Huumorikirik
New Yorgi stand-up-koomik Louis C.K. sõidab oma elust pajatavas telesarjas ringreisile kolkaosariikidesse. Ta astub üles tavapärase eneseiroonilise teemavalikuga – keskeakriis, depressioon, üksindus –, millega on New Yorgi komöödiaurgastes oma meeletu populaarsuse saavutanud. Siin aga kostavad saalist ainult üksikud sunnitud naeruturtsed, mis hanguvad lõpuks astmaatilisteks köhatusteks. Kõigil on halb ja piinlik. Ent pärast teda astub üles kodukandi koomik numbriga, milles ta süütab omaenese peeru. Rahvas saalis kilkab ja pissib vaimustusest püksi. Üks mahlane peer on ju huumori elementaarühik.
Ameerika telesatiiri kroonimata kuningas Jon Stewart kütab ennast üles, kisendab ja peksab käeseljaga vastu lauda. Louis C.K. kokutab kohmetult. Ricky Gervais irvitab närvesööva tämbriga. Andy Kaufman loeb monotoonse häälega ette terve „Suure Gatsby”, aga ikka on naljakas. Kui sügavale nilbustega minna? Kui palju publikut kiusata? Milliseid tabusid ja kui kõvasti rammida? Dokumentaalfilmis „Aristokraadid” võistlevad kuulsad koomikud omavahel, kes suudab üht ja sama anekdootlikku lugu kõige ropumalt esitada. Martin Scorsese elupõline monteerija Thelma Schoonmaker pidi minema spetsiaalsele koolitusele, et õppida ümber komöödiaid monteerima. Sedavõrd oluline on naljategemise kõrval ka selle serveering.
Otse naha alla
Põhiline on aga see, et hea koomik peab oskama naha alla pugeda. Ta peab kõnetama mingit osa sinust, peab tekitama äratundmist, ah-sa-raisk-efekti. Stand-up on nagu tänapäeva kirik, kus hea koomik täidab preestri rolli. Ta haarab terve saalitäie rahvast kaasa, kutsub neis esile kogudusetunde, pakub tröösti ja näitab tunneli lõpus midagi valguselaadset. Ta tõendab, et meil kõigil on samad hädad: me kõik oleme juba sünnist saati vanad ja üksikud, ägame depressioonikoorma all ja peame lootusetut võitlust hemorroididega. Vastassugupoolega suhteid luues oleme lootusetud luuserid ja meie voodielu parandab üksnes haud. Tšehhovlik empaatiline huumor toetub sellele, et mida kehvemini tegelane ennast laval tunneb, seda naljakam ta on. Naer aitab meil tegelasele kaasa tunda ja tema kaudu ka oma probleeme lahendada. Suhteterapeudid soovitavad peretülide korral iseendast välja astuda, süüdistamise asemel huumoripedaali vajutada ning vaadata ennast ja oma partnerit kui suhtekomöödia tegelaskujusid.