Kalju Suur on katmata ilu rüütel

 (1)
Kalju Suur on katmata ilu rüütel
Fotograaf Kalju Suur on daamide seas tuntud kui galantne härrasmees.Kaader Filmist

Manfred Vainokivi „Maestro” kuulutab sooja huumoriga inimlikke väärtusi.

Manfred Vainokivi on portreteerinud Kalju Suurt poeetilises filmikeeles, kus teeneka vanahärra karakter avaneb eelkõige tema aktifotode kaudu.

Suurest jutustav portreefilm „Maestro” on dokumentaalfilmide „Valli baar” ning „Emu-mäe Eedi ja Lobi küla Kristjan” loogiline jätk. Vainokivi loomingus paistab suurem lõuend Eesti haritlaskonnast, just sellest vaimselt sõltumatust osast, kes ei tüki eriti esile ja ajab ikka oma asja. Kalju Suur on oma järjekindla ja väljapeetud töö ning eluga päris kindlasti karakter, kes sellel lõuendil kohta väärib.

Eestis tarbimiseks

Pole mõtet norida asjaolu kallal, et aktifoto pole Suure loomingus see ainus ja kõige tähtsam. Meie kultuuriheeroste jäädvustajana on Suur teinud võimsa töö. Kuid samal ajal on aktifoto selline piprane aines, kus fotograafi karakter lihtsalt peab ennast lahti mängima. See kõik filmi kaadrites ka toimub.

Film on tehtud Eestis tarbimiseks. See on dokument Kalju Suurest, keda paljud teavad, ja Eesti elust, mis on teada värk. Nii ei olegi põhjust üle tähtsustada vaid põgusalt kaadritest läbi käinud teemat, et naise keha ilu kunstiks pildistav Kalju Suur oli Nõukogude ajal ka vabaduse rüütel, kes oma kunstiga nihutas lubatavuse piire. Kuigi ka sellest annaks filmilugu jutustada.

Suur on tabatud talle iseloomulikes kohtades talle iseloomulikul moel. Elurõõmsa ja vaimukana. Kui midagi filmile ette heita, siis seda, et puudub lõpetatud narratiiv. „Maestro” peakangelase trajektoor vajub pisut laiali. Mingil moel seob otsi kokku meie vahva tantsiva naise Katrin Essensoni pildistamise lugu, kus fotograaf rahuldab korraga kahte kirge: jäädvustab katmata naisekeha ilu ja kultuuriheerost. Valguse ja varjuga. Graafiliselt musta ja valge kontrastis, nagu on ka Vainokivi film.

Manfred Vainokivi loomingul on isikupära. See kuulutab inimlikke väärtusi – sõltumatust, elu ülistamist. Vahendiks on soe ja pehme huumor. Sestap on loogiline, et Kristjan Svirgsden tegi just tema stuudios filmi „Inimhingede insenerid”, mis mõnusa huumoriga portreteerib meie praeguseid filmiheerosi.

Filmid

Manfred Vainokivi filmid

kinos Sõprus

•• „Maestro”

Portreefilm legendaarsest foto-graafist Kalju Suurest.

•• „Emumäe Eedi ja Lobi küla Kristjan”

Film kahest kangest kinomehest, kelle jaksu ja eluisu toidab lõpmatu vägikaikavedu.

Tootja: Filmivabrik 2009

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare