Hüpikut aitab kannatlikkus, rahulik meel ja armastus
Lasteaiaealisena ei püsi nn hüpik pudeliski paigal. Võtab käte ühe mänguasja, jätab selle kohe sinnapaika ja haarab teise järele. Hetk hiljem näeb teda tormamas hoopis kolmandasse kohta. Ega ta sinnagi paigale jää. Neil lastel on sageli väga raske leida endale pikemaks ajaks huvitavat tegevust. Koolipingis trummeldab hü-pik sõrmedega vastu lauda, keerutab joonlauda, näpib kõrvu-nina või otsustab pinkide vahel paar tiiru teha. Kui talle tundub, et tema õigusi ja soove pole piisavalt arvestatud või keegi segab tema äsja vaevaliselt saavutatud keskendumishetke, võib ta käituda väga äkiliselt – röögatada, sõimata, visata millegagi, asjad laualt maha tõugata. Reaktsioon on kiire ja sobimatu.
Uuesti eesmärgipärasele tegevusele keskenduda on raske, mistõttu eelistab laps edasisest pingu-tusest pigem loobuda. Hüpiku emotsioonid võivad vahelduda tempokalt. Ärrituvus, pahameel, rahulolematus või viha on kiired tulema. Õpetajatel ja vanematel on kombeks öelda, et selle lapse meeleolu kõigub. Ei kõigu. Tal on aktiivsus- ja tähelepanuhäire, mida varem on rohkem nimetatud hüperaktiivsuseks – see on üks ja sama, selgitab psühhiaatriakliiniku lasteosakonna juhataja ja vanemarst Irja Ivarinen. Lapsevanemad ise on oma võsukesed ristinud hellitavalt hüpikuteks.
Ohutundeta lapsed
Pidev ringitormamine viib hüpiku ohtlikesse olukordadesse. Ta ei karda riskida ja nendega juhtub tõesti kõikvõimalikke asju, on oma praktikas näinud Irja Ivarinen. Kui aktiivsus- ja tähelepanu-häirega lapsel on esikohal tähelepanupuudulikkus, siis selmet pinkide vahel jalutada, unistab tema aknast välja vaadates. Õpetaja juttu väike unistaja ei kuule. „Piltlikult öeldes laps kuulas ära selle, mis õpetaja alguses rääkis, keskosa läks kaduma, lõppu kuulis ka,” toob Ivarinen näite. Keskendumine on neil lastel raskem ja tunnis iseseisva töö sooritamiseks kulub neil palju kauem aega. Õpetajad märkavad kiiremini last, kellel on esikohal hüperaktiivsus – nad paistavad oma käitumisega lihtsalt rohkem silma. Rahulik tähelepanu puudulikkuse käes vaevleja kohe silma ei paista.” Kuid mõlematel on sageli keerulised suhted eakaaslastega, kes kipuvad halvustama, neid kõrvale tõrju-ma, kui näiteks mõned mängureeglid läksid hüpikul kõrvust mööda („Jälle sa tegid valesti!”). Omateada tegi ta aga kõike õigesti ja võtab väga hinge, kui teda halvustatakse.
Hüperaktiivsus ehk siis täpsemalt aktiivsus- ja tähelepanuhäire ei tulene valest kasva-tusest, see on kaasasündinud (ligikaudu 30 protsendil lastest esineb pärilik eelsoodumus) või varasest ajukahjustusest tingi-tud (sünnitrauma, sünniaegne hapnikuvaegus) psüühikahäire. Alati ei olegi võimalik ühest kindlat põhjuslikku tegurit välja selgitada. Küll on asjatundmatu kasvatusega võimalik last ja tema arengut oluliselt kahjustada ning häirega kaasnevate probleemide süvenemisele hoopis kaasa aidata. Hurjutamisest pole kasu, vaja läheb suurt kannatlikkust, rahulikku meelt ja tahtmist ai-data ning armastada.
Tähelepanuprobleem ja keskendumine
Tähelepanuhäire •• Tähelepanupuudulikkuse sündroomiga (ADS) lapsed ei suuda ühe asja juures püsida. Kui nad sealjuures ka pidevalt ringi jooksevad, on väga impulsiivsed ja neile meeldib teisi segada, siis nimetatakse neid ka hüperaktiivseteks lasteks (ADHS). Raskused selliste lastega ilmnevad juba varases eas, need ei ole ajutised ja kestavad kauem kui kuus kuud. Keskendumisraskused •• Eriti raske on tähelepanu sihipärane kasutamine nendel lastel, kes ei suuda keskenduda. Keskendumisvõime tähendab võimet võtta end sisemiselt kokku ja suunata kogu jõud ühele eesmärgile. Eristatakse keskendumishäireid (mööduv nähtus) ja nõrka keskendumisvõimet. •• Nõrka keskendumisvõimet tuleb uurida meditsiiniliselt ja psühholoogiliselt. Põhjusteks võivad olla pärilikud või varajases eas saadud kahjustused. Hüperaktiivsus •• Hüperaktiivsus ehk täpsemalt aktiivsus- ja tähelepanuhäire juu-res on keskne sümptom tähele-panu puudulikkus. Tähelepanu-probleemidele lisaks on hüperaktiivne laps motoorselt püsimatu, kestva vaimse tegevuse korral muutub motoorselt rahutuks. Laps võib olla väga impulsiivne, s.t reageerida ootamatult ja olukorraga täiesti sobimatult. Raskused selliste lastega ilmne-vad juba eelkoolieas ja need ei ole ajutised.