Tingmärkide võti

– mängijate arv

– mängu ligikaudne kestus

– mängijate soovitatav vanuse alampiir

Pandemic Legacy Season 1

Mängijaid: 2–4

Kestus: 60 min

Vanus: 12+

Pea igal aastal tuleb lauamängumaailmas esile uus moejoon. Möödunud aasta kõmulisim trend (mis sel aastal arvatavasti jätkub) oli toota mänge, mida saab läbi mängida ainult ühe korra. Idee kõlab jaburalt, aga nagu selgub, meeldib mängijatele väga ja müüb suurepäraselt. Ühekordne stsenaarium lubab kokku panna midagi palju põnevamat ja ootamatumat kui tavaline korduvate vahejuhtumite ja tegevuspaikadega lauamäng.

Pandemic Legacy on olemuselt seesama laialt tuntud koostöömäng Pandemic, mis ilmus kaheksa aastat tagasi. Mängijad püüavad ühisel jõul ohjeldada maailmas puhkenud epideemiaid ja leida tapjaviiruste vastu ravimeid. Legacy-variant on aga eriline selle poolest, et iga järgmine mängusessioon on seotud eelmisega ja mäng muutub pidevalt. Mängus on 12 stsenaariumi, millest igaüks vastab aasta ühele kuule. Mängijate ees avaneb vapustusi ja dramaatilisi pöördeid täis lugu, mis aina jätkub.

Ainult korra saab lugu läbida seepärast, et mängus on hulk varjatud informatsiooni, mis mängijatele järk-järgult teatavaks saab. (Näiteks on kinniseid karbikesi ja kaustu, mida ei tohi avada, enne kui mäng selleks loa annab.) Samuti tuleb mängu käigus kleepida mängulauale kleepse, mida ei saa enam eemaldada, rebida tükkideks mängukaarte, mida ei tohi enam kasutada, ja võtta omaks uusi mängureegleid.

Kui mängu 12 kuud läbi saavad, võib seda hiljem mängida tavalise Pandemicu kombel, aga selleks ajaks on tema sisu ja vorm juba jäädavalt muutunud.

Kuna tegu on esimese „hooajaga”, siis võib loota, et peagi järgneb teinegi.

T.I.M.E Stories

Mängijaid: 2–4

Kestus: 60–90 min

Vanus: 12+

T.I.M.E Stories on kaua tehtud, aga tõepoolest kaunikene. Seegi on koostöömäng, kus salapärase tulevikuagentuuri teenistuses olevad mängijad rändavad ajamasinaga eri ajastutesse ja paikadesse, et täita bossi antud ülesandeid.

Kõige rohkem meenutab see klassikalisi arvuti seiklusmänge à la Monkey Island, aga samuti Eestiski popiks muutunud „suletud ruumi” seiklusi. Iga ajareisi kujutab kopsakas kaardipakk. Pärast selle läbimängimist on osalejatel lahendus teada ja uuesti mängida pole enam huvitav. Reeglid on väga lihtsad ja algajalegi jõukohased.

Mängukarbis on üksainus stsenaarium, mille läbimäng võtab olenevalt mängijate nutikusest kolm kuni kuus tundi. Järgmisi lugusid tuleb eraldi juurde osta. Kirjastajad on lubanud neid välja lasta neli korda aastas. Niisiis üsna kallis lõbu, aga väga põnev ja ebatavaline mänguelamus. Nii nagu arvutimängus, on ka T.I.M.E Storiesis võimalik seisu n-ö salvestada, et hiljem samast kohast edasi mängida. Karbis on selleks eraldi lahtrid.

Esimene stsenaarium „Asylum” („Hullumaja”) viib mängijad 1921. aastal Pariisi psühhiaatriahaiglasse, kus toimub midagi pahaendelist. Peale selle on praegu saadaval veel kaks stsenaariumi: „The Marcy Case” („Marcy juhtum”), kus USA väikelinna tabab 1992. aastal koletu epideemia, ja „The Prophecy of Dragons” („Draakonite ettekuulutus”), milles mängijad rändavad alternatiivsesse keskaega, kus tuntakse võlukunsti. Kevadel järgneb neljas lugu, Muinas-Egiptusest pajatav „Under the Mask” („Maski all”).

Watson & Holmes: From the Diaries of 221B

Mängijaid: 2–7

Kestus: 45–75 min

Vanus: 12+

Portugallaste loodud deduktsioonimäng, kus mängijad kehastuvad dr Watsoniks ja püüavad võistu kuritöid lahendada. Mängulaual on hulk kaarte, mis kujutavad eri paiku (kuriteopaik, politseijaoskond, tunnistajate asukohad jne). Neis paikades käies tuleb koguda infot ja püüda teisi mängijaid selle kättesaamises takistada. Võidab see, kes esimesena lahenduse leiab. Karbis on 13 juhtumit, mis on ainult üks kord läbimängitavad.

CVlizations

Mängijaid: 2–5

Kestus: 45–60 min

Vanus: 10+

Poolakate kirjastus Granna andis kolm aastat tagasi välja totakalt lõbusa eluloomängu CV ja arendas nüüd sama ideed edasi. Iga mängija juhib üht hõimu või tsivilisatsiooni ja peab kaartide abil koostama selle „eluloo” (CV). Punkte annavad leiutised, ehitised ja ideoloogiad, mida hõimud välja nuputavad. Lõpuks võidab see, kelle hõim on kõige õnnelikum.

New York 1901

Mängijaid: 2–4

Kestus: 45 min

Vanus: 8+

Nägus ja kiire mäng ajast, kui Manhattanile hakati pilvelõhkujaid ehitama. Välimuse ja reeglite lihtsuse poolest meenutab ta menukat rongimängu Ticket To Ride ja on samamoodi algajale hõlpsasti arusaadav. Mängijad napsavad endale võidu krunte ja ehitavad neile hooneid, mille asemele saab hiljem rajada veelgi suuremaid ja uhkemaid pilvelõhkujaid. Esialgu on laual kõigi jaoks palju ruumi, kuid mängu lõpus läheb trügimiseks ja halastamatuks konkureerimiseks.

Carcassonne: Over Hill and Dale

Mängijaid: 2–5

Kestus: 35 min

Vanus: 8+

Carcassonne: Star Wars

Mängijaid: 2–5

Kestus: 35 min

Vanus: 7+

Carcassonne on mängumaailma superstaar. Ei möödu ühtegi aastat, kus temast uut versiooni välja ei antaks. Mullu ilmus neid kaks. Mõlema põhimõte on tavalise Carcassonne’iga sarnane: mängijad ehitavad tükikaupa mänguvälja ja paigutavad punktide kogumiseks sinna oma nuppe. Over Hill and Dale („Üle küngaste ja orgude”) näeb välja armsam ja lastepärasem. Selles saab punkte noppida ka mööda maastikku matkates ning marju ja puuvilju kogudes. Star Wars mõjub Carcassonne’i kuues natuke naljakalt, aga ka seal on huvitavaid uusi reegleid. Tavalise Carcassonne’i linnu asendavad asteroidipilved, maanteid planeetidevahelised kaubateed ja kloostreid planeedid, mille pärast saab täringuid kasutades võitlusi pidada.

Star Wars: Imperial Assault

Mängijaid: 2–5

Kestus: 90 min

Vanus: 12+

„Star Warsi” teemalistest mängudest on see kõige suurejoonelisem ja uhkem. Karp on kuhjaga täis tegelaste kujukesi ning ilusa kujundusega mängulauatükke ja kaarte. Ametlikult ilmus Imperial Assault juba 2014. aastal, praeguseks on välja antud ka hulk lisasid (neid tuleb kindlasti veel). Üks mängija juhib Impeeriumi vägesid, ülejäänud püüavad üheskoos talle vastu hakata. Mängida saab nii üksikuid lahinguid kui ka pikemat lahingusarja, kus käputäis mässajaid Impeeriumi hordidega toime püüavad tulla.

Codenames

Mängijaid: 2–8

Kestus: 15 min

Vanus: 14+

See on väga nutikas ja kiire seltskonnamäng, mis võiks hästi sobida neile, kellele meeldib Alias jms suhtlusrohked mängud. Codenamesis võistlevad omavahel kaks spioonide tiimi, kes püüavad lauale laotatud sõnakaartide seast vihjete järgi oma „agente” leida. Kummalgi võistkonnal on juht, kes teab, millised kaardid kuuluvad kummalegi võistkonnale. Ent ta võib nende kohta anda ainult ühest sõnast ja ühest arvust koosnevaid vihjeid. Näiteks võib ta öelda „loomad kaks” ja mängijad valivad seepeale laualt kaardid kirjaga „elevant” ja „koer”. Kui need kaardid osutuvad nende võistkonna n-ö agentideks, on käik edukas. Võidab võistkond, kes esimesena kõik oma agendid laualt üles leiab. See pole aga ohutu, sest 25 kaardi seas peidab end palgamõrtsukas, kelle kaardi valimine toob võistkonnale kohe kaotuse.

Codenames nõuab head inglise keele oskust, sest eestikeelset versiooni pole seni välja antud.

504

Mängijaid: 2–4

Kestus: 30–120 min

Vanus: 12+

Tuntud lauamängulooja Friedemann Friese uusim teos koosneb üheksast moodulist, mida kolmekaupa kombineerides on võimalik luua 504 täiesti erinevat lauamängu. Igal mängukorral saavad mängijad ise valida, milline mäng kokku panna. Tulemus võib olla võidujooksu-, majandus-, võitlus-, seiklus- või hoopis mõni muu mäng.

7 Wonders: Duel

Mängijaid: 2

Kestus: 30 min

Vanus: 10+

Populaarse kaardimängu 7 Wonders põhjal loodud kahe mängija mäng, kus kumbki võistleb vastasega läbi kolme ajastu muinastsivilisatsiooni arendamises. Duel on üsna lihtne, kiire ja väga ilus nagu tema eelkäijagi. Mängu sisu sarnaneb paljuski tavalise 7 Wondersiga: mängijad valivad ühisest varust kordamööda kaarte ja kasutavad neid oma riigi arendamiseks. Mäng võib lõppeda ka enne kolmanda ajastu lõppu, kui üks mängija on teistest sõjalise jõu või kultuuri poolest väga palju üle.

Bellz!

Mängijaid: 2–4

Kestus: 15 min

Vanus: 6+

Nunnu värviline osavusmäng. Väike riidest kotike muutub lahti võttes taldrikuks, mille peal on nelja värvi kuljused. Iga mängija valib endale värvi ja püüab magnetpulgaga oma värvi kuljused taldrikult välja noppida, nii et võõrad kulinad kaasa ei tuleks. See pole sugugi lihtne!

Väga hasartne mäng.

Flick’em Up!

Mängijaid: 2–10

Kestus: 30 min

Vanus: 8+

Veel üks osavusmäng, seekord Metsiku Lääne teemaline. Karbis on hooned, tegelased ja palju muud nodi, millest saab kokku panna tõelise kauboifilmi maastiku. Mängijad jagunevad kahte tiimi: šerif koos korrakaitsjatega ja lindpriid.

Mäng kujutab endast puidust litrite üksteise pihta nipsutamist. See võib kõlada pisut lapsikult, aga on tegelikult väga haarav, ehkki ei nõua üleliia mõttetegevust. Nipsutamine pole siiski päris kaootiline, Flick’em Up sisaldab palju Metsiku Lääne teemalisi stsenaariume: pangarööv, pantvangi vabastamine, ohvri päästmine lintšimisest jms.

Õnne tipp

Mängijaid: 1–8

Kestus: 30 min

Vanus: 12+

Ristiku ristsõnameistrite uusim mälumäng, mille mängulaud on kokkuvolditav papist püramiid. Võidab see, kes esimesena püramiidi otsa, sajandale mänguväljale tõuseb. Liikumiseks veeretatakse täringut, värvilistele väljadele sattudes tuleb vastata küsimustele, mis on kirjas kaartidel. Õige vastus viib ülespoole, vale saadab alla tagasi. Mõnel väljal on kübarast piiluv jänes, kes toob kaasa midagi üsna juhuslikku: näiteks vahetad teise mängijaga kohad või vuhised taas püramiidil üles või alla.

Küsimused on mitmekesised ja heal tasemel nagu Ristiku mälumängudel ikka. Teemad on haridus, tervis, pere ja kodu, armastus ja sõprus, lõbu ja töö. Täringuveeretamine ja eriti kübaratrikid toovad aga mängu palju juhuslikkust, nii et tegelikult võib kogemata võita ka see, kes õigeid vastuseid ei teagi.

Kes avastab Antarktika?

Mängijaid: 2–5

Kestus: 60 min

Vanus: 10+

See meremuuseumi välja antud mäng on pühendatud Bellingshauseni Antarktika ekspeditsioonile. Siin on hulk toredaid detaile: torukujuline pakend, nägus kangale trükitud mängulaud, mis kujutab Antarktika kaarti, ja naljakad mängukaardid. Mängu tulemus sõltub üsna suurel määral õnnest, aga see pole kaugeltki tavaline täringuveeretusretk (täringut käimiseks ei kasutatagi). Mängijate kasutada on hulk ressursse (toit, moraal, meeskond ja raha) ja nende mõistlik jaotamine on samuti oluline. Sümpaatne ja Eesti mänguturu kohta vägagi omanäoline mäng.

Lembitu

Mängijaid: 2–4

Kestus: 45–60 min

Vanus: 8+

Aigar Alaveeri koostöömäng muistse Eesti vabadusvõitluse ajast, kus tuleb ühiselt vastu astuda mitmele vaenuväele. Ristisõdijaid juhib mängusüsteem ise, mängijate eesmärk on nad võimalikult kaua Paidest eemal hoida. Kui see õnnestub, võidavad kõik mängijad ühiselt, kui mitte, siis on kõik kaotajad.

Mäng käib Eesti kaardil ja vaenlased ründavad kolmest küljest. Mängijad pealetungijaid lõplikult puruks lüüa ei suuda, aga saavad nende edasiliikumist mitmel moel takistada. Mängu juhivad täringud, aga juhuslikkust on võrdlemisi vähe, peamiselt sõltub tulemus mängijate otsustest.