Stiilsed diivad

Moe ja popkultuuri lõputu koerapulm võtab üha ägedamaid tuure. Kõigepealt panevad mood ja stiil aluse popiprintsessi sünnile – ilma originaalse ja ühtaegu massidele söödava signatuur-stiilita ei tasu püünele ronidagi. Ning kui hullunud popkultuuritarbijad on imagoampsu alla neelanud, on käes aeg hakata ise moodi dikteerima!

Nõnda on üsnagi edukalt astunud laulvate moeloojate ridadesse Jessica Simpson, Gwen Stefani ja muidugi igal rindel vedelevat raha noppiv Sean Combs. Neile järgnevad kohe näitlevad moeloojad – näiteks õed Olsenid ja Sarah Jessica Parker.

Esimene tandem tuli hoolimata oma nunnust lapsstaari imagost turule üsna äkilise kollektsiooniga The Row. Ning vastupidiselt ootustele müüb “Seksi ja linna” ülitrendikas staar hoopis üsna pretensioonituid laiatarberõivaid.

Kõige enam on moeambitsiooni tõenäoliselt Gwen Stefani tootemargis L.A.M.B – seda kollektsiooni esitletakse vaatemänguliste sõudega New Yorgi moenädala raames ning ka stiililt miksib see üsna loovalt tänavastiili ja avant-garde’i.

Lisaks tuleb staari imagol liugu laskev koostöö muidugi kasuks mõjuvõimsatele kaubamärkidele: Madonna ja Kylie H&M-ile, Christy Turlingtoni joogarõivad Pumale, Kate Mossi glamuurboheemlik seeria Topshopile, Sienna Milleri puhas seks Pepe Jeansile...

Seda nimekirja võiks jätkata ning tundub, et üha tormilisemaks sellised armulood lähevad. Saunas räägiti, et tulekul on ka Kelly Osborne’i ja Kanye Westi moemärgid. Ja muidugi Britney oma lapserõivaste liiniga. Nende suhtes võiks ju olla eriti skeptiline: milline ema ostaks vabatahtlikult ühe rahusti- ja alkoholisõltlase loodud rõivaid?!

Rahaks ei tehta üksnes elavaid kuulsusi, tuure kogub ka kaubamärk Greta Garbo, mis kavatseb turule tuua surematu diiva fluidumiga vürtsitatud kasukad, pastapliiatsid ja Montblanci luksussulepead, millele on graveeritud staari autogramm.

Paljude hirmuks on oma moeliini – kuningliku nimega House of Dereon – loonud ka tütar Beyonce ja ema Tina Knowles, kes laenasid selle uhke nime omakorda vanaemalt. Nõnda ongi Knowlesite kuulus stiilitunne, mis miksib neoonvärve, kuldseid tikandeid ja ribastatud trikotaaži, saanud kolme naise pingutusega kättesaadavaks ka massidele.

Muidugi pole pääsu Hiltoni-õekestest. Venemaa oli eufoorias, kui suutis meelitada Moskva moenädalale oma kollektsiooni esitlema Nicky Hiltoni – on ilmselge, et mitte kedagi ei huvitanud tema loominguline käekiri, kõik tahtsid ihusilmaga näha ilmakuulsat seltsitibi.

Viimasel LA moenädalal näitasid oma sügistalvist kollektsiooni peale Nicky Hiltoni veel ka The Pussycat Dolls ja MTV tõsielustaar Lauren Conrad. Viimati nimetatu teatas seejuures ausalt, et eks igaüks püüa oma 15 kuulsuseminutit kiiresti enne 16-nda kukkumist rahaks teha. Ja nad kõik unistavad seejuures, et disaineriedu jätkub ka pärast tõsielusarja lõppu ja tabloidide jahenemist..

Disainivad diivad

Aastal 2004 tähistas kuulus kaubamärk Habitat 40. sünnipäeva sellega, et palus 22 vipil – modellidest filosoofideni – kujundada üks disainese. Tulemuseks on kaleidoskoopiliselt kirju kollektsioon VIP (very important products): Ewan McGregori näitlejatool, modell Helena Christenseni lill-valgusti, kübarameister Philip Traecy tugitool, flamenkoäss Joaquim Cortesi peeglid, poksija Lennox Lewise elektrooniline öökapikell jne.

5. veebruaril õnnestus pop-printsess Rihannal tekitada paras segadus NY Macy kaubamaja juures, kus ta esitles oma vihmavarjude kollektsiooni. Ütleme nii, et vihmavari nagu vihmavari ikka, aga “umbrella-ella-ella-ee-ee...” ja asi on kohe palju jumekam.

Samal ajal ei tähenda selline ühe eseme või väikeseeria koostöö enamasti meeletut läbimüüki. Pigem on tegemist vastastikuse kokkuleppega: diiva kogub dollareid ja plusspunkte oma stiilitunde eest ning firma saab võimsa PR-kampaania. Sellist koostööd iseloomustabki tavaliselt meeletu eelkajastus: intervjuud, uudised, kuuldused, võimsad esitlused, fännide järjekorrad esimesel müügipäeval... Ning kui asi on juba turul, siis ei räägita sellest enam kuigi palju. Tähesära pihustub tähetolmuks ja dollariteks.


Eesti diivad

Eestist ei meenu küll ühtegi tõeliselt viljakat postaari ja moemaailma koostööd, kuid üksikud tuntud nimed on end disaini konvertinud küll. Näiteks Karmel Eikneri laste- ja firmariiete kaubamärki Powered by Karmel on üsna edukalt müünud nii Stockmann kui ka Kaubamaja. Tundub, et ka Hannes Võrno ja Sangari koostööd võiks vaadata selles võtmes, kuigi siin on tegelikult asi hoopis vastupidi, sest tegemist on paberitega moeloojaga, kes hoopis meelelahutusse eksinud.

Staaribuumiga on kaasa läinud ka Ivo Nikkolo, kel on plaan kaasata iga uue kollektsiooni loomisel oma tiimi mõni edukas Eesti naine. Nii ongi sellekevadises kollektsioonis üks julgelt värviline kleidike, mille on disaininud Anu Välba.

Eriti huvitavaid tulemusi andnud rubriik oli ajakirjas RUUM, kus iga kuu astus oma pöörase disainivisiooniga üles üks tuntud Eesti loomeinimene. Nõnda võisime nautida kõige eriskummalisemaid ja lennukamaid ideid: Aili Vindi arvutisõltlase päästevesti, Jürgen Rooste WC-raamatulugemispulti, Kaie Kõrbi teleskoop-küünelakipintslit jms. Inimeste elulistest vajadustest välja kasvanud ideed said disainiüliõpilastelt veenva teostuse.

Diivad igal alal?

Kui vägevad disainerid on staarid tegelikult? Tundub, et pärast kõlavate nimesiltide maha lõikamist ja meediakärale kõrvade sulgemist ei jää nende töödest enamasti järele kuigi palju disaini mõttes uuenduslikku. Tegemist on eelkõige elustiilikollektsioonidega, mis kinnistavad mingit imagot. Seni pole veel juhtunud, et lauljate või näitlejate hulgast oleks kerkinud mõni Calvin Kleini või Miuccia Pradaga võrreldav verstapost.

Kui Eminem tõi 2002. aastal turule oma liini Shady Unlimited, siis praegu on neid asju netipoodides juba üsna naljakas allahinnatuna vaadata – kes see ikka ihkab 2008. aastal nii väga üht täiesti tavalist T-särki, mille ainsaks trumbiks on suurelt kõhule kirjutatud “Shady Limited”?

Ehitud diivad

Üks esimesi kuulsusi, kes lõi olulise kaubamärgi juures oma ehtekollektsiooni, oli Paloma Picasso. Maalikunstniku tütar kujundas alates 1980. aastast Tiffanyle mitu hooaega väga edukaid ning ajastule iseloomulikke formaalse joonega ehteseeriaid. Ning mõni aasta hiljem lõi Paloma Picasso ka omanimelise parfüümi, millest sai tõeline 1980-ndate signatuur – jõuline, magus ja rikkalik.

Ehtegigandi Tiffany loovust disainerite valikul näitab ka värske koostöö arhitekt Frank Gehriga.

Eelmistest tõenäoliselt kardinaalselt erinevat ehtele lähenemist saame näha sügisel, kui seltsielu täht Nicole Richie toob koostöös Mouawadiga turule 50 ehtest koosneva moeehete kollektsiooni. Samal firmal on tagataskus juba varasem staarikogemus, sest eduka ehteseeria on neile disaininud ka supermodell Heidi Klum.

Lõhnavad diivad

Kõige tulusam ja populaarsem viis kuulus nimi rahaks teha on see “pudelisse villida”. Oma lõhn on pop-printsessidel Mariah Careyst Britneyni ja Jennifer Lopezist Christina Aquilerani.

Chicagos asuv turu-uuringute firma Euromonitor International on arvutanud seitsme edukama celebrity-lõhna 2006. aasta käibeks 353,6 miljonit dollarit. Seejuures hoiab esikohta ligi 75-miljonilise käibega hoopis Sean Combsi (alias Puff Daddy) signatuurparfüüm. Olgu lisatud, et staar saab tavaliselt sellisest tehingust oma kukrusse 5–10%. Parimatel juhtudel lisaks ka kopsaka lepingualustustasu.

Paljudele tähtedele on sellisest koostööst saanud midagi enamat kui vaid flirt – samal ajal kui JLo viimased katsetused muusika ja filmi vallas on olnud üsna kõrbelõhnased, figureerib ta Forbesi iga-aastases meelelahutusmaailma edetabelis just tänu oma üha värskenevale parfüümide galeriile.

Mida saab sellest tööstus? Tavaliselt töötab parfüümi välja mõni hiigelkorporatsioon (näiteks Lauder, Arden või Coty), kes hoiab nõnda turunduse pealt meeletult kokku – need nimed lihtsalt ei vaja enam tutvustamist. Ning hoolimata sellest, et Britney võib viibida järjekordsel puhkusel mõnes celebrity-rehab’is, läheb tema lõhn endiselt mühinal müügiks.