MARE PõLDMäE
Lõppev aasta Eesti muusikaelus oli suuresti helilooja Jaan Räätsa võimas esiettekannete aasta. Temalt jõudis publikuni viis uudisteost.
Aprill
"5 eskiisi reekviemile" aprillis ERSO ja Andres Mustoneniga avas Jaan Räätsa võimsa esiettekannete aasta - kokku jõudis kuulajani viis uudisteost. "Kütkestatud erutavate tunglemiste voogudes", "Hinge kinnipanev kuulamiselamus" - võib lugeda järgmise esiettekande kohta Würzburgis. Kontserdil kõlas 1996. aastast pärineva Viiulikontserdi variant klaverile ja viiulile, mis "pole klaviir, vaid on iseseisev teos, viiulipartii on sama, klaveripartii orkestri omast erinev". Esitajad olid viiuldaja Florian Meierott, kes esitas ka teose orkestrivariandi aasta varem Tallinnas, ning pianist Kalle Randalu. "See oli üks mu elu efektsemaid ettekandeid." Würzburgi muusika-kõrgkooli kammersaal oli rahvast tulvil. "Florian Meierott on sellest linnast pärit, ta isa on üks kõrgkooli juhte, tuntud muusikateadlane." Samas mängis Kalle Randalu marginaale, "ta oli valmis mängima ükskõik missuguseid kahekümneneljasest tsüklist, mida ta kunagi mänginud on - uskumatult võimas mälu!"
Kontsert oligi pühendatud eesti muusikale, kõlasid veel Arvo Pärdi "Ariinale", Lepo Sumera Quasi improvisata viiulile ja klaverile ning Mati Kuulbergi sonaat "In memoria de los Incas". Jaan Rääts esines ka sõnavõtuga eesti muusikast, rääkides sekka anekdoote, "nagu mul kombeks".
Florian Meierotti ja Jaan Räätsa koostöö algas nii, et viiuldaja "helistas ja küsis, kas ma olen nõus talle viiulikontserdi kirjutama, ta oli vist kuulnud minu kitarrikontserti ja trompetikontserti." Nii jõudiski saksa viiuldaja 1996. aastal Eestisse. "Sel suvel esines ta Pärnu festivalil ja Võrus, mängis Bachi soolosonaate barokkviiulil."
Saksamaa on Jaan Räätsale viimasel kümnendil vaat et teiseks koduks kujunenud. Boris Björn Baggeri algatatud kontaktid Karlsruhes avasid meie muusikutele palju uusi võimalusi. Karlsruhe on üllatavalt tähtis muusikakeskus, kus "elavad Saksamaa juhtivad interpreedid, ka saksa esihelilooja Wolfgang Rihm".
Juuli
Taas Saksamaa ja kaks esiettekannet. Schneebergi festivalil kanti nädalase vahega ette Jaan Räätsa TShellokontsert ja Sekstett keelpillidele. Helilooja ise seal ei viibinud, järelkajad on seni vaid suusõnalised.
September
Budapesti sünagoog, Viiulikontsert ja solist taas Florian Meierott. Saal mahutas umbes 3000 inimest, vastuvõtt oli erakordselt soe. "Kuna seal polnud klaverit, mis on minu orkestri koosseisus, asendas dirigent klaveripartii muude pillidega." Sünagoogis esitamiseks oodatakse Räätsalt järgmiseks aastaks uut orkestriteost juudi teemadele, "kasutan sooloinstrumendina taas viiulit ja solist on Florian Meierott."
Septembris tuli Tõnu Kaljuste festivalil "VoxEstFest" ettekandele ka helilooja uudisteos orkestrile "Intrata".
üks Räätsa visiitkaarte - Kontsert kammerorkestrile op 16 - kas enimmängitud teos eesti muusikas? "Pärdi Fratrest on vahest rohkem mängitud, aga üks enimmängitutest on ta kindlasti." Sel aastal kõlas teos Stockholmis, aga teose kogu lendu ei ole helilooja isegi suutnud täpselt jälgida. "Saksa autorikaitse ühingu GEMA kaudu, mille liige ma olen, kajastuvad küll ettekanded Euroopas, aga Ameerika autorikaitse töötab teises süsteemis". Saksamaal on salvestatud kaks CD-d Jaan Räätsa teostega, mida on ka Eestis saada, aga need on vanemad teosed. Boris Björn Bagger ja Florian Meierott otsivad võimalust plaadistada Budapesti orkestriga Viiulikontserti ja veel mitut tema teost.