”Alguse asi” õpetab lapsi arvutit tundma, kirjutama ja arvutama

 (3)

Mõned lapsevanemad ütlevad, et arvuti on peres vaid nuhtluseks. Lastel kaob järsku huvi väljas käimise vastu, koolis hakkab kehvemini minema, nad istuvad päevad läbi ekraani ees ning tapavad tulnukaid või kihutavad autodega.

Internetiühenduse lisandudes läheb olukord veelgi hullemaks, lapsed istuvad jututubades või õpivad hämmastavalt kiiresti internetist piraattarkvara leidma. Eestis on isegi leidnud tõestust seos interneti püsiühenduse ning toiduarvete vahel – nimelt püsi-ühendusega kodus käivad teised lapsed külas ning söövad päevast päeva kogu külmkapi tühjaks. See ei ole nali, tegu on ühe argumendiga, miks lapsevanemad ei taha koju püsiühendust panna.

Korralik Eesti asi. Aga ilma ka ju ei saa, sest tulevases elus ei ole lapsel ilma arvuti kasutamise oskuseta suurt midagi peale hakata. Kas siis saab mõnest vorstiviilust lapse arengu nimel kahju olla?

Kui võtta arvutioskust kui paratamatut vajadust, siis oleks vist ikkagi mõistlik lapsed võimalikult varajasest east juba arvutitega tuttavaks teha. Ajal, mil isegi Windows ja Office oskavad eesti keelt, on ju igati mõistlik, et ka lapse esimene tutvus arvutiga võiks käia tema emakeeles.

Tutvustame programmi nimega ”Alguse asi“. Tehtud Eestis, eestlaste poolt ja eestlastele. Üleni Eesti asi. Kohe peale programmi käivitamist lendleb üle ekraani sõbraliku moega roheline papagoi Peedy, kes räägib sama sõbraliku häälega ka eesti keelt.

”Peedy on mänguks valmis,“ teatab ta.

Esimene mäng on klahvide tundma õppimise mäng. Laps peab vajutama suvalisi klahve, mispeale ekraanile ilmub suures kirjas selle klahvi nimi. Iga klahviga käib kaasas ka erinev heliefekt.

Tähed ja numbrid selgeks. Kui klahvid hakkavad selgeks saama, saab võtta järgmise mängu. Selles peab laps vajutama täheklahvidele, mispeale Peedy näitab talle selle tähega pilti ning ütleb kõva häälega, mis tähega tegu on. Nii näiteks ilmub O-d vajutades ekraanile orav, K-d vajutades kassi käes hoidev kloun. Kohati võivad pildid ka segadust tekitada, näiteks P puhul näidataval pildid on suur hüljes ja väike pall, esmapilgul läks hetk aega mõistatamaks, mis p-tähega loom see nüüd on.

Järgmine mäng on sõna-mäng, kus tuleb kirjutada, mis pildil on. Kui ühte tähte mitu korda valesti panna, ütleb Peedy järgmise tähe ette. Sõnas leiduvate tähtede arv on pildi all ka näidatud. Kraad keerulisem on järgmine väljakutse, kus enam pildi all näha ei ole, mitut tähte vaja on. Siin mängus on pildid juba animeeritud, mitte enam paigal seisvad.

”Alguse asjas“ saab aga peale tähtede õppida ka numbreid. Selleks lendab Peedy minema ning asemele tuleb vähemalt sama sõbralik robot Robby. Esmalt tuleb selgeks õppida numbrid 0-9, vajutades vastavalt klahvile, mispeale Robby ütleb, mis numbriga tegu on ning näitab, mitut see tegelikult tähendab

Ja kui numbrid selged, siis edasi arvutamise juurde. Seda, mitme piires arvutatakse, saab lapsevanem ise määrata, vaikimisi on see saja piires. Osata tuleb vaid liitmist ja lahutamist.

Alguse asjaks on ”Alguse asi“ täiesti sobiv programm. Tegu ei ole muidugi maailmatasemel tarkvaraga, kuid olukorras, kus valdav enamus tarkvara levib Eestis illegaalsena, on iga kohalik algatus kodumaiste programmide kirjutamiseks teretulnud.

Vaata ka:

• www.ellermaasoft.ee

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare