Oi, sellega on lihtne. Nagu alati Baltoscandalil – näidata teatritegemise eri vorme. Ja nüüd kümnendat korda. Selles mõttes on lihtne.

Ajakirjanikud, teatriteadlased ja kriitikud nuputavad alati ise pärast festivali välja, miks ta nüüd nii oli. Miks selline valik. Publikule ei ole see üldse tähtis. Aga alati saan öelda mingeid märksõnu – mida ta on ja mida ta pole. Läbivat punast joont ei ole.

Üle-eelmine kord oli palju loenguteatri vormi, eelmine kord palju videot. Seda seekord peaaegu üldse ei ole. Väga palju on muusikat, eri viise, kuidas muusikat teatrietendustes kasutatakse. Mis on põnev.

Ja seekordne festival on suhteliselt apoliitiline, seega üldinimlik, inimesekeskne.

Vaatemängule me ei keskendu, mis ei tähenda, et vaatemängulisust ei oleks. Kui meistrid on paigas, siis on saanud sinna vahele sobivaid esinejaid panna.

No meistrid! Sel aastal on niimoodi, et ajalooteadmistega teatriteadlased ei leia siit mitte midagi. Siin ei ole ühtegi säravat vanema generatsiooni esinejat. Meil on nimed, mis on praegu kuumad, olnud seda neli-viis aastat, kuid on näha, et ka jäävad kuumaks.

Põhimõtteliselt on kaks võimalust, kuidas kümnendat festivali teha – tagasi või edasi vaatavana. Me tegime edasivaatavana.

Highlight’e, oi, neid on palju! Kui ühel esinejal on festivalil kaks etendust, siis on ta vaieldamatult highlight – Charlotte Engelkes. Tõeline anne, kelle mõned on juba avastanud. Mõned kahjuks ei ole. Ning selle tõestuseks on Baltoscandal ka kaasprodutseerinud tema uue etenduse, mis esietendub festivali esimese päeva esimesel tunnil.

Muide, rootslased olid väga üllatunud, et ma nime järgi aru ei saanud, et ta vanaema on eestlane. Seal levib legend, et ta nimi tähendavat eesti keeles inglike. Vabandust, ei tähenda!

Superamas, loomulikult! Muide, nende uue etenduse esietendus on mõni nädal hiljem Avignonis. Mis näitab, et on küll tegijad.

Valik Eesti lavastusi

Ja siis, praeguse (vähemalt paljude arvates) Euroopa teatri tulevikulootus Gisèle Vienne Prantsusmaalt, kes on suutnud ühendada muidu peaaegu kokkusobimatud asjad. Esiteks on tal nukuteatri taust, ta vaatab kõiki asju objektidena. Mis tähendab, et see, mida ta teeb, on ülimalt visuaalne. Ja oma olekult ja meelelaadilt on ta ise gooti inimene. See muusika, mida ta kasutab – enamasti live’is – on üleni-mustas-pikkade-juustega-kidra-kaelas meeste musa. Toob näiteks Prantsusmaal saalidesse hoopis teistlaadi publikut.

Nukkude juurest gooti juurde

Ta rääkis, et üks tema tipphetki oli, kui Ljubljanas oli Laibach täies koosseisus saalis etendust vaatamas. See on see, mis talle meeldib. Ta on Euroopa uue teatrigeneratsiooni esindaja, kes taandab kõige täiega ennast sõnateatrist ja kontseptuaalsest tantsust ja tantsust üldse. Ajab täielikult oma rida. Ja see toob edu. “I Apologize” on ta läbimurdeetendus. Mis oli hitt mõned aastad tagasi Avignonis.

Ja siis on jumal, She She Pop! Minu jaoks on see üliteater. Kasutatakse kõiki võimalusi. Nende etendus ongi tegelikult tantsuõhtu. Publik, kes sinna tuleb, satub tantsuõhtule.Väga maneerlik, väga lõbus ja väga saksa.

Ja muidugi ei tohi ära unustada, et meil on esmakordselt võimalus näha TÜRGI tänapäevast kunsti, meil on TÜRGI koreograaf Aydin Teker.

Ja mis kõige tähtsam – võrreldes kahe-kolme eelmise festivaliga – Baltoscandalile on valitud Eesti lavastusi. Olematut Teatrit ei ole, on valik Eesti lavastustest. Olematu Teatriga teeme juubeli puhul pausi, võib-olla pikema.

Von Krahliga on eri lugu. Peeter Jalakas on enamasti üksinda laval ja räägib, seletab oma lavastust “Võluflööt”. Võib-olla on keegi veel, aga seda ei taha ta meile öelda.

Rakvere teatri “Kool” on teatri peakunstniku Erki Kasemetsa ja peanäitejuhi Üllar Saaremäe projekt, nemad on selle eestvedajad. Toimub see ühes Rakvere koolimajas, klassiruumides. On nagu koolitunnid.

Piletid on müügil ja pooled passid on juba ära ostetud.

Mis on minu jaoks tähtis ja tore – vaata, festivalil on neli esietendust. See on minu meelest toreda festivali tunnus.

Baltoscandal Rakveres

Kolmapäev, 2. juuli

•• 16.30 festivali avamine keskväljakul

17.30–19 suur saal

••Charlotte Engelkes (Rootsi) “Forellen and Me”, esietendus!

19.30–22.20 väike saal

••NO99 (Eesti) “GEP”

20–21.45 kooliaula

••Nälkäteatteri (Soome) “Aniara”

23–00.30 Rahu hall

••Superamas (Austria-Prantsusmaa) “Big 3rd Episode Happy /

End”

Neljapäev, 3. juuli

••14–15 salongikohtumine: Charlotte Engelkes

15.30–17 koolimaja

••Rakvere teater (Eesti) “Kool”, esietendus!

17.30–19 Rahu hall

••Superamas (Austria-Prantsusmaa) “Big 3rd Episode Happy /

End”

19.30–20.40 suur saal

••Kaja Kall & Juha Valkeapää (Eesti-Soome) “50 Lovely Ways to Die”, esietendus!

21–22 kultuurimaja

••Peeter Jalakas & Von Krahli teater (Eesti) “Võluflööt. Remiks ja selgitus”, esietendus!

22.30–23.30 Spordikirik

Aydin Teker (Türgi) “harS”

23.45–00.45 festivali telk

••Taavet Jansen & Anja Müller (Eesti-Saksamaa) “Amateur & Meat”

Reede, 4. juuli

••14.30–16.00 salongikohtumine: Superamas

15.30–17 koolimaja

••Rakvere teater (Eesti) “Kool”

15.30–17.40 suur saal

••Mart Koldits (Eesti) “Proffet”

18–19.10 Rahu hall

••Ivana Müller (Holland) “While We Were Holding it Together”

19.30–21.20 väike saal

••She She Pop (Saksamaa) “Why Don’t You Dance?”

21.30–23 kultuurimaja

•• Anne Juren & Krõõt Juurak (Prantsusmaa-Austria-Eesti) “Look, Look”

23–00.20 Spordikirik

•• Gisèle Vienne (Prantsusmaa)

“I Apologize”

Laupäev, 5. juuli

••14–15 salongikohtumine: Gisèle Vienne

14.30–16 kool

•• Rakvere teater (Eesti) “Kool”

16.30–18.15 kooliaula

•• Nälkäteatteri (Soome) “Aniara”

17.30–19.20 väike saal

•• She She Pop (Saksamaa) “Why Don’t You Dance?”

18.30–19.15 kultuurimaja

•• Anne Juren & Krõõt Juurak (Prantsusmaa-Austria-Eesti) “Look, Look”

20–21.10 Rahu hall

•• Charlotte Engelkes (Rootsi) “Miss Very Wagner”

21.30–22.50 Spordikirik

•• Gisèle Vienne (Prantsusmaa)

“I Apologize”

23.30–00.35 suur saal

•• Jo Strømgren Kompani (Norra) “The Society”