Teost loetakse seksuaalrevolutsiooni üheks esimeseks teetähiseks. Kaks aastat hiljem tegi Hollywood selle järgi ka seksika komöödia. Natalie Woodi mängitud karakteri nimi ongi seal Helen Brown, tuntud psühholoog, kellele Tony Curtise kõmureporterist tegelane üritab külje alla ujuda.

Andis nüüdisaegse kuju

„Ta tõi 1960-ndate alguse Ameerikasse šokeeriva teadmise, et vallalised naised mitte ainult ei tegele seksiga, vaid ka naudivad seda täiel rinnal,” kirjutas eilses järelehüüdes New York Times.

Ajakirjanik täpsustas veel, et üle 30 aasta Cosmopolitani peatoimetajana töötanud Brown oli surres 90-aastane, kuid mõni osa temast oli siiski palju noorem. Seda tänu ilukirurgiale, mis on teatavasti ka üks Cosmo teadlaste spetsialiteete.

Cosmopolitan alustas ilmumist tegelikult juba 1886. aastal ja jõudis olla nii pereväljaanne kui ka kirjandusajakiri. Nüüdisaegse kuju sai väljaanne siiski Browni ametisse asumisega ning uudsuse märgiks kandiski see paar esimest aastat nime New Cosmopolitan.

Löögivalmis kosmotüdrukud

Aastatel 1965–1997 peatoimetajana töötanud Browni kestvaim pärand on nn Cosmo girl’i mõiste loomine, millele kasvasid peagi külge luust ja (vähesest) lihast järgijad, tõelised kosmotüdrukud, keda iseloomustab löögivalmidus, trenditeadlikkus, manipuleerimisvõime ja sihikindla töötlemise tulemusel saavutatud ilu.

Kuigi väljaande kõige teravamad kriitikud on kristlike konservatiivide kõrval olnud feministid – kelle sõnul seisneb Cosmo-tüdruku eduvalem eduka mehe võrgutamises –, pidas Brown ise end naisõiguslaseks ning rõhutas alati naise iseseisvust. Üks tema tuntumaid raamatuid on 1982. aastal ilmunud „Kõik kätte” („Having It All”), mille järgi on naisel õigus kõigile headele asjadele: armastusele, seksile ja rahale.



KOMMENTAAR

Merle Liivak

Eesti Cosmopolitani
endine peatoimetaja

Me sõitsime liftiga alla, et suunduda Hearsti peakorteri nurga taga asuvasse Itaalia restorani. Minust oli värskelt saanud Eesti Cosmopolitani peatoimetaja ja Helen Gurley Brownil oli alati aega tutvuda oma uute „tütardega”. „Oeh, ma olen juurde võtnud, ma ei tohiks tegelikult pastat süüa!” paitas ta läbi Gucci kleidi oma kõhtu ja volksutas süüdlaslikult ilmotsatuid silmi.

Olin segaduses, sest Browni figuur vastas New Yorgi 20-ndates eluaastates internide karmidele standarditele, ja mulle tuli üllatusena, et ka 80-ndates väga elukogenud daamile võib kosmeetiline kaalumuutus muret valmistada. Helen Gurley Brown ei olnud muidugi tavaline vanem daam. Ta juhtis USA Cosmopolitani 74. eluaastani. Karmist lapsepõlvest tulnuna teadis ja kuulutas ta: sa võid loota ainult iseendale! Ta hindas oma IQ-d ja geenide antud välimust nõrgaks keskmiseks ja nagu tema elukogemus kinnitas – selleks et kuhugi jõuda, tuleb teha raevukalt tööd ning vajaduse korral petta ka loodust. Ta julges välja öelda, et naised on samuti seksuaalsed olevused, nii subjekti kui ka objekti staatuses, võrdselt meestega.

Proua Browni edulugu sai alguse samal ajal antibeebipillide omaga. Nagu hormoonpreparaatidega, mille positiivse toime kõrval tunnistatakse täna üha enam ka ohtusid, hinnatakse täna ümber ka huulepulgafeminismi. Üks on aga kindel: Browni ideed olid murrangulised, neil on olnud meie teadvuse kujundamisel oluline roll.

Liisa Past

kommunikatsiooniekspert

1960-ndate keskel võis see olla revolutsioon, kuid tegelikkuses on tänase Cosmopolitani lood ennekõike koolitusmaterjal seksikiisudele. Teemadeks suhte- ja ilunõu, poodlemine, sekka ka karjäärinõuanne, kuid ennekõike seksinipid. Teate küll, lood sellest, kuidas teda paremini voodis teenindada.

Selline lähenemine ei näita naise ambitsioone, soove ja kohta tänapäevases ühiskonnas. Cosmo on sõbranna ja õpetaja, kes tegelikult annab nõu, kuidas meest rahuldada ja manipuleerida. 30 seksinippi, mida ta naudib. Kuidas teda teenindada. Nii taandatakse naine millekski, mille saavutused tulevad elus ennekõike keha ja seksuaaltehnikaga. Liiga vähe räägitakse talle aga, kuidas kõige selleni ise jõuda maailmas, kus meeste ja naiste palgalõhe meeleheitliku järjekindlusega väheneb, kus naised võtavad sisse ka kohti parlamentides ja ettevõtete juhtkondades.