Monte Carlos hukkus pealtvaataja. Kas uued ralliautod on ohtlikud?
Monte Carlo ralli algas traagiliselt. Esimesel kiiruskatsel sõitis Hayden Paddoni auto mustale jääle, kaotas juhitavuse ja rammis kaljuseina. Ühtlasi jäi auto ette Hispaania fotograaf, kes toimetati küll helikopteriga Nice’i haiglasse, ent tema elu päästa ei õnnestunud.
„Jää oli üllatus, heitis auto külje ette ja sellest hetkest olin reisija, mitte juht,” kirjeldas Paddon juhtumit ja avaldas kaastunnet hukkunu omastele. „Oleme šokis ja kurbust on raske väljendada.”
Kaastunnet avaldas ka Tänak, kes kirjutas sotsiaalmeedias: „See on päevale kurb algus, kui kuuled nii traagilisi uudiseid. Minu kaastunne hukkunu lähedastele.”
Rajalt väljasõitmine on ralli loomulik osa, kuid fotograaf eiras kõiki pealtvaatajatele kehtestatud reegleid ja ohutusnõudeid. Ta seisis väliskurvis ja rajale liiga lähedal, olles läinud maapinnale paigutatud videokaamerat kohendama. Publiku korduvatele hoiatustele ta ei reageerinud.
Ehkki Paddon polnud õnnetuses süüdi, hakati kohe arutama, kas rahvusvaheline autoliit (FIA) ei pingutanud üle, kui tegi uue regulatsiooniga ralliautod oluliselt võimsamaks ja kiiremaks.
Vanema põlve rallifännid mäletavad 1980-ndate brutaalset ajastut, kui valitsesid B-rühma ülivõimsad autod ja asi läks lootusetult käest. 1986. aastal reklaamiti Henri Toivoneni „raketti” Lancia Delta S4, et see kiirendab 100 km/h kõigest 2,3 sekundiga.
Ajastu lõppes surmaga
Seesama aasta sai ralliajaloo traagilisimaks. Portugali rallil kaotas Joaquim Santose Ford juhitavuse ja sööstis publikusse, tappes kolm ja vigastades 30 inimest. Korsika võidukihutamisel tegi Toivonen avarii, auto langes kuristikku ja süttis põlema. Toivonen ja kaardilugeja Sergio Cresto hukkusid.
Tund pärast Toivoneni õnnetust kuulutas FIA, et külmutab B-rühma arendamise. Järgmisest hooajast ilmusid teedele märksa aeglasemad A-rühma autod.
Toyota rallimeeskonna pealik Tommi Mäkinen kinnitas Eesti Päevalehele, et praegused autod on hoopis midagi muud kui kunagised N-rühma sõiduvahendid. „Tegelikult olid juba mullused autod N-rühmast kiiremad, kuigi võimsust oli vähem,” sõnas Mäkinen. „Toona ei pööratud ohutusele just erilist tähelepanu. Kere valmistati põlevast kevlarist ja turvanõuded olid kesised. Praegu võivad sõitjad end igas olukorras kindlalt tunda.”