Rüütlil pole enda sõnul praegu ka piisavalt aega, et autodega ümbermaailmareisi ette valmistada. Tema aja võtavad suvise Kalevi suursõidu ettevalmistamine ja teised igapäevatööd. “Ma ei suuda võrdselt hästi kolme-nelja liini ajada,” tunnistab ta.

Eeskujuks Lennuki meeste mereretk

Praegu puuduvad suurt seiklust plaanivatel meestel veel täpne marsruut, suurem osa reisiks vajalikust rahast ja ka autod, millega maakerale tiir peale teha. “Need asjad ei saagi päevapealt tekkida,” ütleb Raido Rüütel. “Aga kui ideid ei genereeri ja nende nimel ei tööta, siis ei saa üldse mitte midagi.”

Näitena toob rallimees jahtlaeva Lennuk ümbermaailmareisi, millest oli alguses samuti pelgalt idee. “Müts maha nende ees, kes lõpuks purjeka ehituseks vajaliku kokku said ja maailmale tiiru peale tegid!” kiidab Rüütel poolteist kuud tagasi koju jõudnud Eesti meremehi.

Üks neist, madruse seisuses ümber maailma sõitnud raudteeärimees Tiit Pruuli, on juba jõudnud ka autodega ümbermaailmasõitu plaanivatele meestele nõu anda.

Andres Raid plaanib reisiseriaali

“Automees Rüütel ja Tiit Pruuli on seda asja ikka ajanud,” kinnitab Andres Raid. “Sõit saaks teoks kahel d?iibil ja eks ma ise läheks ka kindlasti kaasa,” lisab ta. “Olen selleks isegi juba oma vanu ülemaailmseid tutvusi üles soojendanud.”

Samas usub ajakirjanik Raid, et ümbermaailmasõit (kui see üldse teoks saab) on väga raske. Seda võib võrrelda purjeka Lennuk reisiga, kuigi maismaal pole üksindus nii suur ja võimalused vahelduseks on avaramad.

“Meeskond, kes poolteist aastat peab autodes koos olema, peab olema väga hea ning vastupidav,” arutleb Raid. “Mingisuguseid viietärnihotelle ega mullivanne ei tule, ööbimine on ikka telkides või autodes.”

Ka on autoreisijatele takistuseks mitme riigi karm passire?iim ja seadused.

Näiteks need, kes on külastanud Iisraeli, ei tohi sõita mõnda naaberriiki ja vastupidi. Samas on Andres Raid sõitnud läbi terve Aafrika nii, et tema passi ei löödud mitte ühtegi templit.

Lisaks lihtsalt reisimisele plaanib Andres Raid juba pikast teekonnast telesarja filmimist, et seda osadena mõnel Eesti telekanalil rahvale näidata saaks. Mida täpselt jäädvustada, seda ta veel ei tea, pole ju marsruutki paigas.

“Mitte mingil juhul ei kolista me mööda suurlinnu, et ekskursanti mängida,” kinnitab Raid. “Ikka mäed, metsad, tasandikud ja muud looduslikult kaunid kohad.”


Ümber maailma sõitnud eestimaalasi

  • Aastatel 1803-06 juhtis Eestist pärit Adam Johann von Krusenstern esimest Vene ümbermaailmareisi. Meeskonda kuulusid ka eestimaalased Fabian Gottlieb Bellingshausen ja Karl Espenberg.

  • Veidi hiljem sõitsid ümber maailma Otto von Kotzebue ja Ferdinand von Wrangel.

  • 1930ndatel püüdis koos sõpradega ümber maailma sõita kaugpurjetaja Ahto Valter, kuid tema reisid lõppesid Ameerikas.

  • 1989. aastal tegi Whitbreadi regatil Soome purjekal maailmale tiiru peale purjetaja Alar Volmer.

  • 1999. aasta suvel alustas jalgrattaga ümber maailma sõitmist tallinlane Sergei Lõzin. Läbinud Euroopa, Aasia ja Põhja-Ameerika, naasis ta mullu kevadel koju.

  • 1999. aasta oktoobrist kuni tänavuse aasta märtsini kestis projekti “Eesti lipp ümber maailma” raames purjeka Lennuk reis. Maailmale tegid ringi ümber Mart Saarso, Tiit Riisalo, Margus Kastehein, Kaido Kama ja Tiit Pruuli. Reisi alustanud esimene tüürimees Aarne Tuisk loobus viie kuu purjetamise järel reisist.

    Allar Viivik