Riho Västrik: teadmisest on vähe, tahan kogeda
Riho Västrik ei ole mingi fanaatiline jutupaunik ega kiirtulistaja. Aga kas te olete tähele pannud, et loodusemehed on kõik head rääkijad? Täpsed ja värvikad. Nii et kogu jutt siia ei mahtunud. Kohe kahju oli osa välja jätta, kunagi vist pole nii kahju olnud.
Aga nüüd sõna Rihole.
Preemia
See preemia on Venemaa mittemängufilmi aastapreemia. Seda annab välja organisatsioon Loorberioks. Koosneb tuntud filmiinimestest. Kui ma õigesti mäletan, siis kuulus sellesse Ïüriisse 32 inimest, esitati ligi 340 filmi. Nominendi pretendendiks. Kokku oli üheksa kategooriat.
Vitali Manski, väga tuntud Vene dokumentalist, kantseldab kogu seda kampa. Ta on väga tuntud, olnud, muide, ka Pärnu festivali Ïürii esimees. Ja teinud filmi Putinist – portreteeris inimnäolist Putinit. Ühesõnaga – üks tuntumaid Vene dokumentaliste Kossakovski kõrval, ma ütleks.
Preemiaid jagati kahes etapis: kõigepealt valiti välja kümme paremat, ja siis neist kolm nominenti. Hindamine toimus nii, et kõik 32 andsid hinded ja siis keegi tehniline sekretär lõi need kokku. Žüriiliikmed istusid saalis ega teadnud, kes preemiad saab. Kõik see oli väga päris. Mulle tegelikult väga meeldis see üritus.
See toimus kinos Hudožestvennaja. Arbati platsil, õllerestorani Praha juures. Venemaa esilinastuste kinos. Nii ongi – esilinastuste toimumise kino.
Ei olnud mingit kodukootust, mulle meeldis. No ausalt.
Me olime muidugi kindlad, et võitu me sealt küll ära ei too. Meil ei ole Venemaal hästi läinud selle filmiga. Kuigi film on Venemaal filmitud, räägib Venemaa nurgakesest, väga kaugest küll. Ja ekraanil näeme vene inimesi. Aga meil ei ole Venemaal hästi läinud. Küll aga on Euroopas hästi läinud, me oleme saanud preemiaid mitmetelt festivalidelt ja telemüük on hästi läinud. Näiteks kogu saksakeelsel Euroopal on praegu litsents sellele filmile, Arte France’il ka. Meie jaoks ikkagi esimene juhtum, mille kohta ma julgen praegu öelda läbimurre.
Koostöö algus
Kui ma tegin filmi „Middendorffi jälgedes“, siis läksin Middendorffi jälgedes Taimõri poolsaarele, mis on üks Venemaa paljudest suletud piirkondadest, aga ühtlasi on see ka maailma kontinentaalne põhjapoolus. Maa, mis veel põhja poole jääb, on ainult saared.
Uurisin kõikvõimalikku kirjandust ja filmimaterjali, et selle paiga kohta üldse mingit täpsemat aimu saada. See on ikka väga suur piirkond. Täpsemalt pool Lääne-Euroopat. Sain teada sellisest mehest, nagu Vassili Sarana, kelle filmid olid seal videokassettidel suured hitid. Neid vaadates ma tõesti sain aru, et seekord pole tegemist mingi vennaga, kes kleebib kaadreid kokku ja paneb Vangelise muusika alla.
(See on Venemaal väga levinud – selline ühte malli muusika kärutatakse alla, ja siis väänatakse pildid peale.)
Ma vaatasin, et tegemist on päris filmimehega ja tal on korralikud asjad. Üritasin temaga kohe kontakti saada, aga juhtus nii, et tema tolleaegsed ülemused armukadedusest ei lasknud mu meili läbi. Aga kui midagi on ette nähtud, siis see ikka juhtub.
Aasta hiljem saime me ikkagi kokku, Vasja tuli Matsalu festivalile ja võitis siin oma superhea filmiga „Põhjarändurid” preemia. Ja me lõime käed – inimesed, kes teevad ühes kandis sama asja, võivad küll koostööd teha. Minul oli „Middendorffi” viimane ots tegemata (kõige kaugem põhjapoolne nurk) ja tema planeeris sedasama muskusveise-filmi. Kuna minul oli finantsskeem enam-vähem koos ja temal enam-vähem kõik otsad, kuidas sinna minna, siis tegimegi nii.
Nii sai sellest viimane „Middendorffi” filmimise aasta ja esimene „Muskusveise” filmimise aasta.
Kui „Middendorff” valmis sai ja hajus ka tema skepsis meie suhtes (see oli vastastikune), siis pöördus ta ametlikult minu poole ja palus mind hakata oma järgmiste filmide produtsendiks.
Mille peale ma arvasin, et võtame asjad ette ükshaaval. „Muskusveisega” võime pihta hakata.
Kontinentaalsel põhjapoolusel
Tegelikult kulus tal kaks korda pool aastat kohapeal, 500 kilomeetrit igasugusest inimasustusest. Ainult helikopteri ulatuses.
Ja helikopterihinnad on seal umbes kaks korda kallimad kui Eestis. Ma ei tea täpselt, palju Eestis on praegu, aga ma arvan, et kuskil 20 000–30 000 krooni. Tund. Seal on juba üle 40 000. Ja see, et sinna kohale saada, võtab ikka hirmsasti helikopteriaega. Kui midagi juhtub, kas või kaameratega, tervisega, ja sa oled oma eelarvest tohutu suure protsendi pannud helikopteri alla... Mismoodi sa sellest välja tuled? Mismoodi ma ütlen, et ma ei saanud filmi, aga raha kulutasin ära?
See on selline koht, kus lumi sulab ära juuli alguses ja juuli lõpus võib uuesti sadama hakata. Meil on filmis selline koht – 2007. aasta maist –, selline temperatuurianomaalia, kus mehed joovad hütis teed, väljas on hanged aknast kõrgemad, tohutu lumetorm, ja raadio ütleb, et südamehäiretega inimestel soovitatakse tungivalt mitte välja minna. Sest parajasti on Euroopa-Venemaal 36 kraadi sooja. See näitab selle koha olemust.
Seda teavad need inimesed, kes on seal ise käinud, nemad vaatavad filmi, vaatavad silma ja näevad. Lähed aprillis sinna, polaarpäev on peale hakanud, miinuseid on kogu aeg 30–40 ja kogu aeg puhub tuul. Tuul on kuivem kui meil, aga võimendab külma märkimisväärselt. See on nii.
Ega keegi meile otse ütle, miks see piirkond on kinnine, aga seal on kõike. See on metsikult rikas kant. Meil õnnestus käia operaator Arvo Viluga vasekaevanduses. Piltlikult on nii, et lööd rusikaga vastu soont ja tükk kukub vastu. See on nii rikas. Sealt on juba naftat ja gaasi ka leitud, ja seda töödeldakse, aga seda siiapoole tuua ei ole mingit mõtet. See on nii kaugel. Kasutavad oma tarbeks.
Sündinud seiklejad
Esiteks peab sul olema kaasasündinud meeletu seiklusjanu. Me kanaliseerime oma seiklusjanu loodusfilmi. Ja loomulikult ka teadmistejanu. Vassili on geoloogiakandidaat, mis meie mõistes tähendab doktorit. Ajal, mil „Muskusveis“ Eestis küpses, kaitses tema Moskvas väitekirja liustike alal.
Sa tahad teada, aga sa tahad ka ise kogeda. Mind ei huvitaks, kui ma ei saaks ise kogeda. Mingist hetkest oled sa muidugi nii palju kogenud, et hakkad mingeid mugavusi tahtma, aga nende projektide juures pole see võimalik.
Ükskõik, kas sa oled BBC või Vesilinnu operaator – need inimesed on ühe vitsaga löödud. Mis siis, et ta on BBC-st, mis siis, et ta toodi helikopteriga kohale, mis siis, et tal on kolm korda kallim kaamera – seal igijää sees ei ole ta teistmoodi inimene. Ikka passib samamoodi, et jääkaru esimest korda koos poegadega koopast välja tuleks. Täpselt samamoodi. Inimlik kannatlikkus, soov vastu pidada, üleüldse talumine. Et sulle meeldib üksi või kaksi kuskil olla.
Sa vahid ühte sedasama nägu kuus kuud järjest. Me olime neljakesi, ja selle aja jooksul ei olnud meil konflikte. Kuigi kaks tegelast meist olid juhid, oleks võinud konflikt tekkida. Aga ei – täisrespekt ja -aktsept.
Ilmselt ka sellepärast, et üles-anded olid jaotatud, üks ei roninud teise töömaale. Selle sõna tuleb ikka kuulata, kes paremini teab, kuidas tundras ellu jääda. Demokraatial pole seal kohta, nagu ka mägedes mitte.
(Me Vassiliga oleme mõlemad alpinistid. Ka see on ühine.)
Ma hakkasin 1993. aastal ronima, 28-aastaselt. Avantüüri korras läksin Mont Blancile. Sõber ütles, et nad tahavad Kuku-raadiosse anda otsereportaaži. Mina Eesti Raadio töötajana ütlesin, et mis Kuku! Äkki ma siis tulen ise kaasa? Nii ma siis hakkasin käima.
Seda võib küll rohkem mägimatkamiseks nimetada, aga ikkagi, kõvemad mehed, kellega ma koos käin, nimetavad ennast alpinistideks. Ja seda kindlasti ka on. Minu marsruudid väga tehnilised pole olnud. Seiklusjanu kanaliseerus sellisesse spordi-alasse. Praegu on kanaliseerunud arktilistesse piirkondadesse. Ma olen nüüd kaks aastat käinud ka soojades kohtades – Malis ja KambodÏas –, aga ma tunnen ennast paremini Siberis.
Parem külm kui kuum
Ei ole külm. Külmaga harjud. Külma vastu aitab riietumine, sooja vastu ei aita miski. Külmaga harjub nii ära, et sa hakkad seda kaifima. Meie ekspeditsiooni ajal oli keskmine temperatuur kolm kraadi. Keskmine. Me sõitsime jõe peal, püüdsime iga päev kala, pesime seda külmas vees, sadas vihma, laine lõi üle paadi. Kogu aeg olime niisked. Kuni alla kolme kraadi ei läinud, ei olnud mingit probleemi, kui hakkas alla kolme minema, hakkasid käed külmetama.
Mul ei olnud sulevarustust või ma ei tea mida seljas. Oli mitu kihti asju küll, aga peal oli kõige tavalisem Vene „sturma”. See on geniaalne riideese minu meelest, ma olen viimase viie aastaga selle täielikuks fänniks saanud. Gore-Texid ja muud sellised asjad jäävad teatud tingimustes sellele alla. Ta peab natuke vihma, peab päris hästi tuult, kuivab kähku, aitab päikese vastu. Tänavu Leena lättele minnes ronisime taigas läbi tõeliste dÏunglite – aitas ka okste vastu.
Leena on meie uus projekt. Leena on jõgi, millel on fenomenaalne delta. Kogu elustik sünnib seal uuesti. Delta mõttes on see maailmas suuruselt teine – Amazonase järel. Kohutav elu läte Kaug-Põhjas. Pluss veel, et Leena vete tõttu tekib Põhja-Jäämeres suur Siberi lahvandus, mille ümber koondub veel omaette elu. See on tohutu fenomen loodusfilmi tegijatele.
Leena
Produtsendi töö on lipsuga inimestega kohtumine ja raha kokku ajamine, aga on ka looming. Mina olen loominguline produtsent. Creative producer. See, kes tihtilugu mõtleb ise idee välja. Aga peaaegu alati kõnnib koos autoriga algetapist saadik kaasa. Ei tee materjali läbitöötamisel palju vähem tööd.
Minu puhul tähendab see ka platsil kaasas käimist. Ja teen seal tihtilugu ka heli. Võin ka operaator olla muidugi, aga pole mõtet kõiki asju teha, see on ebanormaalne.
Lühidalt: loominguline produtsent töötab välja filmi tutvustava paketi, koos autoriga.
Leena-projekti puhul, pärast esimest seal käimist ja hulga raha kulutamist (mis tähendab minu poolt mitmeid sadasid tuhandeid kroone ja Vene pool pani lisaks sellest veel umbes poole) jõudsime järeldusele, et meil pole mõtet teha projekti Leena kui sellist. Põmm. Kui tervik. Peakangelane – Leena.
Me otsisime kahe ekspeditsiooni käigus peategelast, kes ei oleks jõgi ise. Kes oleks seotav jõega, oleks kasutatav ülemjooksul, keskel ja all. Senimaani ei ole me leidnud väga head peategelast peale jõe enda. Järelikult – kuna meil on väga hea idee delta kohta ja väga hea idee ülemjooksu kohta, kuhu me mõlemasse oleme ekspeditsioonid teinud, siis me alustame etapiti. Juhul, kui tuleb kõne alla üldise jõe tegemine, siis see tuleb kolmanda filmina.
Kui keskendume deltale ja kulutame sinna kaks aastat tohutult raha ja inimressurssi, siis peab mul ikkagi olema ülemjooksust, mis on tohutult atraktiivne, super viis minutit. Seda ei saa teha kuu ajaga. Seda peab tegema samuti aasta aega.
Nii on meil kaks täiesti töötavat ideed. Üks on ülemjooksul, mille peategelaseks on seeder, kelle ümber käib kogu elu. Karud, maaoravad, linnud, inimesed, ka jõgi ise. On ka vana ja noore seedri dialoog, mis annab asjale poeesiat.
Ja alamjooks on siis (see on fenomenaalne!) kõik see, mille jõgi on 4400 kilomeetri jooksul kaasa toonud (mägesid võtab kaasa!). Ühel hetkel, enne Jäämerre jõudmist ta puistab kõik selle maha. Ja tekib uue elu allikas. Kogu elu Leena ümbruses on ainult Leenaga seotud. Ei ole seal teid. Temast jookseb üle ainult üks päris suur sild. (Üleval on väikseid pontoonsildasid.) Aga seal, kus ta on 30 kilomeetri laiune, ei saa mingeid sildu ehitada. See ei ole mõeldav, see on võimatu.
Peaaegu terves ulatuses on Leena igijää territooriumil – mis on jällegi fenomenaalne, igijää levib saartena isegi Baikalini välja. Mis on vist isegi rohkem lõuna pool kui Eesti. Seal ei ole võimalik isegi puurkaevusid teha. Kogu vesi võetakse ka sellest jõest. Rohkem elu allikas ei saagi olla.
Alam-keskjooksul kõige laiemates kohtades on Leena laius 30 kilomeetrit. Ta on niivõrd metsik. Mul on foto, kus ma seisan vasaku jalaga vasakkaldal ja parema jalaga paremkaldal… seal, kust ta välja nirisema hakkab.
Ülesvett minema
Meie kuuajaline ekspeditsioon ülemjooksule nägi välja nii, et kõigepealt sõitsime mingisse Siberi pärapõrgukülla. (Väga kihvt arhitektuur, lahedad palkmajad, veel tsaariaegseid maju kasutatakse uute majade ehitamiseks.) Ühesõnaga, sõitsime külasse, kust sõitsime alumiiniumplekkidest iseehitatud piroogitüüpi paatidega kolm päeva ülesvett. Siis jäime hobuseid ootama, kes pidid kandameid tassima tulema, aga teatud põhjustel ei tulnud.
Arvatavasti võeti liiga vähe viina kaasa. Või võeti liiga palju viina kaasa. Väideti, et hobune uppus sohu ja hädavaevu tõm-bas teine hobune ta välja. Siis me otsustasime optimeerida oma varustuse.
Vasja, kes on tõeline proff ekspeditsiooniinimene, luges sisuliselt riisitera täpsusega portsud kümneks päevaks. Võtsime kolme peale tehnika selga, koos saatjaks olnud kohaliku metsnikuga (kes on ka supermees), ja panime siis mööda loomaradasid minema. Soid ja mägesid, ja siis seedrimetsa, kus me nägime, kuidas karud on kaevanud, et maaoravate pähklivarusid kätte saada. Seedrite juurte alt. See on niivõrd vapustav. Hullud ekskavaatorid.
Tõusime kolm pikka päeva kogu varustusega. Viimane päev oli kümme ja pool tundi, ja koos viimase päiksekiirega jõudsime viimasesse jahimajja. Tegime kaks-kolm päeva võtteid.
Milleks see on vajalik? Sa marineerid omaenda mõtteid. Istud mingi kuru serva peal, ootad, millal päike parajaks läheb, ja kogu aeg mingi mõttepingpong käib. Sellepärast ongi loominguline produtsent. Autor ei tea ju ise ka täpselt, mida ja kuidasmoodi me teeme. Me arutame koos.
Mis võiks olla siduv element, kust me leiame õige olluse, kes võiks olla see kangelane? Ja kes on see huviline, kes tahab seda filmi saada? Sest ega tellijaid ei ole ju, sa pead ise mõtlema idee ja selle tellitavaks tegema. Kõige parem on muidugi nii, kui sa müüd filmi nii maha, et see on ostja idee…
Autoajajatega läbi Siberi
Meil on üks uus mõte. Ma võin seda isegi rääkida. Et kuidas see käib.
See sündis ka Irkutskis olles. On Vladivostoki–Krasnojarski–Moskva trass autodele. Venemaal on tänapäeval nii, et kogu idapoolne Venemaa sõidab parempoolse rooliga autodega. Tänaseks on ka Moskvas päris arvestatav protsent selliseid autosid. Need tuuakse ükshaaval Vladivostokist.
Ja see elukutse, vene keeles gontšk, autoajaja, on väga äge. Ohud, seiklused, pidev tööl olek. Tavaliselt nad lepivad kokku, võtavad kellegi käest raha ette, ostavad selle eest lennukipileti Vladivostokki, sinna tuleb Jaapanist laev autodega, ostavad auto ära ja siis hakkavad kambas tagasi tulema.
Alguses panevad autole vineertahvlid ümber. See näeb välja nagu Esimese maailmasõja aegne soomusmasin. Sest vahepeal ei ole üldse teid, et auto kaubanduslik välimus ei kannataks. Edasi, kui nad Irkutskisse jõuavad, on kapotid plaastriga kinni tõmmatud. Sellised karavanid liiguvad.
Sul ei sünni ideed, kui sa ei käi neid ise ammutamas. See teema sisaldab eksootikat, samas on see road-movie, samas näitab see geograafiat. Kogu see nähtus, millest lääne-eurooplane vähe teab.
Ja siis veel inimlik külg – seal on pätid-kaabakad, kes neid pressimas käivad. Seda annab ka kokku leppida, et kui sa nägusid ei näita, saab isegi räkiti filmile. Selline mõte on. Saame oma riisikol esimese treti ära teha, lendame kohale.
Tähtsad on tehnilised lahendused, kuidas panna mikrid autodesse, et nad hea kvaliteediga töötaks. Lepitakse kokku stiil. Kaks meest filmivad. On vaja leida need koloriitsed vennikesed, kellele ennast pähe määrida.
Edasi peaks minema nii, et ma filmiksin neid vennikesi, kirjutaksin selle loo (ütleme, kui mul üldse raha ei ole), kirjutan teoreetiliselt arvestatava paketi ja siis peab mõtlema välja reÏii-stiili, esteetika, millisena me tahame seda näha. Veel parem, kui leiame mingi võrdlusfilmi – et näete, selline tuleb. Parem, kui see on üldtuntud. Ja ei olegi muud, kui tuld!
Kui ma olen algaja, siis saadan idee lugematutesse foorumitesse kandideerima. Kui ma olen tutvustega produtsent, siis saadan oma tuttavatele tele comissioning editoridele. Hanke-osakonna juhtidele. Ja nii see läheb.
Riho Västrik
Sündinud:
4. augustil 1965 Abja-Paluojas
Pere:
Abielus, kaks last
Haridus
•• 1988–2000 Tartu ülikool,
BA ajaloos ja ajakirjanduses
•• 2000–2002 magistriõpingud Tartu ülikoolis
•• Alates 2006 Balti filmi- ja meediakoolis magistriõpe produtseerimise erialal
Töö
•• Alates 1996 OÜ Vesilind juhataja
•• 1997–2001 Eesti Televisiooni uudiste peatoimetaja/toimetaja
1993–1995 Reklaamitelevisiooni uudisteosakonna vastutav toimetaja
•• 1990–1993 Eesti Raadio Noorteraadio toimetuse juhataja
•• 1987–1990 VAT-teatri näitleja
Dokumentaalfilme
Autor ja/või režissöör ja/või produtsent
•• 1999 „Lumeleopard”
•• 2003 „Kaali saladus”
•• 2004 „Õhtumaa kaduvad liigid”
•• 2004 „Jäägermeister”
•• 2004 „Sõjapealik”
•• 2004 „Karula rahvuspark”
•• 2005 „Rannaniitude laulud”
•• 2005 „Piisa torn”
•• 2006 „Middendorffi jälgedes”
•• 2006 „Nahkhiirte varjatud elu”
•• 2008 „Muskusveise tagasitulek”
•• 2008 „Otepää püss”
•• 2008 „Tundras muutusteta”
•• 2008 „Karukõnelejad”
Viis olulist
•• Perekond
•• Sõnapidamine
•• Ajataju
•• Tasakaalus karma
•• Sportlik enesetunne