Peeter Vähi ja Klaaspärlimäng: enamat kui salaseosed sajas dollaris
— Festivalil Klaaspärlimäng pole küll välja kuulutatud teemasid, ent ometi need eksisteerivad. Eelmisel aastal oli märgusõnaks „Da Vinci kood”, küll mitte raamatust, vaid kunstnikust lähtuvalt, ja sellele temaatikale viitab festivali enda nimigi. Kas olete ka tänavu valinud mõne varjatud teema ja millest johtuvalt on see tulnud?
— Ühte konkreetset pole. Kuid tõepoolest viitab juba festivali nimi Klaaspärlimäng konkreetsele temaatikale. Need inimesed, kes on lugenud Hermann Hesse kõige väljapaistvamat romaani „Klaaspärlimäng”, teavad, et nii Hesse kui ka tema nimikangelane selles raamatus otsivad eri kultuurivaldkondade vahel kokkupuutepunkte. Tegeldes muusikaga, püüdes leida sidemeid esteetika, filosoofia ja isegi matemaatikaga. Sellest tulenevalt püüab ka Klaaspärlimängu festival otsida klassikalise muusika sidemeid teiste kultuurivaldkondadega. Näiteks kas või tänavune festival. Meil on Joseph Haydni teos „Seitse viimast sõna ristil”, mis on ju religiooni ja muusika ühendus. Või näiteks üks festivali viimaseid teoseid nimega „Also sprach Nietzsche”. Tegelikult on saksa filosoofil Friedrich Nietzschel hoopis teos „Also sprach Zarathustra”. Jällegi on tegemist seosega. Tuues sellise teose festivali kavasse, pole raske näha seoste otsimist filosoofia või isegi konkreetse filosoofiga. Aga eks meil on varemgi Nietzsche muusikat kavas olnud.
— Muusika kirjutamisega teda ilmselt väga ei seostata?
— Ei seostata jah. Aga ometi ta kirjutas muusikat. Meie üritusel on seda ka esitatud. Kuid ega Nietzsche pole erand. Keegi ei seosta ka Leonardo Da Vincit helilooja tiitliga, ometi on ta seda üksjagu kirjutanud ja sedagi on meie festivalil mängitud. Kunagist Ühendriikide presidenti Benjamin Franklinit teab enamik inimesi ehk eelkõige sajadollarilise rahatähe pealt. Aga meie otsisime üles tema kirjutatud heliloomingu ja tõime selle kuulajate ette. Need seosed on olulised. See näitab inimeste mitmekülgsust ja tõendab, et laiem avalikkus ei tea suurmeestest paljusid asju. Tänavu oli siis meie festivalil Nietzsche kord. Et need seosed veelgi selgemalt esile tuua, oleme samal päeval enne kontserti palunud festivaliklubisse, endisesse Vilde kohvikusse kõnelema Jaan Kaplinski. Just nimelt Nietzschest ja tema tööst. Ega see nii tavaline olegi, et muusikafestival kutsub esinema sellise taustaga inimese nagu Jaan Kaplinski. Pigem kutsutakse mõni muusikateadlane, kes analüüsib muusikavormi. Kui üldse kutsutakse. Meie tahame oma festivalil lahti mõtestada muusika filosoofilist tausta, mitte niivõrd muusikalist struktuuri. Ent muud suunad on meie festivalil jäänud samaks. Juhime tähelepanu vanade muusikariistadega tehtavale muusikale. Harva esinevatest pillidest tuleb seekord esile haamerklaver. Andku professionaalid mulle andeks, aga mina ütleksin selle kohta, et see on midagi klaveri ja klavessiini vahepealset. Nii ajastu kui ka väljanägemise poolest. Ega sellist pilli vist Tartus tihti näha saa. Samuti armeenia kannelt qanon’i, millele on pühendatud pool kontserti.
— Rääkisite seostest, filosoofiast, nende inimeste loomingust, keda me ei seostagi sageli muusikaga. See on suurepärane tervik ja kontseptsioon, ent kas te ei karda, et nii tugeva festivali korraldamine on ka publiku suhtes üsna nõudlik. Muidugi saab muusikat alati vastu võtta lihtsalt vahetu kogemusena, ent kindlasti valmistaks korraldajatele mingil määral pettumuse, kui festivali hariv pool saab vähema tähelepanu osaliseks. Kuidas te olete lahendanud selle probleemi? Kuidas te publikuga rahul olete?
— Seosed ja taustad on olulised. Olgu need kristlusest, budismist või zoroastrismist. Kui me sellest nii räägime, võib tunduda, et tegemist on millegi väga keerulisega. Eriti veel suve ajal, mil tahetakse ehk üldse midagi meelelahutuslikumat…
— Ja eriti veel olukorras, kus mitmed küsitlused näitavad, et eestlased on religiooniga seotud temaatika puhul üsna jahedalt meelestatud.
— Jah. Aga see ei kohusta kontserdikülastajat oma pead vaevama. Muusika iseenesest on ju lihtne. See on publikumuusika ja nii tuleks seda võttagi. Arvan, et meil on see isegi kergem kui mõnel teisel, märksa väiksemal filosoofilisel festivalil. Võtame kas või sellesama Leonardo da Vinci. Kui me ei teaks, et muusika autor on tema, ega teaks, et seal taga on mingid autorile olulised sümbolid, siis muusika iseenesest on ülimalt kerge. Seetõttu ma ei ütleks, et meie festival esitaks publikule mingeid nõudmisi. Ent pean tunnistama, et minul isiklikult oleks väga hea meel, kui kuulajad tabaksid peale muusika ka midagi muud sealt tagant. See on ka üks põhjusi, miks me aasta tagasi kolisime festivali Pärnust Tartusse. Ma ei taha seda nii väga rõhutada, aga ma ei oska ka teisiti öelda. Loodetavasti keegi ei solvu, kuid Tartu ja Pärnu intellektuaalse taseme vahe on olemas. Kahjuks on see nii. Ma elan küll ise Tallinnas ega saa teisiti öelda, kui et ka Tartu ja Tallinna tase on erinev. Tartu on ülikoolilinnana Eestis nii väljapaistvalt esindatud, et isegi suvel, mil tudengid on siit lahkunud, on Tartus ikkagi midagi hõljumas. Ma ei ütle, et see on Tartu vaim. See tekitaks ehk juba iroonilisi reaktsioone, aga igatahes on siin midagi, mida Tallinnas ja Pärnus pole. Veelgi suurem vahe on turistide vahel. Kui Pärnus domineerib spaa- ja sanatooriumi-külaline, eakam ja põduravõitu inimene või tegelane, kes naudib pigem merd ja õlut, siis Tartu turist on oluliselt intelligentsem. Siia tullakse pigem ikkagi kultuurihuvist. Siin on palju eri rahvastest turiste ja seda näen ma ka kontserdisaalis. Meie festivali stiil sobib Tartusse rohkem. Ma ei taha kedagi solvata, aga loodan, et enamik inimesi nõustub. See mõjutab ka festivali esinejate valikut. Ma ei tea, kas Jaan Kaplinski tingimata tuleks sellisel ajal Pärnusse rääkima. Samuti on filmiõhtutega, mis käivad festivali programmiga kaasas. Seekord näitame filmi Juri Lotmanist. Kus seda veel teha kui mitte Tartus.
— Küllap on see paratamatu. Eesti on küll väike, aga meie linnad on tõesti väga erineva maine ja mentaalsusega.
— Nii see on. Pärnus ei tulnud meil pähegi teha festivaliklubi. Tartus on mitu kohta, mis selleks suurepäraselt sobivad. Olgu siis ülikooli kohvik või sel aastal Vilde kohvik. Juba need nimed räägivad iseenda eest. Pärnus oleks meil valida Sunset Club. Aga see on juba hoopis teine maailm. Kahjuks ei leidnud me sealt sobivat kohta. Me ei tahtnud üritust päris palaganiks muuta. Tartus tulevad pakkumised nagu iseenesest. Kohad näevad ise, millised üritused on sellised, millega nad tahaksid end siduda. Päris tähtsusetu pole seegi, et Tartu linnavalitsuse kontakt meie festivaliga on palju loomingulisem ja toetavam kui Pärnus. Ma ei pea silmas üksnes rahasummasid, vaid sisu.
— Tulen korraks tagasi festivali ja seal leiduvate seoste juurde. Olete helilooja ja ilmselt teate, et Benjamin Franklin ja Leonardo da Vinci kirjutasid muusikat. Lihtsurelikul sellised eelteadmised üldjuhul puuduvad. Ent kas festivali arenedes olete leidnud ka ise ootamatuid seoseid, millest te varem teadlik polnud?
— Mul on sellele küsimusele raske vastata. Muusikuna tean loomulikult kõige tavapärasemaid asju, mida muusikutele ikka õpetatakse. Enamik festivalide kunstilisi juhte on muusikalise taustaga. Heliloojad on selles ametis veelgi õnnelikumad, sest nad pole pidanud oma viiuli- või klaveriõpingute peale iga päev viis tundi kulutama. Seega on neil jäänud rohkem aega tegelda üldajaloolise taustaga asjadega. Minu hobid on ida kultuurid ja religioonid ning mul on nendega aega tegeleda, nagu mõni teine tegeleb hobina näiteks kalastusega. Mina kala ei püüa, vaid sukeldun idamaadesse. Ja kui sa juba hakkad ühest asjast midagi sügavamalt teadma, siis pole raske seoseid leida. Muidugi on nii, et igal aastal avastan minagi midagi uut ja mida edasi festival areneb, seda enam.
Samamoodi on festival oma kiiksude või kõrvalekallete poolest klassika põhiliinilt tuntud juba ka heliloojate ja interpreetide seas. Nii küsitaksegi vahel, kas olen sellest või tollest midagi kuulnud, äkki teeks ära. Et ühele normaalsele klassikaüritusele selline asi vist ei kõlba, aga Klaaspärlimängule ehk sobiks. On meeldiv, et pakutakse. Ja on mõned asjad, kus pole otseselt seoseid. Meil on kontserte, mis pole üldse klassikalise muusika kontsertide seas tavalised. Üldiselt teatakse Beethoveni viiulikontserti, seda mängitakse sageli. Vähesed teavad, et Beethoven on samast teosest teinud seaded lisaks viiulile ja sümfooniaorkestrile ka klaverile ja sümfooniaorkestrile. Meie jaoks on see väga põnev. Ülipopulaarne teos, aga siin sootuks teisiti, seega põnev ka neile, kes on Beethoveni viiulikontserti kuulnud palju kordi.
Või näiteks pianist Irina Zahharenkova esitus: ta esineb ühel kontserdil kolme eri pilliga. Alustab klavessiinil, järgneb osa haamerklaveril ja lõpeb klaveriga. Multiinstrumentaliste on teisigi, aga tema on eriline, sest ta on kõikidel nendel pillidel absoluutne tase. Me ei tee neid asju sellepärast, et oleks klounaad. Kloun tantsib, lööb trummi ja teeb nalja. See pole etendus, vaid läbimõeldud esitus. See on maailmas umbes sama haruldane nähtus, kui keegi võidaks maailmameistritiitli kiir- ja iluuisutamises korraga. Võrdlus on täiesti kohane.
Aga ma täpsustaksin veel. Küsisite, kas festivali filosoofiline taust võib publiku jaoks liiga nõudlikuks muutuda. Sellega võib tõesti liiale minna, olen nõus. Kuid me ei räägi üksnes religioonidest ja Nietzschest. See on siiski muusikaüritus. Kui me vaid filosoofiast räägiksime, siis võib jääda mulje, et muusikat polegi.
— Tõsi. Kuulamine nõuab sageli vähem pingutust kui kaasamõtlemine. Teeme festivali vaimse poole selgeks. Festival otsib eri nähtuste, distsipliinide, muusikastiilide, inimeste vahel seoseid. Kas teile kui festivali kunstilisele juhile on see samuti omamoodi otsimine, piiride ja kokkupuutepunktide leidmine? Te veate ka Oriendi festivali, mis tegeleb samasuguste küsimustega. Seega pole ilmselt küsimus töös, vaid milleski enamas.
— Siin mängib ilmselt rolli minu põhiamet. Olen helilooja ja vahel ma tõesti komponeerin festivali kava läbi. Tean, et on festivale, kus eestvedajatel on kama kaks, mida seal esitatakse, peaasi, et saaks välja panna nime, kes esineb. Kui selle peale publik tuleb, on hea, kui ei tule, läks kehvasti. Meil on afišil sageli hoopis kontserdi pealkiri. Näiteks nüüdki. Meil on kontsert „Pardon Fryderyk”. Nimi viitab loomulikult helilooja Chopinile. Teose on kirjutanud tegelikult Lepo Sumera. Tema võttis kunagi Chopinilt mõned viisikatked ja tegi need ümber. Et mitte esitada plagiaati, vaid näidata valikult Chopini muusika töötlemist, pani ta asjale nimeks „Pardon Fryderyk”. Mulle tundus, et see sobib meile. Algul kõlab kontserdil Chopini muusika, hiljem tema masurkade ja valsside arranÏeeringud. Ja need esitatakse klaveril või armeenia kandlel. Mulle tundus, et kuna Chopini muusikat on vägivaldselt sellisele pillile seatud, vaevalt et ta ise armeenia kannelt üldse kunagi kuulnud oli, siis peab olema kontserdi pealkiri just selline ja lõpus peaks olema Lepo Sumera töö. Nii ongi kontsert läbi komponeeritud. Samamoodi ka teised. Mulle on see oluline. Nendes kavades pole midagi juhuslikku. Ma ei ütle mulle oma kava saatnud interpreedile lihtsalt, et ole lahke ja mängi.
Mis puutub kultuuride kokkuviimisse, siis on see isegi mõnevõrra juhuslik. Vähemalt festivalide raames. Ent näiteks seekord lõpetab festivali minu enda teos „Supreme silence”, kus on Tiibeti pille ja sanskriti keelt ja mis kannab budistlikku meeleolu. Selle teose sattumine kavva on pigem juhus, sest ma ei armasta oma teoseid festivalikavasse panna. Seekord on põhjus lihtne: sama asja esitatakse peatselt Riias vaimuliku muusika festivalil ja üheks korraks on ebarentaabel kõike ette valmistada. Loodan, et publik ei kurvasta, kui nad näevad korraga esinemas RAM-i, Arsise kellade ansamblit, solist Helen Lokutat, dirigent Risto Joosti ja lisaks Tiibeti pille.
— Olete tegev budismi instituudis, orientaalseltsis, olete teinud raadios oma orientaaltundi, veate festivale, mis puudutavad samu kultuure. Kui te veaksite kristliku muusika ja kultuuri festivali, siis oleksite ideaalne intervjueeritav. Meie jutt saaks tapvalt kommentaare, kuid tõenäoliselt üks sapisem kui teine. Ida filosoofiate puhul pole missioon küll nii oluline kui kristluses või islamis, ent teie aktiivne tegevus paneb paratamatult küsima, kas see on omamoodi missioon või on tegemist lihtsalt puhtisiklike huvidega. Kas tegelete asjaga, mis on teile südamelähedane?
— Ega meil siin muidugi idamaadest tõesti palju teata. Võib öelda, et keskmine inimene teab tuumafüüsikast veel vähem. Loomulikult ei tee ma seda palgatööna. See on fanatism, võimalus end rakendada ja ilmselt ka missioonitunne. Muidugi tahan, et siinmail teataks idamaadest rohkem. Miski ei kohusta mind ju kas või festivali jaoks tegemast nii põhjalikke võrgulehekülgi, et seletada lahti mõnda idamaist pilli, sellega seotud traditsioone. Kõik see on tohutu töö, mida ei jõuaks rahaga keegi kinni maksta. Ma lihtsalt tahan seda teha. Paljud inimesed teevad asju, millele ei leidu mõistlikku selgitust.
— Väga isiklik küsimus: milline on teie enda religioosne taust? Kas peate end kristlaseks või budistiks? Sellele küsimusele ei pea vastama.
— Aga see ole mingi saladus ja ma võin vastata. Lapsepõlves olen ma ristitud, aga elu on nii kujunenud, et pean küll lugu kristlusest ja kõigist teistest religioonidest, aga mind on enam paelunud budism. Ma olen budist nii koguduse liikmena kui ka hinges ja südames.
— Kas huvi idamaade vastu tekkis teil juba lapsepõlves?
— Seda mitte. Pigem ülikooliajal. See sai alguse minu matkadest Kesk-Aasia mägedesse. Mäed on minu kirg ja ma üritan neis siiani käia. Kuigi peab tunnistama, et põhikogemused jäid siiski Nõukogude aega. Kui mängisin veel Vitamiinis, siis käisime Iraagis ja minu esimesed budistlike kloostrite külastused on seotud bändiga ringireisimise ajast. Sealt see huvi algas. Samal ajal ilmusid esimesed suuretiraaÏilised Linnart Mälli tõlked. Need olid uskumatud trükiarvud. Üle kümne tuhande ja kõik osteti ära! Võiks öelda, et Eestis on idamaade huviga kõik korras.
— Olete siis käinud suisa biitlite jälgi mööda. Kas kokkupuude idamaadega muutis teie maailmavaadet?
— Ilmselt jõudsin budismini mitut eri rada pidi. Muusika viis mind sinna. Mäed tõmbasid.
Sattumine budistlikesse kloostritesse ja lisaks Linnart Mälli raamatud. Aga midagi oli mulle ilmselt ikka kuskilt kaasa ka antud. Käisime ju neis kohtades suuremate seltskondadega. Millegipärast enamik kaaslasi ei hakanud selliste asjade vastu huvi tundma.
Järelikult pidi minus olema mingisugune tõmme, mis mind sellesse kinnistas.
Peeter Vähi
Sündinud:
18. mail 1955 Tartus
Õppinud:
nooruses akordioni, kontrabassi ja muusikateadust.
1974 alustas kompositsiooniõpinguid Eesti muusikaakadeemias professor Eino Tambergi käe all, 1980 omandas helilooja diplomi.
Töö:
•• Töötanud helilooja ja kontserdiprodutsendina Eesti Kontserdis (1990–2000), tegutsenud vabakutselise plaadiprodutsendina.
•• Praegu ERP (Estonian Record Productions) kunstiline juht
•• Muusikafestivalide Orient (alates 1992) ja Klaaspärlimäng (alates 1995) kunstiline juht
•• Eesti heliloojate liidu juhatuse liige, budismi instituudi nõukogu aseesimees, Eesti akadeemilise orientaalseltsi liige
Festival
Klaaspärlimäng 2009
16.–23. juulil Tartus ja Jõhvis
•• Märksõnad: Kristjan Järvi, Peter Jablonski, Berliini Filharmoonikute kvintett, Haydn, Tango Ballett, Enter Denter, Irina Zahharenkova, Õhtuhümn ja Ülim Vaikus.