid amee­rik­la­si kui­da­gi re­ha­bi­li­tee­ri­sid. Tu­leb kah­juks tõde­da, et ka meie jät­si­me need osad väl­ja.

— Kas see, et te­ge­la­sed on mus­ta­na­ha­li­sed, on tei­sejär­gu­li­ne?

E.-L. S.: Ei ole. Kel­le­gi võõra, ta­ju­ma­tu ja kau­ge naiiv­ne ja saa­ma­tuvõitu õigus­ta­mi­ne on ko­gu loo käi­vi­ta­ja. Sa­ma prob­leem vae­vas ju ka Har­riet Beec­her-Sto­we’d, see pi­dev eba­kin­del pä­ri­mi­ne: kui­das me saa­me kind­lad ol­la, et ne­mad on sa­ma­su­gu­sed na­gu meie?

— Mis õhutas Ees­tis „O­nu To­mi on­ni­kes­t” la­vas­ta­ma?

E.-L. S.: Aeg-ajalt tun­dub, et see po­le min­gi pri­vi­leeg, et ma po­le must ori 19. sa­jan­di USA-s – pea­mi­se aja vii­bin ma ju ik­ka tööl. Okei, ma olen kunst­nik ja saan enam-vä­hem va­li­da, mi­da ja mil­lal ma teen, kuid ena­mik ini­me­si on sõltu­ma­ta na­havär­vist sünnist saa­dik mõis­te­tud töö­te­ge­mi­se­le. Tei­si­ti ei vea väl­ja. La­vas­tu­se üks eesmär­ke võiks ol­la te­ki­ta­da vaa­ta­jas küsi­mus: kui­das mu tä­na­ne töö­te­gu sel­le nur­ga alt ka pais­tab ja kas vas­tus ra­hul­dab mind?

T. O.: Pa­ra­ku on Beec­her-Sto­we kes­ken­du­nud roh­kem inim­su­he­te­le ja mit­te niivõrd „töö­le” kui sää­ra­se­le. Sel­le lünga täi­dab meie 240-le­hekülje­li­ne ka­va­leht, mis on osa la­vas­tu­sest ja mis si­sal­dab laie­mat va­li­kut sa­ma tee­ma kä­sit­lu­si. Beec­her-Sto­we aga on maail­ma ees seis­va­te prob­lee­mi­de la­hen­da­mi­sel na­gu Miss Es­to­nia: ta la­hen­dab ala­ti ai­nult poo­le prob­lee­mist. Ta ei näe, et kee­gi peab töö lõpuks ik­ka­gi ära te­ge­ma. Or­jus ei ka­du­nud too­na Amee­ri­kas su­gu­gi mo­raal­se­tel põhjus­tel, vaid neeg­ri­te tööjõu jä­re­le ka­dus ma­jan­dus­lik nõud­lus, kui võeti ka­su­tu­se­le ma­si­nad, mis suut­sid sa­ma töö mi­tu kor­da edu­ka­malt ära te­ha.

E.-L. S.: Nä­gin hil­ju­ti Bil­baos Gug­gen­hei­mi muu­seu­mis pä­ris mõju­sat vi­deo­teost. Mul­le ta­va­li­selt ei meel­di sot­siaal­sed kurbmän­gud, kus on fil­mi­tud vaest ini­mest, et Gug­gen­hei­mi ri­kas külas­ta­ja tun­neks end viieks mi­nu­tiks haa­ra­tu­na sel­le ini­me­se saa­tu­sest. See aga sat­tus kui­da­gi õige­le het­ke­le: poo­le­tun­ni­ne film väi­kes­test hiin­las­test Os­ra­mi lam­bi­pir­ni­te­ha­ses Hong­kon­gi lä­he­dal. Äär­mi­selt tuim ja pers­pek­tii­vi­tu elu. Nii liht­ne see on­gi. Lam­bi­pirn ei kas­va puu ot­sas. On mee­le­tu mass ini­me­si, ke­da val­ge kesk­mik ku­na­gi ei näe, aga kes kõiki neid to­re­daid ja tar­vi­lik­ke as­ju tee­vad.

—  Ole­te öel­nud, et la­vas­tus on „Ku­nin­gas Ubu” (2006/07) eda­sia­ren­dus.

T. O.: On eda­sia­ren­dus vi­suaal­se poo­le pealt: Ene-Lii­si veid­rad ini­mest de­konst­ruee­ri­vad mas­kid on leid­nud täius­ta­mist. Tei­sest küljest on eda­si are­ne­nud ka näit­le­ja­te män­gus­tiil.

Esietendus

„Onu Tomi onnike”

NO80

••  Lavastajad ja kunstnikud Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper

••  Osades Andres Mähar, Rasmus Kaljujärv, Eva Klemets (külalisena), Sergo Vares, Inga Salurand, Marika Vaarik, Mirtel Pohla, Risto Kübar.

••  Esietendus 8. augustil kell 19 teatris NO99

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena