2001. aastal külastas Poolat kokku 15 miljonit turisti, sealhulgas 190 000 eestlast. Eestit külastas samal ajal 3,2 miljonit turisti, sealhulgas 22 390 poolakat. 2002. aasta üheksa kuuga käis Poolas 149 644 eestlast, s.o 16,4% vähem kui eelmise aasta samal perioodil. Eestit külastas aga selle aasta üheksa kuuga 24 813 poolakat, s.o 33% rohkem kui eelmise aasta samal ajal. Statistika järgi võib jääda mulje, et Poola on eestlaste seas vägagi populaarne. Tegelikult on aga asi nii, et eestlased sõidavad läbi Poola Saksamaale ja mujale Euroopasse ega kipu Poolas peatuma. Turismiäri jaoks on oluline, et inimesed jääksid öömajale. Poola turist sõidab Tallinna, ööbib siin, külastab võib-olla Helsingit ja ööbib tagasiteel uuesti Tallinnas.

Kas on võimalik vahet teha, kui paljud eestlased on Poolast lihtsalt läbi sõitnud ja kui paljud peatunud ning vaatamisväärsustega tutvunud?

Seda vahet pole kahjuks võimalik teha, sest andmed saame piirilt ja seal ei tehta statistikat, et kes sõidab lihtsalt läbi ja kes jääb pikemaks peatuma.

Mis aitaks Poolat kui turismismaad eestlaste seas ja Eestit poolakate seas populaarsemaks muuta?

Kui kogu turismiäri on põhimõtteliselt konkurents, et kes saab rohkem turiste enda juurde meelitada, siis Poola ja Eesti on otsustanud mitte võistelda, vaid teha koostööd. Loodetavasti sõlmitakse turismialase koostöö leping järgmise aasta esimeses kvartalis.

Väga oluline on see, et toimuks suhtlus ja infovahetus reisifirmade tasemel.

Poola tutvustamiseks ja info paremaks liikumiseks hakkas 1. detsembril meie osakonna koduleheküljel www.poola. ee tööle turismilink, kus esitleme huvitavaid linnu ja turismiobjekte ning aktiivse puhkuse võimalusi. Seal toome ära ka koostööst huvitatud Poola reisibüroode andmed.

Kuidas Teie näeksite Eesti ja Poola reisifirmade vahelist koostööd?

Tahaksin, et Eesti ja Poola reisifirmade esindajad kohtuksid sagedamini ja vahetaksid infot. Praegu pakub minu teada reisipaketti Poola ainult üks Tartu firma.

Eesti reisifirmad võiksid pakkuda Poola turistidele võimalust külastada näiteks Põlvat, Otepääd, Saaremaad ja teisi kauneid paiku. Poola firmad omakorda võiksid eestlastele pakkuda puhkusepakette mägedesse, Mazuri järvestikku, kus saab kaks nädalat sõita järvest järve, sest need on omavahel ühendatud. Muidugi mere äärde — meie avameri ja rannad erinevad palju siinsetest. Korraldada saab kultuurireise, pakkuda võimalusi ekstreemspordiks jne.

Miks pole eestlased Poolat turismimaana veel avastanud? Kas üheks põhjuseks võib olla levinud eelarvamus, et Poolas on suur kuritegevus?

Enne Eestisse tulekut töötasin aastaid endise DDR-i territooriumil Leipzigis. Kui piirid avanesid, tahtsid idasakslased sõita eelkõige Euroopasse: Hispaaniasse, Portugali ja mujale. Keegi ei soovinud sõita Poola. Möödus neli-viis aastat ja siis hakati huvi tundma, et mida põnevat on naabritel pakkuda. Arvan, et siin on toimunud sarnane areng. Eestlased armastavad talvel puhata kas kuskil soojal maal või sõita mägedesse suusatama — miks siis mitte Poola Tatratesse?

Statistika näitab, et Saksamaal ja paljudes teistes maades on kuritegevus tunduvalt suurem kui Poolas. Palusin hiljuti Poola politseilt ametlikke andmeid ja selgus, et selle aasta kaheksa kuu jooksul kuulus vaid üks Poolas ärandatud auto eestlasele.

Milline on praegu ühendus Tallinna ja Varssavi vahel?

Poola lennukompanii LOT lendab Tallinnast Varssavisse kuus korda nädalas. Bussiga saab Tallinnast otse Varssavisse igal laupäeval ja pühapäeval. Iga päev sõidab teine buss marsruudil Tallinn-Vilnius-Varssavi ümberistumisega Vilniuses. Hiljuti avaldas üks Eesti firma soovi panna käima buss marsruudil Tallinn-Riia-Varssav-Zakopane.