Skandaalsed Godard’i filmid jõuavad taas Eesti kinoekraanidele
Prantsuse uue laine ühe tähtsaima filmilavastaja retrospektiivi filmivalik kinos Sõprus koosneb just tema varajasest ehk 1960-ndate loomingust. „Need filmid on tehtud veel selles vaimus, kui ta veel hirmsasti uuendas ja vabastas kinokunsti konventsionaalsetest ahelatest,” ütles kino programmijuht Tiina Savi.
„Pärast seda läks ta natuke liiga punaseks ja poliitiliseks. Tema 60-ndate filmid on palju jõulisemad ja radikaalsemad, igas mõttes – nii filmi esteetikalt kui poliitiliselt.”
Kokku näitab kino tänasest kolmapäevani kaheksat filmi, millest kõik on Savi sõnul omal ajal kõmu tekitanud. „Alates tema esimesest filmist, kus ta purustas kõik seni kehtinud reeglid montaaži, kaadrikompositsiooni, näitlejate kasutamise ja heli mõttes,” sõnas Savi.
Muutis filmireegleid
„See [„Viimsel hingetõmbel”] oli juba skandaalne ja sai hetkega kultusfilmiks.” Omamoodi šoki põhjustas ka näiteks „Põlgus”, kus Godard eksponeeris Brigitte Bardot’ kehavõlusid. „See teos demonstreerib hästi Godard’i kompromissitust, vastasseisu Hollywoodi filmitööstuse ja väärtfilmikunsti vahel. Ja siis muidugi „Week End”, mida on peetud kõige anarhistlikumaks filmiks üldse.”
1930. aastal sündinud Godard kirjutas 50-ndatel filmikriitikat ja tegutses ehitustöölisena, kuni sai võimaluse oma esimese mängufilmi väntamiseks. Noore lavastaja eesmärk oli lammutada filmitegemises kehtivad konventsioonid ja näidata vanakestele, kuidas tegelikult filme tehakse. „Viimsel hingetõmbel”, mille peaosalist mängis vähetuntud näitleja Jean-Paul Belmondo, linastus 1960. aastal ja võitis Berliinis
Hõbekaru.Nädal Godard’iga••Viimsel hingetõmbel (1960) – 07.03, 08.03
••Naine on naine (1961) – 08.03, 12.03
••Elada oma elu (1962) – 09.03, 12.03
••Põlgus (1963) – 09.03, 13.03
••Heidikud (1964) – 10.03, 13.03
••Hull Pierrot (1965) – 10.03, 14.03
••Mehelik, naiselik (1966) – 11.03, 14.03
••Week End (1967) – 11.03, 15.03