Suvehommikul aias kohvi juues võib vahel ootamatult kuulda, kuidas pea kohal puu otsas uks krääksub. Ei ole kummitus, hoopis kuldnokk, kellele meeldib teiste hääli järele teha. Ta võib nii kassi moodi kräunuda kui ka ööbiku kombel laksutada. Andekas parodeerija.


Nüüd peavad seda kunsti kuldnokalt ja vendadelt Piusidelt õppima ka autoinsenerid, et CO2 normide täitmiseks kohitsetud sportlike ja poolsportlike autode mootorid löriseksid nagu V8 ennemuiste. Keskkonnapiitsa viibutuste tõttu ei kanna enam ka lõvikuninga hääl. Üle 200-hobujõuline GT-auto ei suuda isase vääriliselt möirata, sest väikesed turbomootorid ei tee mehist häält. Sellepärast on nüüd IT-poisid ka pärisautode kallale lastud. Needsamad helid, mis kõlasid aastaid mängu-GT Racing abiga arvutikõlaritest, kostavad nüüd GT nime kandva pärissõiduki kõlaritest. Kui tahad, et mootori hääl vastaks sõiduiseloomule, pead leppima digihelidega. Sportlik Peugeot 308 GT undab isegi põhja krutitud pööretega sama ilmetult kui juukseföön, ainult poole vaiksemalt. Asja parandamiseks on insenerid pannud autole SPORT-nupu.
Näidikud muutuvad punaseks, ilmuvad pöördemomendi ja turborõhu numbrid. Nagu KITT!

Sellele vajutamine ei muuda mootorit erksamaks ega vedrustust jäigemaks. Sekkub hoopis digimaailm: näidikud muutuvad punaseks ja juhi ees hakkavad jooksma võimsuse, pöördemomendi ja turborõhu numbrid nagu telerist tuntud imeautol KITT turbo boost’i nuppu vajutades. Kuid mis peamine, salongi kõlarid möirgavad justkui pooletoobise Lamborghini mootor. Naeruväärselt hästi parodeeritud, väljaspool autot ei kuule seda võltsheli keegi. Umbes samamoodi mängisin ma viieaastasena omaette riidekapis bussijuhti ja tegin riidepuud kruttides põrr-põrr-põrr. Vähemalt minu viieaastane poeg oli nupust ülimalt vaimustatud ja soovis seda ka meie autosse.


Enne kahe lõvikuninga (270-hobujõuline 308 GTi, millel on omas klassis rekordiline võimsuse ja kaalu suhe – 4,5 kilogrammi ühe hobujõu kohta – ning hullumeelne 500 hj pistikhübriid 308 R Hybrid) müügile jõudmist esitas Peugeot tänavu kevadel oma populaarse tavamudeli kõrvale kaks 308 GT nime kandvat sportlikku vahepala. Ühte neist tulipeadest viib edasi 205-hobujõuline 1,6 liitrine turbo-bensiinimootor ja teine on varustatud 180-hobujõulise 2,0-liitrise diiseljõuallikaga. Bensiiniversiooni pakutakse üksnes kuuekäigulise käsikastiga ja diiselmootorit saab ainult kuuekäigulise automaatkäigukastiga. Valikus on luukpära ja universaalkere.

LP proovis GT bensiinimootoriga luukpära versiooni, mis on loomult rohkem sportlane, kiirendades nullist sajani 7,5 sekundiga. Automaatkäigukastiga diisel-GT on pigem selline nobe pereauto, mille lõppkiirendus on küll 0,9 sekundit aeglasem, kuid mis ilmselt pakub kaksikvennast tõhusamat möödasõidukiirendust. Selle 400 Nm pöördemoment seljatab bensiinimootori pakutava 285 Nm ka arvude keeles. Diisli kasuks räägib väga väike kütusekulu – keskmiselt neli liitrit sajale –, kuid kahjuks on hind 3000 eurot krõbedam.

Kui prooviauto võimetest rääkida, siis pole seegi eriline kütuselaristaja. Bensiini-GT tarbis proovisõidul maanteekiirusel kõigest 5,6 liitrit sajale ja keskmine tulemus kujunes sellest liitri jagu suurem. Säästusportlane!

Kuhjaga sõidurõõmu

Ilmselt peaks selgitama, mis loom on GT. Põhimõtteliselt emotsioonirikkam väike keskklassi pereauto ehk tuline luukpära, nagu nende kohta tavatsetakse öelda. Peugeot’ GT-versioon istub tavalisest 308-st ligi 10 mm teele lähemal, pakub jäigemat vedrustust, on varustatud suuremate piduriketaste ja 18-tolliste velgede ning madalama profiiliga rehvidega. Õnneks GT-versioon eriti ei raputa, pereauto jaoks täiesti talutav vedrustus. See-eest kurve võtab väga nauditavalt ja juba tavamudelil kasutatav pisike rooliratas sobib sellele mudelile suisa kümnesse. Sõiduelamust pakub 308 GT kuhjaga. Selle roolis tuleb olla distsiplineeritud, et mitte liigeldes rullnokaks muutuda.

Plusspoolele võib kanda kallihinnalise ilme ja suurepärase koostekvaliteediga siseviimistluse ühes rikkaliku põhi- ja lisavarustusega. Autos leidub palju turvalisust suurendavaid abimehi ja puutetundlik infoekraan ühildub nutiseadmetega. 308-le omaselt on ka GT-l tagaistmel konkurentidest vähem jalaruumi.

Sportlike luukpärade ja universaalide seas esindab Peugeot’ kutsikas oma 24 400-eurose baashinnaga kallimat kategooriat. Mõnigi sama võimas luukpära on ligi 4000 eurot odavam ning rohkem maksvad kurjamid on enamasti Peugeot’st sportlikumad ja kiiremad.

Kiidame

 Nii väljast kui ka seest ilus, kvaliteetne viimistlus, mootorite dünaamika ja ökonoomsus

Laidame

 IT-poiste tehtud sporthääl on lapsik, hind kõrge