VASTU
Katrin Laur, režissöör
„Eesti Vabariik 100” kontekstis on olnud asjadest rääkimine ja klassika puudutamine iseenesest väga hea.

Me ei saanud üle 50 aasta oma minevikuga tegeleda, aga meie minevik on päris huvitav. Pärast iseseisvumist, kui inimesed keskendusid rikkaks saamisele, tundus minevikku vaatamine üleliigsena. Millal siis veel minevikuga tegeleda, kui mitte nüüd? Küll saja aasta pärast tulevad ka teised teemad, ent küllap vaadatakse meie ajastule tagasi ka siis.

Film on huvitav žanr selles mõttes, et positiivseid tulevikuvisioone ei saa filmimeetoditega luua. Kas hakata Ameerika filmide stiilis tähtede sõdu tegema? Selleks pole meil rahagi. Alati on ju teatud, et film laseb ennast ideoloogiliselt vajalikus suunas ära kasutada. Minu filmikoolis oli omal ajal seina peal suurte tähtedega Lenini tsitaat, et kinokunst on „meie jaoks” kõigist kunstivormidest olulisim. Tasub meenutada, et suurem osa neist, keda Lenin mõtles, ei osanud lugeda, nii et film oli neile lihtsalt kõige arusaadavam.

Pigem on kummastav see, et konkursi „Eesti film 100” tulemusel hakkavad tööle režissöörid, kelle kõigi jaoks on tegemist nende esimese mängufilmiga. Hea, et algajad saavad võimaluse, aga see, et senised tegijad on kõrvale jäänud, torkab silma.