Milles peitub eesti tüdrukute maagia? Carmeni ja Tiiu avastanud agentuuri Top Models juht Paolo Moglia kinnitab esiteks veendumust, et eesti tüdrukute ilu on kuulus üle maailma. Kuid lisaks sellele kiidab ta modellide professionaalsust – kõigi nende aastate jooksul ei ole ta saanud ühtegi kaebust, et tema tüdrukud oleks käitunud kuidagi imelikult või näiteks liialt pidutsenud. Ka peab ta omamoodi plussiks eestlaste häbelikkust, mis hoiab tüdrukuid suheldes pealetükkivaks või tüütuks muutumast.

Kuid Karmen Pedaru avastanud MJ-Modelsi juht Margit Jõgger jahutab peagi mu entusiasmi. Eesti tüdrukud ei saavat tihti aru, et tegemist on raske tööga – et see on protsess ja investeering tulevikku. „Meie tüdrukud kipuvad ka veidi aeglased olema ega jaga matsu – nad ärkavad liiga hilja, selleks ajaks, kui rong on juba läinud. Palju on juhtunud, et ei suudeta tervislikult toituda ja põletakse kiiresti läbi,” ütleb ta. Oluline on oskus tööd ja õpinguid (mis tähendab enamasti e-kooli) osavalt jagada.

Paljud algajad tüdrukud on pettekujutelma küüsis, et modelliamet teeb nad juba homme miljonäriks.

See, kui sa teenid päevas 4000 eurot, ei tähenda veel, et summa kohe su pangakontole laekub,” kirjeldab Margit süsteemi, mis on rajatud usaldussuhtele verinoore modellihakatisega. Sest alguses maksab agentuur kinni kõik modelli elamise ja ülestöötamisega seotud kulutused: lennupiletitest kuni päevarahani, korterist kuni modellialbumi pildistamiseni.

„Täiskohaga modell jõuab plussi tavaliselt umbes aastaga,” lubab Margit. „Kuid see tähendab tõesti full-time’i – niikaua, kui sa käid siit edasi-tagasi välismaa vahet, ei saa seda modellinduseks nimetada.”

Ka Paolo Moglia kinnitab, et aastas paar korda välismaale modelliks sõitvatele tüdrukutele on see eelkõige hobi – sest selles äris on iga samm seotud järgmisega, iga tehing eelmiste panustega.

Kullast tüdrukud

Kui õilishing Karl Lagerfeld on majanduslanguses näinud moetööstust puhastavat rituaali, siis reaalsuses vaaguvad paljud firmad ja modelliagentuurid elu ja surma piiril. See on viinud alla modellide tariifid ja kasvatanud uute nägude läbivoolu ärist. Sest moetööstusel ei ole praegu kasulik tõelisi supermodelle üles töötada – need tüdrukud maksaks lihtsalt liiga palju.

Paolo Moglia kinnitab, et praegu hoitakse tüdrukuid laineharjal varasema kümmekonna aasta asemel vaid paar-kolm aastat. Ning ka modellimaailmas on levinud kõik muud ärimaailmast tuntud terminid – dumpinguhindadest kuni modellipakettideni (võtad meie agentuurist kolm tüdrukut, saad kaks kauba peale).

Kui varem oli igal tüdrukul oma tariif, millega klient võis nõustuda või mitte, siis nüüd on vastupidi – klient lihtsalt ütleb, et tal on teatud summa, ning modelliagentuuridel jääb üle vaid nõustuda.

Töötasud on viimaste aastate jooksul umbes poole võrra langenud. Kuid sellest hoolimata küündivad tippklientide (suured kosmeetikafirmad, valitud moemajad ja kiirmoeketid) makstavad summad seitsmekohaliste arvudeni.

Margit Jõgger kinnitab, et praegu üks hinnatumaid modelle Gisele Bündchen ei liiguta end alla miljoni dollari. Samasse hinnaklassi jääb kindlasti veel Kate Moss ja tipust väga kaugele ei jää Paolo Moglia hinnangul ka Carmen Kass.

Kolme aastaga tippu

Hoolimata sellest, et aastas käib moemetropolidest läbi üle paarikümne eesti tüdruku, jõuavad neist reaalsete (s.t ka pangakontol kajastuvate) tulemusteni vaid üksikud. Modellialbumi (book) koostamine on tüdrukute esimene samm – neist piltidest saab tema visiitkaart. Edasi al-gavad kohtumised võimalike klientidega (casting’ud) – traavimine mööda võõrast linna ja naerusuine suhtlemine võhivõõraste inimestega.

Margit Jõggeri sõnul võtab ühel heal tüdrukul haljale oksale ronimine aega umbes kolm aastat. Kuid muidugi võib kõik juhtuda ka palju kiiremini.

Kätlin Aasa fenomenaalselt kiiret starti kirjeldab tüdruku avastanud EMA Modelsi juht Katrin Rannaväli: „Internet on täis kommentaare ja arutlusi tema saavutuste üle, nii kiiresti pole vist veel ükski modell models.com-i tipp-50-sse tõusnud. Mullegi oli see meeldivaks üllatuseks – ta ju alustas vaid hetk tagasi koolitüdrukuna, kes pidi lihtsalt kaheks nädalaks Londoni sõudele sõitma.”

Kätlini veidi mornis olekus, heledas nahas ja tumedates juustes nähakse värskust, mida moemaailm ju lakkamatult otsib. Kuid Kätlini SEE hetk karjääris jõudis kätte eelmiste moenädalate ajal, kui ta avas ja lõpetas Prada moesõu. Edasi tuli pildistamine Prada reklaamikampaania jaoks ja ülesastumine Givenchy kõrgmoeetenduses.

Moemaailmas on neli olulist „sillapead”, kust algavad kõik karjäärid. Milano on lihtne ja kompaktne – hea koht alustamiseks. London on parim koht värskete nägude ülestöötamiseks, sest sealt saab hea trükijälje albumisse (editorial) ja uude suhtutakse seal tavalisest sallivamalt. Moemaailma pealinnadeks võib pidada New Yorki ja Pariisi, kus sõlmitakse endiselt suurimad tehingud. Nende nelja linna moenädalad mängivad modellinduses võtmerolli – tippsõudes osalemine annab tüdrukule imago, mille põhjal pääseb ta oluliste moeajakirjade külgedele ja reklaamidesse.

Kuid kataloogitüüpi (s.t kaubanduslikuma iluga) eesti tüdrukud käivad modellitööd regulaarselt tegemas ka Koreas, Jaapanis, Hispaanias, Saksamaal ja Kreekas, viimasel ajal ka Hiinas. Kui mõne aasta eest käisid eesti modellid pidevalt Aasias taskuraha teenimas ja võisid paari kuuga teenida isegi kuukohalisi summasid, siis nüüd on ka sealne moeturg märgatavalt kahanenud ja kumbki pool kaalub iga lähetust enne väga hoolikalt.

15-aastase Karmen Pedaru esimene oluline väljaastumine moemaailmas toimus enam kui kolme aasta eest Teen Vogue’i lehekülgedel. Nüüdseks on see 19-aastane Kehra tüdruk moemaailmas üks nõutumaid nägusid.

„Ta on täpselt õigel ajal õiges kohas,” vihjab Margit Jõgger tüdruku ideaalsele vanusele alustamaks mängu modellimaailma kõrgliigas. „Karmen on ka väga tubli tüdruk, sest on alati kuulanud õigeid nõuandeid. Kui ta on teinud mõned asjad omamoodi, siis on ka see olnud õige, sest moemaailmas loeb väga palju teatav isikupära.”

Kui Kätlin Aasa jaoks oli võtmetähtsusega esimene Prada sõu, siis Karmen Pedaru karjääri SEE hetk on seotud ülesastumisega Stella McCartney moesõul. Kelli Lumi sisenes mängu Christian Diori väravate kaudu.

Katrin Rannaväli peab karjääri alustaladeks arukat asjaajamist ja modelli valmisolekut tööd tõsiselt võtta – tüdruk on tõeliselt läbilöögivõimeline siis, kui moemaailma šokid teda nii lihtsalt ei kõiguta. Ka ei saa ses mängus alahinnata „saatuse sõrme” rolli ega tüdruku sobivust hetketrendidega – moemaailma tujudega.

Modell on 21. sajandil muusa, kes peab inspireerima parimaid fotograafe ja disainereid tegema midagi epohhi loovat ja seninägematut. Sel hetkel ei oodata modellilt enam vaid riidepuuks olemist.

Katrin Rannaväli toonitab Kätlini loomingulist natuuri: „Ta on väga andekas tantsija (moderntants ja hiphop) ja on sellega tegelenud terve elu. Tore on see, et tants toetab ka modellindust – ta valdab suurepäraselt keha ja inspireerib nii fotograafe tegema erakordsemaid pildiseeriaid.”

Koos Karmeniga lendas New Yorki ka Margit Jõgger, kes soovib olla tüdrukule suurlinnas toeks ja ühtlasi kaitsta teda kõikvõimalike avantüristide eest: „Sa mõtle – nad on ju tegelikult väikesed lapsed. Ja lähevad oma lapseelust raksaki! täiskasvanute maailma.” Tüünelt loksuvas Eestis on moemaailma tormilisust muidugi raske ette kujutada. Kuid metropolides on panused kõrged ja karid teravad.

Võrreldes „tasapaksu” Eestiga, kus kõik tunnevad kõiki, on Lääne-Euroopas väga elujõuline traditsiooniline klassisüsteem, mis mängib paika ka moemaailma jõujooned. Nii satuvadki tavaliselt töölisklassist pärit tüdrukud ühtäkki väga suurte panuste ja säravate staaride sekka.

Margit Jõgger arvab, et selline süütus ei aita alati eesti tüdrukuid: „Nad tulevad ju puhtast loodusest ja töölisklassi perekondadest. Tüdrukute jaoks on see šokk. Selleks, et olla tüdrukule toeks ja teda suunata, ongi tema ümber vaja usaldusväärset management’i.”

Jõggeri sõnul on oluline, et esimesed kokkupuuted üsna küünilise moemaailmaga oleks võimalikult valutud, ja ta tänab õnne, et Karmeni „kodustas” kohe alguses Stella McCartney moemaja.

„Stella on ju taimetoitlane, tal siblivad seal ringi lapsed, ja ta ise on pidevalt rase. Väga palju oleneb sellest, kust sa moemaailma sisened ja kas su hing saab seejuures viga. Mõned moemajad on tõeliselt karmid. Kui meie õrn lilleõiekene sinna satub, siis võib bloki ette visata küll.”

Paolo Moglia agentuuris ei ole palju modelle, kuid nende väheste eest soovib ta hoolitseda parimal moel. Nii näiteks ootavad teda pärast meie kohtumist ees kokkusaamised suve jooksul „skauditud” tüdrukute ja nende vanematega – et seletada lahti moemaailma mehaanikat, mis asjasse pühendamatu meelest koosneb ohtratest klišeedest ja eelarvamustest.

Tüdrukute koolitamisele on pühendunud Eesti meedias enim kajastatud modell Beatrice, kes avas hiljuti oma moekooli Agency Beata, mis pakub 2500 krooni eest paketti tantsutundidest (Kaisa Oja ja Eduard Korotini juhatusel) kuni moekoolituseni (Katrin Kuldma ja Oksana Tanditi käe all). Seda võib vaadelda kui vana kooli naiselikkuse õpetust, sest mitte ükski oskus ei korva modelli sisemist sära ega ideaalseid proportsioone.

Paolo Moglia peab oma praegu edukaima modelli Kelli Lumi trumbiks väga tugevat lavakõndi: „Ma arvan, et ta on selles osas eesti tüdrukutest parim. Nüüd hakkab ka tema modellialbum ilmet võtma ja pärast kooli lõpetamist saab ta keskenduda vaid modellitööle. Kelli karjäär on vaikselt roninud ülesmäge. Näis, kuidas tal New Yorgis minema hakkab.”

Paolo, kes oli veel mõned aastad tagasi sunnitud töö pärast reisima umbes kolm kuud aastast, piirdub sel korral vaid New Yorki ja Pariisi minemisega. Praegu on mõttekas iga samm läbi kaaluda, lõbulendamisega pole enam kellelgi mahti tegeleda.

Alati peab Paolo oluliseks esimesel korral modelliga välismaale kaasa sõita – nii selleks, et tutvustada teda võimalikele koostööpartneritele, kui ka tüdruku valutuma sisseelamise huvides. Avasammu kaalub Paolo alati põhjalikult läbi, et mitte saata suurele areenile tüdrukuid, kes ei ole selleks vaimselt valmis.

Karm elukool

Modellitöö võib olla füüsiliselt ja vaimselt ootamatult painav. Tundide kaupa ühe koha peal seismine, lõputu ootamine, ego allasurumine ja isegi mõnituste talumine. Nii näiteks rääkis üks slaavi juurtega Milanos töötanud modell, kuidas showroom’i venelastest kliendid lasid omas keeles kommentaaridel vabalt voolata, aimamata, et tüdruk saab kõigest aru.

Kuid kõige kurnavamaks perioodiks võib kindlasti pidada kaks korda aastas toimuvat neljanädalast sõumaratoni New Yorgis, Londonis, Milanos ja Pariisis. Sel ajal on tavaline, et tüdrukud peavad tõusma hommikul kell kuus, et minna esimestesse proovidesse, ning saavad magama pärast südaööd, kui on toimunud viimased fitting’ud (ehk passitamised). Sinna vahele mahub vaid kihutamine oma autojuhiga ühest toimumispaigast teise. Mida tundmatum on modelli nägu, seda rohkem teda piinatakse – staaridel on lubatud maanduda juuksuritooli kõige viimasena.

Sel ajal on söömine omaette košmaar. Kõik lavatagused on enamasti varustatud ühesuguste võileibadega ning vaheldust on võimalik leida vaid tuunikalalt singile ja singilt tuunikalale üle minnes. Kõige eelarvamuste kiuste olgu öeldud, et enamik modelle on väga korraliku isuga. Nii näiteks garanteeriks piitspeenikese Karmen Pedaru lemmikmenüü – pitsa, pasta ja hamburger – õudusunenäo igale toitumisspetsialistile.

Kõrgliiga mängurid

Need, kes on korra kõrgliigas mänginud, võivad kindlad olla, et suudavad hiljem normaalselt tööd teha veel aastaid. Eduka karjääri teinud Tiiu Kuigi pildiseeriad on viimasel ajal ilmunud näiteks Ameerika Marie Claire’is (oktoober), Soome Elle’is (september) ja Itaalia Vanity Fairis (august).

Carmen Kassi eduloo tagant võib aimata nii häid suhteid fortuunaga kui ka osavat strateegiat. Kui esimene on suhteliselt hämar kategooria, siis teine peaks olema tuttav kõigile maletajatele – ning selles mängus on Carmen võidukas. Nii on ta ka veel 31-aastaselt Max Factori, Michael Korsi ja Gapi kampaanianägu.

Muutlikud ajad on tagasi püünele toonud palju kunagisi tipptegijaid, kelles nähakse ajutiste tõmbetuulte aegu midagi stabiilset ja muutumatut. Nii on John Galliano reklaaminägu 45-aastane Linda Evangelista, Gaultier tõi lavale 43-aastase Tatjana Patitzi ja 40-aastane Cristy Turlinjton meelitab meid Yves Saint Laurenti lukstoodetesse investeerima.

Kahtlemata on mitmekuine kodust eemal viibimine verinoore tüdruku jaoks alguses väga raske. Kuid uue elurütmiga harjudes võivad hüsteerilised suurlinnad nõnda koduseks muutuda, et Eestis käiakse vaid külas. Enamik aastaid edukalt modellitööd teinud tüdrukuid on uue kodu leidnud Pariisist (Hedvig Maigre, Inga Savits) või New Yorgist (Tiiu Kuik, Kerstin Männik), kust vaadates tundub Eesti lihtsalt armsalt väike kohake kuskil teispool muinasjutte.

Umbes kümne aasta eest Beatrice’i abiga Milanos modellitööd alustanud Margit Otsa elab koos oma itaallasest mehe ja kahe pojaga õnnelikult Milanos. Kuid esimene kokkupuude selle linnaga polnud sugugi nii roosiline: „Esimesed kuud olid väga rasked. Kuid tänu tugevale tahtejõule suutsin siiski end maksma panna.”

Margit ei saavutanud küll kunagi tippmodelli staatust, kuid teenis piisavalt hästi ning sai palju reisida. Kui ta poleks üheksa aasta eest kohanud Milanos abikaasat Paolot, elaks ta tõenäoliselt Hongkongis või Eestis.

Alustavaid modelle hoiatab Margit aga eelkõige suurlinna ahvatluste eest: „Suurlinnade kirev ööelu võib algajale modellile väga põnev tunduda, kuid kes tahab modellinduses edu saavutada, peaks pidutsemisega piiri pidama.”

Kes nad on?

Karmen Pedaru

19-aastane

•• Mõõdud: 178 cm, 85-60-89

•• 2009 lõpetas Kehra keskkooli

•• Karjääri murdepunkt: osalemine Stella McCartney sügistalvisel moesõul aastal 2008

•• Teised olulisemad tööd: Chloè, Missoni ja Jil Sanderi reklaamikampaaniad; pildistamine kõigile olulisematele moeajakirjadele (Vogue, Bazaar, Numero jpt) ja osalemine moesõudel (Chanel, Gucci, Moschino, Calvin Klein, Donna Karan, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Marc Jacobs, Valentino, Versace jpt)

•• Elu pärast modellindust: soovib saada meigikunstnikuks

Kelli Lumi

19-aastane

•• Mõõdud: 177 cm, 84-59-87

•• 2009 lõpetas Tallinna saksa gümnaasiumi

•• Karjääri murdepunkt: osalemine Christian Diori kevadsuvisel moesõul aastal 2009

•• Teised olulisemad tööd: pildistamine ajakirjadele L’Officiel ja Wallpaper, osalemine Armani, Nina Ricci, Yohji Yamamoto, Jil Stuarti, Issey Miyake, Alexander McQueeni, Kenzo, Chaneli jpt moesõul

•• Elu pärast modellindust: hoiab unistused salajas

Kätlin Aas

16-aastane

•• Mõõdud: 178 cm, 81-59-87

•• Õpib Tallinna Kopli kunstikeskkoolis

•• Karjääri murdepunkt: osalemine Prada sügistalvisel moesõul 2009

•• Olulisemad tööd: Prada reklaamikampaania, pildistamine ajakirjadele Dazed and Confused, Numero ja POP, osalemine MiuMiu, Givenchy, Armand Basi jpt moesõudel

•• Elu pärast modellindust: soovib end täiendada tantsu alal

Tatjana Patitz

•• Kõige edukamaks eesti soost modelliks võib pidada hoopis Hamburgis sündinud ja Rootsis üles kasvanud Tatjana Patitzi, kelle ema oli Eestist ja isa Saksamaalt. Tatjana kuulus tõelisesse supermodellide lainesse (koos Cindy Crawfordi, Linda Evangelista ja Naomi Campbelliga), mis tõusis 1980-ndate keskpaigas ja püsis kümmekond aastat. Selle aja jooksul jõudis omapärane kaunitar umbes 130 ajakirja kaanele (sealhulgas ligi 30 korda Vogue’i kaanele!).

•• Muu hulgas on Tatjana Patitz üles astunud Duran Durani muusikavideos „Skin trade” ja George Michaeli muusikavideos „Freedom” ning filmis „Rising sun” (koos Sean Conneryga). Viimasena öeldus kägistati ta paraku esimeste minutite jooksul surnuks.

•• Tatjana Patitzi magneetiline ilu ei ole kadunud ka 43-aastasena ning teda võib endiselt näha valitud reklaamikampaaniates (nt Maria Rinaldi) ja sõudes (nt Jean Paul Gaultier ja Hermes).

Internetis

Eesti modellid internetis

•• www.mj-models.ee

•• www.ema.ee

•• www.topmodels.ee

•• www.balticmodels.ee

•• www.beatricemass.ee