VASTU
Arved Breidaks, lõunaeestlane.ee väljaandja
Õpetajad pole lihtsalt töövõtjad, vaid üks viimaseid ankruid, mis hoiab paljusid inimesi maa küljes.

Efektiivsus on kahtlemata voorus, mille poole iga ettevõte päevast päeva püüdleb. Ent hariduse puhul efektiivsusest rääkides tuleb kõigepealt küsida, mida sellega ülepea silmas peetakse. Kas kool on lihtsalt üks eelarve kulutabel või käsitletakse haridust pigem pikaajalise investeeringuna?

Maakoolides on klassid enamasti väiksed ja õpetajaid rohkem, kui välismaised asjatundjad ette kujutada oskavad. Küllap sellest ka Exceli-tabelilik arusaam, et Eestis on õpetajaid ühe lapse kohta liiga palju – süsteem pole piisavalt efektiivne.

Erandid kinnitavad reeglit ja reegel on see, et iga vald hoiab oma kooli kui silmatera. Iga vallajuht saab aru, et koolita ei oleks ka valda, sest puuduks sideaine, mis kogukonna kokku toob. Mis on kaugemate nurkade valdadesse peale kooli õigupoolest jäänud? Suurt midagi.

Arvan, et ei tohi koolide ja seeläbi õpetajate arvu vähendamisega kiirustada ega läheneda asjale kirvemeetodil. Tuleb mõista, et kool pole lihtsalt üks maja ega õpetajad lihtsalt töövõtjad. Nad on üks viimaseid ankruid, mis hoiab paljusid inimesi maa küljes.