Hommikusöök on põhiline

 (6)

Hommikusöök on põhiline
Täisterakaerahelbed annavad täiskõhutunde pikemaks ajaks.Foto: Silja Luide

Hommikusöök on päeva olulisim toidukord, mis annab energiat vastu pidada ja paneb ainevahetuse tööle. Eriti oluline on hommikust süüa kaalualandajatel.

Korralikult hommikul söömata jätmine võib ülejäänud päeva jooksul põhjustada vastu-
pandamatut isu, mis sageli viib ülesöömiseni. Uuringud on näidanud, et hommikueine aitab kaalus alla võtta, saavutatud kaalu hoida ja alandada osa südamehaiguste riski.

Ühes hiljutises uuringus vaadeldi eri hommikusöökide mõju inimese kehakaalule. Selleks uuriti 36 meest ja naist, kes jagati kolme rühma. Kõigile serveeriti täpselt sama lõunasöök, kuid erinev hommikueine. Esimene rühm sõi hommikuks kaerahelbeputru, teine maisihelbeid ja kolmas jõi lihtsalt klaasi vett. Hommikusöögile järgnenud kolme tunni jooksul pidid katsealused jälgima oma täiskõhutunnet, samal ajal mõõdeti nende vere glükoosi- ja insuliinisisaldust.

Tulemustest nähtus, et kaerahelbepudru rühmal oli hommikul ja pärastlõunal vähem isusid ning nad tarbisid lõunasöögiga 31% vähem kaloreid. Kõige tõhusam oli hommikune einestamine just ülekaaluliste puhul, sest nemad sõid lõunasöögi ajal suisa 50% vähem kaloreid. Täisterakaerahelbed annavad täiskõhutunde pikemaks ajaks ega suurenda vere glükoosisisaldust kiiresti, mis tooks kaasa peatse sama kiire glükoosisisalduse vähenemise. Täisteras leiduvad kiudained on head seedimise parandamiseks.

Valk on hommikul oluline

Teadlased peavad parimaks hommikusööki, mis sisaldab peale kvaliteetsete süsivesikute (näiteks täisteratoodetest saadavate) vähesel määral ka tervislikke rasvu (avokaado, pähklid) ja valku (muna, Kreeka jogurt, kohupiim), seetõttu tasuks pudrule kummastki grupist midagi lisada. Kaerahelbepudru juurde sobivad suurepäraselt nii soolased kui ka magusad lisandid. Peale klassikalise või, moosi ja mee võib putru täiustada värskete või kuivatatud marjade või puuviljadega, pähklite, jogurti või hoopis juustu ja oliiviõliga.

Hoolimata sellest, kas putru nautida magusate või soolaste lisanditega, tasub keetmise alguses lisada pisut soola ja suhkrut, et anda pudrule hea maitse. Kui maitseained lisada valmis pudrule, on nende maitse liiga tugev ja domineeriv.

Selleks et kõht ikka lõunani täis püsiks, on hea lisada kaerahelvestele valku ehk keeta puder piimaga. Pealegi saab piimast märksa maitsvama ja kreemjama konsistentsiga pudru. Pudru kreemisusele aitab kaasa selle keetmise ajal segamine, mis võimaldab helvestest tärklist vabastada. Kindlasti tuleks kasutada täispiima, mitte mandli- vms piima taimset imitatsiooni, mis kindlasti pole tervislikum, vaid märksa valgu- ja kaltsiumivaesem kuigi sisaldab poole vähem kaloreid. Iga toidu puhul on oluline selle toitainesisaldus. Ainult energiasisalduse järgi toitu valides oleme väga valel teel. Hea näide on korraliku seemnetega täisterarukkileiva viilu võrdlus viilu saiaga. Esimese kaloraaž on tootest olenevalt kaks kuni kolm korda suurem kui teisel, kuid leivast saab väga palju kasulikku, samal ajal kui saiast peaaegu ei saagi toitaineid. 

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare