Laupäeval lõppes Tallinnas rahvusvaheline konkurss “Noor muusik”, milles osalesid kuni 13-aastased pianistid, viiuldajad ja t‰ellistid seitsmest riigist. Põnevust tekitasid konkursiks kirjutatud Lepo Sumera uudisteos ja mõtlemapanevad võrdlused erinevate kultuuritraditsioonidega riikide laste vahel. Kuni 10-aastastele klaverimängijatele kirjutas II vooru kohustusliku klaverikontserdi “Kolm maailma-imet” Lepo Sumera, kes katsetas lugu kõigepealt oma 11-aastasel tütrel. Sumera teost esitasid viis teise vooru pääsenud last: lätlane, leedulane, venelane ja kaks eestlast.

Nende hulgas ka äsja 8-aastaseks saanud Muusikakeskkooli tüdruk Liidia Ilves, kes jagas esikohta Sumeralt eripreemia saanud leedu poisiga. Noor leedulane võlus autorit oma musikaalsuse ja artistlikkusega, kohutades ära ka dirigent Jöri Alpateni, kellele enne esinemist kohe laval väärikalt kätt pakkus. Teise eestlasena sai III preemia Jaan Kapp Nõmme Muusikakoolist.

Külaliste enesekindlus

Enesekindlus ja fantaasiavabadus olidki jooned, millega külalisesinejad meie lapsi ületasid. Eriti paistis see silma keelpillide osas. Ka oli eestlaste osakaal korraldajamaa kohta kogu konkursil suhteliselt väike – vaid 25 osalejat 72-st.

Keelpillide Ïürii eesti liige Lembi Mets ütles, et eriti avatud musitseerimisega paistsid silma Iiri ja Rootsi lapsed, kelle puhul oli jälle kohati märgata koolilisi puudusi. Nende õpetajad olevat eesti noorte muusikute kohta väitnud, et kool on tipp-topp, aga fantaasiast jääb puudu. Lembi Mets arvas siin olevat ka rahvuslikke iseärasusi – eesti laps lihtsalt on suletum. Kui läänes laste varasele professionaalsele väljaõppele nii suurt rõhku ei panda, siis vene kool on just oma kõva drilliga maailmakuulus. Sama mentaliteet valitseb ka Lätis ja Leedus – kõva töö pluss rõhutatud emotsionaalsus. Ka see meetod annab tulemusi – läti lapsed võitsidki keelpillidest kõige rohkem preemiaid. Eestlastest sai selles osas ainsana auhinnalise koha viiuldaja Ivi Ots Tallinna Muusikakeskkoolist.

Saksa täpsus jäi rahule

Selline traditsioonide, kultuuride ja rahvuslike iseärasuste kõrvutamine seab eesti kooli probleemi ette – kuidas ja kuhu.

Positiivsema poole pealt ütles elukutseline konkursihai, klaverite Ïürii esimees Günther Hauer Saksamaalt, et nii lastesõbralikku, pidulikku ja rikkalikult korraldatud konkurssi (näiteks esines teises voorus lastega meie esindusorkestreid Tallinna Kammerorkester) kui Õpetajate Maja “Noor Muusik” pole ta maailmas näinud. Nii juhtus pretsedenditu olukord – kogu Ïürii soovis selle konkursi juures täies koosseisus jätkata.