Uue meedia moeorkaanid



Uue meedia moeorkaanid
Liisa Ennuste----

Moemaailma jäme ots on üha kindlamalt piits­peenikeste tüdrukute käes, kes veedavad päevi moeblogidesse pihtides. Moemajad, hoidke alt!

Neli poppi moeblogijat Eestist

1. ponyarts.blogspot.com

•• Liisa Ennuste alustas blogiga 2009. aasta alguses. Blogis on peamiselt originaalmaterjal – tüdruku enda stiliseeritud-pildistatud-töödeldud teatraalsed fotoseeriad.

Stiil:

•• jõuline eklektika suurte kuldsete kettidega nagu California suši

Lemmikdisainerid:

•• Gareth Pugh ja Alexander McQueen (RIP)

Külastajaid:

•• 484, nädalas kuni 3000

2. stylehurricane.blogspot.com

•• Anni Jürgenson alustas blogi mullu jaanuaris. Rahvusvaheliselt ehk enim meediatähelepanu pälvinud eesti blogija, kes köidab nii nukuliku välimuse kui ka teravmeelse trenditeadlikkusega.

Stiil:

•• magusvürtsikas nagu Tai supp krevettidega

Lemmikdisainerid:

•• Kate ja Laura Mulleavy (Rodarte), Ricardo Tisci (Givenchy), Ann Demeulemeester, Jack McCollough ja Lazaro Hernandez (Proenza Schouler).

Külastajaid:

•• 901, nädalas u 5000

3. brittaaa.blogspot.com

•• Britta Talvingu blogi sündis aastal 2006. Blogis on nii meelevaldseid pildiseeriaid Britta elust kui ka väljavõtteid rahvusvahelisest meediast.

Stiil:

•• stiilne lohakus kohtub city-glämmiga nagu crepe’id mõnes tänavakohvikus

Lemmikdisainer:

•• Balenciaga peadisainer Nicolas Ghesquière

Külastajaid:

•• nädalas umbes 2500

4. sequinmagazine.blogspot.com

•• Merily Leis alustas blogiga 14-aastasena 2008. aasta märtsis. Blogis on ühendatud mood retrolt pleegitatud fotodel ja armsad hetked elust.

Stiil:

•• pastelne ja muinasjutuline nagu maasikabesee

Lemmikdisainerid:

•• Elie Saab, Luella Bartley ja Antonio Marras

Külastajaid:

•• 1100, nädalas 12 000

Moes avalduvad muutused alati helikiirusel; sihtrühm, kes loob trende ja võtab neid esimesena vastu, on aldis lõpututele muutustele. Isegi kui kogu see maailm tundub eemalt vaadates üsna napaka veiderdamisena, muutuvad nii mõnedki neist veidrustest peagi peavooluks. Nüüdsel ajal imbuvad need veidrused massidesse peamiselt interneti ja eriti moeblogijate kaudu.

Esimesed moeblogid tekkisid aastal 2002, juba järgmisel aastal võis mitmeid mõjukaid blogijaid kohata moenädalate moesõude esiridades – nende mõju oli märgatud. Ka oluline osa moekaubandusest on vaikselt netti kolimas. Näiteks hinnatakse internetikaubamaja Net-a-Porteri väärtuseks 530 miljonit dollarit. Suured moefirmad poevad staarblogijatele umbes samasuguse pühendumusega nagu Anna Wintourile.

Moeblogisid on mitut tüüpi. On tüdrukuid, kes fantaseerivad moemaailmast ja postitavad ilupilte ajakirjadest. On neid, kes luuravad mööda tänavaid või moenädalaid ning moeskaudivad seal võimalikult eriskummalisi inimolendeid. Üha enam on blogijaid, kes oskavad sõrmedega peale klaviatuuri käsitlemise ka muud ilusat korda saata – erilist buumi elab praegu üle naiivrobustne hobikäsitöö.

Kuid on ka elu- ja kultuurivaatlejaid, kes püüavad piiluda moefassaadi taha. Eesti blogija Britta Talving (brittaaa.blogspot.com) räägib sellest trendist nii: „Mida aeg edasi, seda rohkem leidub uusi igapäevase riietuse teemal blogijaid. Ma hindangi eelkõige seda, kui inimene valdab kindla rõivaeseme ajalugu ja selle väljakujunemise põhjuseid.”

13-aastane moediktaator

Igal juhul on moeblogide mõju hakanud üha tõsisemalt võtma kohmakas, kuid see eest miljardeid keerutav moetööstus. Blogipidajate trump on nende tohutu dünaamilisus – isikupära lipukirjaks kuulutav noor põlvkond vormib homset stiili oma käe järgi. Moemaailmale omaselt sööstetakse siin iga uue „avastuse” kallale samasuguse õhinaga, nagu neid ka moeloo prügikasti visatakse. Mida friigim, seda põnevam. Parajasti on täielik hitt 13-aastane blogija Tavi Gevinsoni, keda sõidutatakse auväärsete firmade kulul (nt Dior) kuulsatele moesõudele, et see tüdruk oma arvamuse blogisse kirjutaks.

Siiras amatöörlus on vahetu ja lennukas ning läheb korda paljudele, hoolikalt koostatud-turundatud ajakirjad näivad sellise maailma kõrval ühtäkki liiga anakronistliku ja punnitatuna. Nii kogub www.catwalkqueen.tv (endise Londoni moetudengi Gemma Cartwrighti blogi) märksa enam klikke kui auväärse Vogue’i veebikülg.

Rääkides Eesti moeblogijatega on selge, et meie firmad ei ole neid konkse veel üles leidnud. Kuid moeblogide puhul tuleb arvestada kindlasti ka sellega, et postitusse pääsemise garanteerib vaid see, kui suudad blogijal neelud käima panna.

Blogi-Eestis teevad ilma noored ilusad tüdrukud, keda jälgivad igal nädalal kümned tuhanded moejanus silmapaarid. Mis sunnib blogipidajat kulutama sellele alates mõnest tunnist nädalas kuni viie-kuue tunnini päevas?

Liisa Ennuste (ponyarts. blogspot.com) tunnistab, et hea blogi pidamine on täiskohaga töö. Nii ta üritabki töö kõrvalt Montonis näpistada iga päev mõned tunnid uuteks sissekanneteks, et hoida oma pea 500 järjepideva blogijälgija sõrme moepulsil. Sest tujukas blogimaailmas oled sa mängust väljas, kui jätad vahele kas või nädalase pausi.

Seda, et moeblogimine on pigem elustiil, kirjeldab suurepäraselt teine popp blogija, Merily Leis (sequinmagazine.blogspot.com): „Kõik mu sõbrad arvestavad sellega, et kui minuga koos kuhugi minna, pole neil vaja fotokat kaasa võtta, sest minul on kaamera alati kotis. Suure osa pilte teen ma just ekstra blogi jaoks – pildistan pea kõike, mida söön, või näiteks jooksen üle tee mõnda ukselinki pildistama.”

Üha enam kohalikke blogisid osaleb ingliskeelsena ülemaailmses stiiligurmaanide võrgustikus. Merily tajub end väga selgelt osana ülemaailmsest blogijate kommuunist, kus kõigil on võrdsed võimalused silmapaistmiseks – eduka moeblogi aluseks ei ole kõrge erialane haridus, raha ega head tutvused. Loeb vaid kirg moe vastu.

Miks, oh miks?

Kuid, mis ikkagi meelitab neid tüdrukuid moe juurde? Anni Jürgensonile (stylehurricane. blogspot.com) meeldib kära ja ärevus, mis ümbritseb moemaailma tippe, ootusärevus enne moenädalaid, põnevus uue ajakirjanumbri avamisel ja uute trendide teravapilguline jälgimine. Moe jälgimises on kindlasti teatavat hasarti, pokkerilikku põnevust: mis on kirjutatud järgmisele kaardile? Mis jääb pinnale ja läheb massidesse, mis jääb vaid ladygagalikuks pinnavirvenduseks, mis kasvab orkaaniks?

Hämmastaval kombel peavad paljud blogijad end ise üsna mitteedevateks. Kuid moemaailmas ei olegi ilma edevuseta võimalik – see on mootor, mis paneb rattad käima.

Suurejooneliste stiilimängudega silma paistev Liisa Ennuste julgeb kõige ausamalt tunnistada häbitut edevust.

„Kui tahad midagi niigi küllastunud moeblogimaailmale juurde anda, pead julgelt segama postitustesse enda isiksust, originaalset vaatevinklit ja stiili. Samuti teeb edevus tugevaks – end maailmale paljastades õpid sallima karmi kriitikat ning vaatamata sellele tegema enda asja täpselt nii, nagu sulle meeldib. Usun, et edevus on kadeduse kõrval surmapattudest üks levinumaid, kuid erinevalt teistest pattudest saab edevust ära kasutada elus edasi pürgimiseks.”

Moeblogid

valik maailma popimaid

•• ashadedviewonfashion.com

•• bryanboy.com

•• catwalkqueen.tv

•• facehunter.blogspot.com

•• fshionista.com

•• feelslikewhitelightning.com

•• gofugyourself.com

•• jakandjil.com

•• libertylondongirl. blogspot.com

•• madamesays.com

•• nymag.com/daily/fashion

•• redcarpet-fashion­awards.com

•• stylebubble.typepad.com

•• tavi-thenewgirlintown.

blogspot.com

•• thelovemagazineblog.

wordpress.com

•• themoment.blogs.

nytimes.com

•• thesartorialist.com

•• theselby.com

•• thethoughtfuldresser.

blogspot.com

•• whatisjameswearing.com

•• whatkatiewore.com

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare