000 - 235 000 krooni aastas. Võrdluseks, täiskoormusega õppetöö Eesti ühes

kallimas eraülikoolis Concordia Audenteses maksab aastas umbes 50 000

krooni. Riigieelarveliste erialade tudengitel, juhul kui nad on liidu

kodanikud, tuleb EL-i ülikoolides maksta 16 000 - 23 500 krooni - nii on see

näiteks Hollandis, Itaalias, Iirimaal ja Suurbritannias. Soomes, Rootsis ja

Saksamaal doteerib riik täna veel kõrgharidust täielikult, näidates nii, et

jagab muret ühiskonna pärast. Saksamaal on selles küsimuses just vaidlused

käimas.

EL-is tähtsustatakse võrdse kohtlemise printsiipi - see tähendab sisuliselt

seda, et pärast 1. maid ei kohelda eestlasi liidu koolides võrdväärselt

iraaklaste või venelastega - kui mis tahes liikmesriik maksab mõnel erialal

koolitustellimuse kinni, siis nendele kohtadele saab kandideerida igasuguste

reservatsioonideta ka eestlane, juhul kui ta vastab konkursi

kriteeriumidele. Õppemaksu tasub eestlane täpselt sama palju kui prantslane,

kreeklane või ungarlane samal erialal.

Võrdne kohtlemine saab aktuaalseks ka Eestis, sest riik ei ole seni lubanud

riigieelarvelistele kohtadele välistudengeid. Keele- ja kultuuribarjäärid on

ainsad, mis jäävad liikmesriikide haridusturge võõraste eest kaitsma.

Enamik EL-i riike on riiklikul tasemel ülikoolide õppemaksu paika pannud -

Suurbritannias on see õigus koolidele jäetud. Tendents on tasulise

kõrghariduse poole, sest tööealiste maksumaksjate arv väheneb. Riiklik

tellimus ei ole eriti levinud Hollandis ja Suurbritannias - seal maksavad

õppurid suurema osa haridusest kinni. Samas näiteks Austrias ja Hispaanias

küsitakse tudengitelt sümboolset tasu - alla 6000 krooni semestri eest.

Itaalias makstud õppemaksust on liidu kodanikel kuni 95 protsendi ulatuses

võimalik raha tagasi nõuda. See võimalus on olemas ka kolmandate riikide

kodanikel, juhul kui nad suudavad tõestada, et nende majanduslik seis ei ole

just roosiline.

Archimedese sihtasutuse hinnangul õpiks Eesti tudeng 23 500-kroonise

õppemaksu eest Euroopas küll. Seni tuli välja käia kuni kümme korda suurem

summa.

Millistes riikides on parim hariduse hinna ja kvaliteedi suhe?

Maine poolest võib esile tõsta Suurbritannia ülikoole. Kuigi seal on kallid

koolid, on pakutav haridus traditsiooniliselt kindel ja hea. Rootsis, Soomes

ja Saksamaal on ka head koolid ning peaksid eestlastele huvi pakkuma, sest

seal õppimine on praktiliselt tasuta - tuleb maksta vaid nn

immatrikuleerimismaksu, mis erinevalt liikmesriigist on kuni 1600 krooni.

Kui võrrelda välisülikoolide õppetaset Eesti ülikoolide omaga, siis

halvustamiseks pole põhjust, aga Euroopa eliiti mahuvad meie koolid vaid

väga piiratud erialadel. Oluline on see, et sanss välisriiki tööle saada on

suurem sellel, kes on välisriigis õppinud. Samas mujal Euroopas on palgad

suuremad, mis peakski olema Euroopasse õppima minemisel stiimuliks. Eesti on

väike riik, ka siin muutub aina olulisemaks töötaja konkurentsivõimes see,

kas ta on välismaal õppinud. Kui noor inimene on siin ühes ja samas

ülikoolis õppinud 5-6 aastat, ütlevad tööandjad, et ta ei tea, kuidas mujal

elatakse.

Euroopa hariduse kaubamärk on traditsioonilisus, seetõttu jäävad vanad

tugevad klassikalised ülikoolid veel mõneks ajaks üliõpilaste suurimaks

magnetiks. Nooremad, väiksemad ja paindlikumad koolid ei lase neil aga ka

loorberitele puhkama jääda ning seetõttu on ka kõige pikema ajalooga

konservatiivsed ülikoolid sunnitud kasutusele võtma ingliskeelseid

õppekavasid ning vastu tulema välisüliõpilaste nõudmistele.

SA Archimedes

Näiteid õppemaksudest erinevates riikides

Holland

Hollandis on kõrgharidus tasuline ning riik finantseerib teatud erialasid

täiendavalt. Riigi finantseeritud erialadel kehtestab riik ka võimaliku

maksimaalse õppemaksu liidu kodanikele (23 500 krooni aastas). Erialadel,

mida riik ühes või teises ülikoolis ei toeta, näiteks majandus, õigusteadus,

rahvusvahelised suhted, avalik haldus jne, on õppemaks võrdne kõikidele

üliõpilastele olenemata nende päritolumaast (enamikul erialadel 141 000 -

235 000 krooni aastas). Kuigi Hollandi ülikoolides on palju ingliskeelseid

õppekavu, siis riik neid enamasti ei toeta. Mõningatel erialadel õppivatel

EL-i riikide üliõpilastel on võimalik taotleda ka Hollandi üliõpilastele

väljastatavaid stipendiume ning õppelaenu.

Rootsi

Kui üksikud erandid välja jätta rahastab kõrgharidust Rootsis peaaegu

täielikult riik, sh ka välisüliõpilaste õpingud. Stipendiume makstakse

välisüliõpilastele Rootsi Instituudi kaudu, kusjuures rohkem toetusi

määratakse just madalama elatustasemega riikidest tulevatele üliõpilastele.

Saksamaa

Saksamaa kõrgkoolides enamasti õppemaksu ei ole, kui mitte arvestada mõnel

liidumaal küsitavat immatrikuleerimismaksu (780-1560 krooni semestris). Küll

on aga täiendavaid kulutusi, mida tuleb teha kõikidel välisüliõpilastel.

Kohustuslik tervisekindlustus läheb kõikidele üliõpilastele olenemata

päritolumaast maksma umbes 780 krooni kuus ning vanemad kui 30-aastased

üliõpilased peavad tegema veel täiendava kindlustuse.

Stipendiume väljastavad DAAD ja teised organisatsioonid enamasti üliõpilaste

akadeemilise võimekuse ning mitte päritolumaa põhjal. Ainult EL-i riikidest

pärit üliõpilastel on õigus Saksamaal õppimise kõrvalt ka töötada.

Suurbritannia

Suurbritannia ülikoolid on isemajandavad ning elatuvad üliõpilaste

õppemaksust, mille suurust on neil võimalik endil määrata. Kõikides

ülikoolides on kehtestatud erineva suurusega õppemaks EL-i riikidest pärit

üliõpilastele ning kõikidele teistele, kusjuures suurusjärk võib erineda

kuni 10 korda. Kenti ülikool näiteks küsib aastas Euroopa Liidu kodanikelt

õppemaksuna 17 600 krooni, kõikidelt teistelt aga kuni 161 160 krooni.

Austria

EL-i riikide üliõpilased võivad kandideerida riigieelarvelistele

üliõpilaskohtadele võrdselt Austria üliõpilastega, makstes õppemaksu samuti

võrdselt Austria üliõpilastega (umbes 5870 krooni semestris. Enamik Austria

ning EL-i üliõpilasi töötavad õpingute kõrvalt, mis on teistest riikidest

pärit üliõpilase jaoks keelatud.

Itaalia

Itaalias kehtestatakse õppemaks ülikoolidele tsentraalselt ning see kehtib

ühtviisi kõikides ülikoolides ning kõikidele üliõpilastele. Kohaliku ning

EL-i üliõpilase majanduslikust kindlustatusest olenevalt on võimalik

taotleda riigilt õppemaksu osalist tasumist (riik võib katta 20-95% kogu

õppemaksust). Õppemaks kehtestatakse igaks õppeaastaks uuesti, praegu on see

umbes 23 500 krooni aastas.

EL-i üliõpilaste vastuvõtt ülikooli toimub Itaalia üliõpilastega sarnastel

alustel ning ühise konkursi põhjal. Ka õppetoetusi on õigus taotleda

kõikidel Itaalia ülikoolidesse vastuvõetud üliõpilastel võrdsetel alustel.

Iirimaa

Iirimaal on kõrgharidus tasuline, ent kohalikud ning EL-riikidest pärit

üliõpilased saavad õpingute toetuseks taotleda kohalike omavalitsuste

toetust. Õppemaks on tervikuna EL-i kodanikele kõrghariduse esimesel astmel

62 600 - 78 200 krooni aastas.

Iiri ning EL-i kodakondsusega üliõpilased võivad esitada taotluse nn

FFI-toetuse (Free Fee Initiative) saamiseks, FFI stipendiaadid maksavad ise

umbes 10 950 krooni aastas. Lisaks on võimalik taotleda toetust kohalikult

omavalitsuselt, viimasel juhul maksab üliõpilane kõigest 625 krooni ringis

aastas. FFI skeemi alusel on õigus toetust taotleda üliõpilastel, kes on

mõne EL-i liikmesriigi kodanikud ning on viimase viie aasta jooksul vähemalt

kolm aastat õppinud või töötanud mõnes EL-i liikmesriigis.

Hispaania

Üks protsent vabadest kohtadest on reserveeritud üliõpilastele, kes tulevad

väljastpoolt EL-i ja Euroopa majandusruumi riike ning ka nendele kohtadele

saavad kandideerida vaid üliõpilased, kelle päritoluriigid on sõlminud

Hispaaniaga vastava riikidevahelise lepingu (Eesti nende hulka ei kuulunud).

Välisüliõpilastele on eraldi nn UNED-test, mis tuleb sisseastumisel

sooritada. EL-i ja Euroopa majandusruumi üliõpilased saavad valida, kas

soovivad astuda Hispaania ülikooli UNED-süsteemi kaudu või kandideerides

kohalike üliõpilastega.

Kõik üliõpilased olenemata päritolumaast maksavad õppemaksu. Õppemaksu

arvestatakse saadud ainepunktide kohaselt ning ühe ainepunkti hind on eriala

maksumuse järgi 141-188 krooni (erandjuhul kuni 313 krooni).

Euroopa Liidu kodanik õpib kogu elu

Katrin Kiisler

SA Archimedes

Euroopalik arusaam õppimisest ei hõlma ainult hariduse pakkumist koolis ja

ülikoolis, vaid näeb teadmiste ammutamist elukestva protsessina, kus vanus

ei mängi enam rolli. Euroopas, kus rahvastik kahaneb ja vananeb, ei piisa

maailmas toimuvatele muutustele edukaks reageerimiseks ainult noorte

tööturule aitamisest, sest noori on tööjõulise elanikkonna hulgas

suhteliselt vähe ning nendegi koolipingis omandatud teadmised vananevad

kiiresti. Ainult elukestev enesetäiendamine aitab toime tulla pidevalt ja

kiiresti muutuva eluga ning osaleda aktiivselt elukeskkonna kujundamisel.

Ka Eesti on liikumas teadmistepõhise ühiskonna ja majanduse suunas. Järjest

olulisemaks muutub juurdepääs värskemale infole ja teadmistele ning

motivatsioon ja oskus moodsat tehnoloogiat kasutada. Juba praegu on see

vältimatu eeldus, et olla tööturul läbilöögivõimeline.

Euroopa Liidu üks kolmest alustalast on inimeste vaba liikumine ning muidugi

puudutab see ka õppureid, õpetajaid ja koolitajaid. Just õppijate ja

õpetajate vaba liikumine annab tuleviku Euroopale kodaniku, kes on

mitmekülgne, tolerantne ning õppimis- ja kohanemisvõimeline. Üha

globaliseeruvas maailmas peab õppima muutuma, kaasa minema tehnoloogiliste

uuendustega, oskama suhelda, valdama keeli.

Euroopa Liidu hariduskoostööprogramm Socrates ongi loodud selleks, et

tugevdada Euroopa riikide koostööd hariduse kõigil tasandeil, tõhustada

keeleõpet, julgustada praktilise haridusalase töö uuendamist ning ühist huvi

pakkuvate haridusvaldkondade uurimist. Eesti osaleb programmis juba 1997.

aastast.

Haridusasutuste ja haridustöötajate programmis kaasalöömise aktiivsus on

Eestis pidevalt kasvanud, Euroopa Liidu laienemisega peaks võimalused veelgi

paranema ja lihtsustuma. Kolm Socratese suurt allprogrammi on Comenius

(kooliharidus), Erasmus (kõrgharidus) ja Grundtvig (täiskasvanuharidus).

Peale projektipõhise rahvusvahelise koostöö toetamise pakuvad kõik kolm ka

individuaalse õppimise võimalust.

Comeniuse programm

Comeniuse eesmärk on parandada koolihariduse kvaliteeti ning

üksteisemõistmist Euroopas koolide rahvusvahelise koostöö kaudu. Luuakse

täiendavaid õppimis- ja enesetäiendamisvõimalusi nii tulevastele kui ka juba

tegutsevatele õpetajatele.

Comeniuse kaudu saavad mõnes teises liikmesriigis teadmisi omandada nii

õpetajakoolituse üliõpilased põhikoolitusena, tulevased keeleõpetajad

praktikana kui ka õpetajad ja haridustöötajad täienduskoolitusena.

Tulevastele õpetajatele mõeldud toetuse abil tutvustatakse õpetajatöö

sisulist ja korralduslikku külge teistes Euroopa riikides. Seda võimalust

saavad kasutada need üliõpilased, kes omandavad õpetajakutset Comeniuse

projektis osalevas kõrgkoolis. Üliõpilaste õpe ja praktika kestab kuni 10

nädalat, taotleda saab seda oma kõrgkooli kaudu.

Tulevaste võõrkeeleõpetajate praktikatoetust võivad kasutada üliõpilased,

kes keeleõpetajana pole varem töötanud (tulevased keeleõpetajad, kes

hakkavad tulevikus õpetama mõnda EL-i ametlikest keeltest), algklasside

õpetajad, õpetajad erivajadustega õpilaste koolidest, kes lisaerialana

õpivad võõrkeelt, ning õpetajad, kes soovivad asuda mõnda teist õppeainet

võõrkeeles õpetama. Praktika kestab 3-8 kuud teise riigi koolis. Taotlusi

võtab vastu Socratese Eesti büroo, kes programmi nõukogu positiivse otsuse

korral maksab edasi-tagasisõidu kulud ja iga kuu stipendiumi.

Kooliharidustöötajate täienduskoolitustoetused võimaldavad nii õpetajail kui

ka teistel haridustöötajail osaleda ühe kuni nelja nädala pikkustel

täienduskoolituskursustel Euroopas.

Erasmuse programm

Erasmus on Socratese kõrgharidusalane allprogramm, mis toetab

kõrgkoolidevahelist koostööd üliõpilaste ja õppejõudude vahetuse

korraldamisel, välisõpingute tunnustamisel ja õppekavade ühisel arendamisel.

Ühine eesmärk on lihtsustada riikidevahelist vaba liikumist ning

vastastikust õpingute ja kvalifikatsioonide tunnustamist ning parandada

Euroopa üliõpilase konkurentsivõimet tööturul.

Erasmuse kõige mahukam ja tuntum valdkond on muidugi üliõpilasvahetus, igal

aastal õpib Erasmuse programmi raames Euroopa kõrgkoolides üle 120 000

vahetusüliõpilase. Möödunud kevadel tähistati miljoni vahetusüliõpilase

õppimist Euroopas programmi vahendusel, samal ajal saatis Eesti välismaale

õppima oma tuhandenda Erasmus-üliõpilase. See arv on küll vaid tilk kogu

Euroopa üliõpilasvahetuses, ent Eestile on Erasmuse avanemine tähendanud

korrapärase ning suuremahulise üliõpilasvahetuse algust.

Eesti kõrgkoolide üliõpilased, kes on jõudnud teisele kursusele, saavad

Erasmuse programmi kaudu õppida kolmest kuust kuni ühe aastani Euroopa Liidu

riikide tunnustatud kõrgkoolides. Erasmuse programmi raames saab

väliskõrgkoolis õppida vaid ühe korra. Erasmuse üliõpilase õpinguid

välisriigis peab kodukõrgkool tunnustama kohalike õpingutega võrdväärselt.

Selline kokkulepe annab üliõpilasele kindluse, et tema õpingud välismaal on

kooskõlas kodukõrgkooli nõuetega.

Erasmuse programmis osalemise õigusega Eesti kõrgkoolides nõustab üliõpilasi

nn Erasmus-koordinaator, kes aitab valida väliskõrgkooli ning annab nõu

taotlemise, valikuprotseduuride, tähtaegade jm praktiliste küsimuste vallas.

Grundtvigi programm

Programmi Socrates täiskasvanute haridusalane allprogramm Grundtvig loob

koostöö- ning enesetäiendamisvõimalusi täiskasvanute koolitusega

tegelevatele asutustele ja isikutele. Programm on suunatud ennekõike sellele

eluetapile, mis järgneb esmase hariduse omandamisele põhi-, kesk- ja

kõrgkooli tasemel. Mitmesuguseid võimalusi pakutakse laiale

täiskasvanuharidusega seotud asutuste ringile nii avalikus, era- kui ka

kolmandas sektoris. Näiteks Eesti asutustest on kolme tegutsemisaasta

jooksul kaasa löönud täiskasvanukoolitust pakkuvad mittetulundusühingud,

kõrgkoolid, rahvaülikoolid, täiskasvanute gümnaasiumid, koolitusettevõtted

ning isegi üks muuseum ja vangla.

Elukestva õppimisega omandatava hariduse kvaliteedi parandamise eesmärgil

toetatakse ka täiskasvanukoolitusega tegelevate isikute osalemist

rahvusvahelises koolitustegevuses teistes liikmesriikides - valdavalt

koolituskursustel, kuid ka teistes õppija aktiivset osalust eeldatavates

õppevormides.