“Mina olin siin”, võib vastu hambaid saada

 (6)

“Mina olin siin”, võib vastu hambaid saada
Rene Suurkaev

Pühapäeva hilisõhtu. Tallinn on nädalavahetusest väsinud. Tänavad on tühjad. Viru ees on taksojuhid kobaras. Käivad mängufilmi “Mina olin siin” võtted.

Saage tuttavaks, peategelane Rass – Rasmus Kaljujärv. Ma usun, et on suhteliselt tõenäoline, kui näitleja, kelle nimi on Rasmus ja kes mängib eeldatavas tulevases (noorte) hittfilmis “Mina olin siin” tegelast, kelle nimi on Rass, saab selle nime endale külge. Kui tal juba ei ole. Tegelikult vist küll juba on, linnapealt on kostnud.

Veel on linna pealt kostnud, et operaator Mait Mäekivi muretseb, et seda filmi on väga raske teha. Enamik võtteid on linnas, paljudes võttekohtades tuleb võtta märatsevat ja lärmavat noortejõuku. Selline kõlakas. Küll aga pole kõlakas, et põhitootjatel Amrion Productionil (“Klass”) ja ETV-l (“Head saated iga päev”) on kogu selle ilu üles-võtmiseks ligi kümme miljonit krooni.

ReÏissöör René Vilbre on paksudes kinnastes, punane kapuuts peas. Väljas on küll 15 kraadi sooja, aga proff teab. Külm hakkab, kui kaua ühe koha peal passida. Ta räägib, et neil on 35 võttepäeva, millest 34,5 võttepäeva on Rasmus Kaljujärv platsil. See ei ole väga tavaline. Aga Kaljujärve koduteatriga NO99 saadi kokkuleppele, et uues tükis ta kaasa ei tee. Saab filmile pühenduda. Niisiis, kaamera ja valgus on paigas. Pargipingi seljatoel istuvad, kükitavad, konutavad, aelevad (vali enda vanusele sobiv) Janar ja Aivo (Johannes Naan ja Märt Avandi). Suitsud näpuvahel.

Takso nina paik pannakse paika. Ja siis tagurdatakse takso kaadrist välja. “Rooli ei keera! Rooli ei keera!” karjub keegi. Operaator Mäekivi? Võib-olla. Põhjus on selles, et kaadrisse sisenemise kaar on välja mõõdetud, ja kui rooli ei näpita, siis saab erinevateks duubliteks taksot edasi-tagasi kiigutada.

Niisiis, Rass istub taksosse. Mootor! Kaamera! Võte! Takso pingi juurde, Rass taksost välja, küsib kuttidelt sada krooni, läheb maksma ja – stopp! Veel paar duublit, suur plaan sellest, kuidas käed raha võtavad ja purgis! Ma pole küll palju näppupidi filmitegemise juures olnud, aga natuke siiski. Ja tundub, et Vilbre kui kogenud telereÏissööri platsil käivad asjad natuke kiiremini kui tavaliselt. Nagu lepse reega.

Stseen läheb edasi. Kaamerasuund vahetub. Ja nüüd tulevad mängu kolm uut tegelast – Talis (Nikolai Bentsler), Ruslan (Rafael Jenokjan) ja punane auto (Mazda). Ja tuleb esimene tõrge. Enne kui action’iks läheb. Nimelt pole Ruslani osatäitja teps mitte autosõidus “kibe käpp”. Kaspar Kaljas seletab talle läbi lahtise autoukse pikalt, mis kange tõmmata ja mis pedaale vajutada, et auto kohapealt liikuma hakkaks. Vilbre seisab pikki minuteid käsi laiutades punktis, kuhu auto peaks jõudma. Läheb veidi närviliseks juba. Okei, läheme nüüd! Ja välja see auto sureb. Teist ja kolmandat korda ka.

Taamale trammipeatusse on spontaanselt kogunenud kitarriga vene noored. Kaljujärv, nahktagis, harjutab samal ajal kivisillutisele selilikukkumist. Mulle meenub, kuidas Kaljujärv “Asjade seisu” etendusel Sadamateatris kolme meetri kõrguselt rõdult põrandale hüppas. Seisvast asendist! Tsimmikingades!

Lahendus on lihtne, Kaljas saab Jenokjani triibulise särgi ja tagi, läheb ise rooli. Saab surnud punktist üle.

Ootame filmi ära

Samal ajal tehakse platsil ka teist filmi – making-of. Ehk kuidas sünnib film “Mina olin siin”. Selle toimetaja paistab olevat Anu Välba, kes lendab ta kaameratüdrukuga koos Jenokjanile peale: “Kuidas oli autoga sõita?”

Nagu öeldud, stseen jätkub. Talis lendab kummivilinal kohale, Rass lendab takso kapotile ja siis kividele, saab tagatipuks vastu hambaid. Miks? Selle teadasaamiseks tuleb aastake oodata, siis on film kinodes.

Kiirelt mitu duublit, paar läheb tekstiliselt aia taha kah. Kokku tund ja kümme minutit. See on kiire filmitegemine, julgen ma profaanina arvata.

Mida see tunnike võtteplatsil näitas? Uut näitlejapõlvkonda on hea vaadata. Nad on vabad, lõdvad ja kontsentreerunud. Vormis. Füüsiliselt kindlasti. Vaimselt samuti. Seega – lubab küll. Ootame ära.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare