Et joodavat “pruuni kulda” kodus nautida, piisab kvaliteetsest toorainest ja lihtsatest valmistusvahenditest. Väljaspool kodu ootame aga enamat. Kohvijoomine on rituaal, mis eeldab eriliselt valmistatud erutavalt lõhnavat jooki.

Õigetel tingimustel jookseb espresso masinast 25 sek, selle järgi hinnatakse kohvi jahvatusastet. Kui kohvi pinnal olev crema on liiga hele, tähendab see, et oad on liiga jämedalt jahvatatud.

Tavalise kohvi valmistamisel arvestatakse 6 g kohvipulbrit 100 ml vee kohta, espresso valmistamiseks kulub pulbrit 7-8 g 30 ml vee kohta.
Itaalias valmistatakse väike espresso ehk ristretto veelgi kangemana – sama koguse kohvipulbri kohta võetakse vaid 25 ml vett.

Itaallaste espresso lungo ehk pikendatud kohv on meilgi levinud espresso. Siin võetakse 60 ml kohvi valmistamiseks 7 g kohvipulbrit. Klassikaliselt serveeritakse espresso mõru šokolaadi ja klaasi veega.

Tass kohvi? Olge lahked!

Eriti osavad baristad joonistavad piimavahust espresso cremale kauneid kujundeid. See ongi  latte art.


Cafe Latte ehk kohv piimaga on samuti espressopõhjaline ja itaalia päritolu. Piim kuumutatakse espressomasinast auru abil. Suure vahuga lattet nimetatakse macchiatoks.

Cafe au lait´d ehk prantsuse piimakohvi valmistatakse tavalisest kannukohvist (press- või filterkann), mis segatakse eraldi kuumutatud piimaga ja serveeritakse piaalist (suurt kaussi meenutav kruus).

Professionaalset kohvivalmistajat kutsutakse baristaks. Eriti oluline on barista oskus valmistada kohvi espressomeetodil, sest see on üks kapriissemaid ja keerulisemaid kohvi valmistamisviise. Vale jahvatusaste, filtreerimata ja pehmendamata vesi või vale seadistusega espressomasin võivad rikkuda ükskõik kui hea kohvi ning jook toob naudingu asemel meelehärmi. Olgugi, et hea kohvi alus on hea tooraine, mõjutavad barista oskused valmisjoogi kvaliteeti rohkem kui kõik muud tegurid.
Kuigi Eesti kohvisõprade kohvimaitse järgib maailma kohvitrende, joovad paljud naudinguga ka traditsioonilist kohvi.

Kõige vahetum ja suurem mõju kohvikvaliteedile on vaieldamatult kliendil. Kui keeldud maksmast halva kohvi eest, teed sellega teene Eesti kohvikultuurile.