Soome parim interaktiivse meedia teos elustab Jätkusõda
Tänavu oli festivali märksõnaks loovtööstus – vaatluse alla võeti loovuse ja äri vahekorrad eetikast projektikirjutamiseni. Rahvusvahelise meediaürituse raames kuulutas MindTrek välja ka Soome 2005. aasta parima digitaalmeedia projekti. Rohkem kui 50 kandidaadi hulgast jäid parima interaktiivse meedia toote ja kontseptsiooni grand prix’le kandideerima viis finalisti, kelle seast valis võitja välja Soome digitaalmeedia grand old man Klaus Oesch. Kuna Oesch pidas festivali ajal ka oma 60. sünnipäeva, sai ta festivalikorraldajatelt austusavaldusena võimaluse ainuisikuliselt võitja nimetada.
Nagu kinnitavad Klaus Oesch ja MindTreki korraldajad, oleks algselt 20002 euro suurust, hiljem aastanumbri auks 20005 euroni (312 078 krooni) kasvatatud auhinda väärinud igaüks viiest finalistist, kuid võitnud DVD “Suomen sodat: Jatkusota 1941–44” hinnati esikoha vääriliseks eelkõige seetõttu, et interaktiivsesse multimeediateosesse on koondatud Soome rahvusliku identiteedi ja selle säilitamise lugu.
Ülikallis ajaloouurimus
Üks festivali kauaaegsetest korraldajatest Cai Melankoski ütleb, et MindTrek on alati püüdnud esile tõsta võimalikult innovaatilisi uue meedia teoseid. Näiteks eelmisel aastal võitis grand prix’ projekt “Kick-Ass Kung Fu” – videokaamerate, ekraani ja tarkvara koostöös toimiv mänguinstallatsioon, mis reageerib mängija liigutustele ja häälele. Kuigi tänavu auhinnati Jätkusõja DVD-sse panustatud hiiglaslikku töömahtu ja meelsust, võib selle projekti puhul olla tegemist “viimase oma aja hiiglasega”, Melankoski sõnul on võimalik, et ka viimase offline-projektiga, mis MindTreki festivalil võidab.
Projekt “Soome sõjad: Jätkusõda 1941–44” valmis seitsme aasta jooksul ning selleks kulus 1,5 miljonit eurot. Filmi tootja Kärkijoukkue Oy tegevdirektori, end kolonelleitnandina tutvustava Leo W. Skogströmi sõnul on Jätkusõja projekt põhjalik ja võimalikult erapooletu ajalooline uurimistöö. Selle käigus sõideti läbi kunagisi lahingupaiku, intervjueeriti sõjaveterane ja uuriti materjale raskesti ligipääsetavates arhiivides Venemaal – seega on DVD näol ühekorraga tegemist nii ajaloolise tõe viimase sõna kui ka tehnoloogia viimase sõnaga.
Õppematerjaliks mõeldud DVD anti üle 500 Soome koolile. DVD-le on koondatud ka ohtralt fotosid ja kaarte, üle kahe tunni videomaterjali, peaaegu tuhandest nimetusest koosnev entsüklopeedia ja vaatemängulised, reaalajas toimuvad 3D lahingud.
Suure grand prix’ valimise kõrval on festivalil ka kaks alakonkurssi, mille auhinnafondis on kokku 4000 eurot (62 400 krooni). Üks neist konkurssidest kannab nime Mind Your Game ja teine on Tudengikategooria. Mind Your Game’i kategoorias, kus, nagu nimetuski ütleb, võistlevad mängud, oli tänavu võitjaks Pogo Stickers (tootja Skinflake), kelle töö oli zürii hinnangul samavõrra lihtne kui sõltuvust tekitav. Tudengite alagrupis jaotati võidusumma kahe töö vahel: auhinna said Miika Poutiaineni “TimeDreams” ning Anu Kolehmaineni ja Ilona Karlssoni “Kämppä”.
Eestis analoogi pole
“TimeDreams” kirjeldab Poutiaineni nägemust tänapäeva meedia- ja tehnoloogiakesksest maailmast. “Kämppä” on omakorda veebilehekülg, mis õpetab nappide vahenditega üürikorteri sisustamist. Veebikülg peaks rahuldama tudengite nõudmisi.
MindTreki algus ulatub 1997. aastasse, kui algatati Tampere multimeedia festival. 1999. aastal nimetati üritus ümber meedianädalaks. Seega toimus MindTrek sellel aastal seitsmendat korda, kuid järgmisel aastal tähistatakse juba kümnendat sünnipäeva.
Kuigi Eesti kõrgkoolidest õpetavad multimeediat Tallinna tehnikaülikool, Tallinna ülikool, kunstiakadeemia, Tartu kõrgem kunstikool jt, siiski analoogset festivali Eestis pole. Eesti tudengite ja õpilaste multimeediakonkursse on korraldanud Tallinna tehnikaülikooli informaatika instituut.
Viimane suurem rahvusvaheline uue meedia sündmus Eestis oli elektroonilise kunsti sümpoosion ISEA, mis peeti eelmise aasta suvel Helsingis, Stockholmis ja Tallinnas.
Viie finaali jõudnud tööga saab tutvuda:
www.suomensodat.com
www.flatoutgame.com
www.guitarshredshow.com
www-fi3.starwreck.com
195.148.247.90/wandora/
Alakonkursside võidutööd:
Jet.ro/feats
www.timedreams.net
www.kamppa.fi
Neli finaali pääsenut
Flat Out, Bugbear Oy
Eri mänguplatvormide jaoks (Xbox, Playstation2, PC) loodud ultrarealistlik rallimäng. Realismiefekti ei loo niivõrd hea graafika, kuivõrd mängusisene füüsika, mida mängija saab nautida oma autot rallirajal võimalikult vaatemänguliselt lõhkudes. Üks mängu reklaamlausetest on: “Täielikult hävitatavad sõidukeskkonnad, igal rajal 3000+ purustatavat eset.”
Guitar Shred Show
Mika Tyyskä
Vaimukas animeeritud online-kitarriõpik. Klaviatuuri abil saab arvutiekraanil elektrikitarriga jämmida. Võimalik on näiteks akordioniga kuradikesega võistu rokkida.
Monta kertaa kaupunkiin
Riikliku kunstimuuseumi tellimusel ja sellega koostöös valminud online-projekt Soome linnaajaloost ja linnakultuurist kunstiteoste vahendusel.
Star Wreck – In The Pirkinning
Energia
Tõenäoliselt enim kõmu tekitanud Soome meediaprojekt üldse. Viis tudengit ja mõnisada vabatahtlikku abilist tegid paari koduarvutiga valmis täispika mängufilmi, mida eriefektide poolest saab võrrelda Hollywoodi toodanguga, kuid mida levitatakse internetis tasuta. Isehakanud universumivalitsejast kapten Pirkist jutustavat ulmefilmide paroodiat laeti juba kahe nädala jooksul pärast netti riputamist alla poolteist miljonit korda.