28.12.2007, 07:37
Intervjuu: 3Pead tegid kaks plaati ühe aastaga
Loominguline kooslus 3 Pead üllitas tänavu kaks kauamängivat - juulis nägi ilmavalgust debüütplaat "Ilusaim heli" ning detsembris selle järg "Taevaluugid". Jõuliselt debüteerinud 3Pead on tegelikult vanad olijad Eesti indie-maastikul. Rubik 3001 alias Janek Murd mängis üheksakümnendatel anasmblis Borax, Erro ehk Erkki Tero omaaegne punt Öäk! on juba nime poolest legendaarne. Müürilill aga on müürilill - alati olemas. Melu.ee uuris, miks vanameistrid tänavu nii jõuliselt skenesse naasesid ning mis on neil tulevikuks varuks.
Tegite kamba peale kaks plaati ühe aastaga. Kui pikk oli nende albumite tegelik ettevalmistusperiood?
Rubik 3001:
Osad lood ja eosed on olnud varem olemas nö sahtlisse kirjutatud, just
Rubik 3001 puhul. Need on nüüd värske kõrvaga üle käidud. Müürilille
lood on kõik sellest aastast. Kokku on asjad pandud ikkagi sel ajal,
mis plaadil kirjas – 2007 aasta teisel poolel. Aga ega seda aega välja
ei saa lõigata muust, eelnevad tegevused on viimaseid tulemisi
ette valmistanud.
Erro:
Reaalne
tegutsemis-lindistamisperiood oli mõlema plaadi puhul paar kuud kuna
oli soov ideed just värskena purki saada, sellele eelnes aastatepikkune
ettevalmistusperiood arusaamaks, et pikalt voolides muudab juba aja
möödumine voolitava kuju ja nii muudad imesünnitist lõputult. Tahtsime
pigem midagi tooremat kui lihvitut.
Kõrvalt vaadates tundub 3Pead
mingis mõttes tagasitulekuna. Janek ehk Rubik 3001 on vana Boraxi-mees,
Erkki Öäkist räägiti aastaid legende, kuid reaalselt olite skene jaoks
kadunud. Mis motiveeris end uuesti kätte võtma?
Rubik 3001:
Jõuad
ikka selleni, mis hingel ja mida enam soovid teha. Ilmselt ka
ühistegevus ja sellest tulenev jõud. Üldine jõuline voolamine Eesti
muusikas. Soov enda paremat poolt teistele näidata. Lugusid tehes
tunned ennast õnnelikuna – see näitab, et asi on õige.
Erro:
Päris nii ei saa
öelda et me iseenda jaoks olime kadunud, tagasi vaadates võime öelda,
et mingit laadi tegutsemine toimus, ainult protsesside kiirus ja
meetodid olid ebaefektiivsed. Ja kuna suurem osa legendidest on
jutumärkides siis tundus millegi lihtsa ja mängulise tegemine inimlik,
mitte lõputu kuldmuna veeretamine.
Kui “Ilusaim heli” oli stabiilne indie-huikumine,
siis “Taevaluugid” kisub kohati, näiteks looga “11.11” üsna rokiks
kätte. Kui kindlalt tunnete end erinevates zanrites?
Rubik 3001:
Sellist seinast
seina poliitikat teadlikult ei rakenda. Tuleb see, mis tulla tahab. Aga
eks siin ole ka see, et üksteist täiendades lähebki palett kirkamaks ja
kirjumaks. Mulle see väga meeldib, kui tuleb üllatusi ja ootamatusi,
millest ise varem teadlik pole. Ja minu jaoks on meie erinevad asjad
ikkagi ühe puu viljad.
Erro:
Väga kindlalt
ebakindlalt, sest me ei arva, et valdame ühtegi zanri. Pigem mingi hetk
avastame, et mõni lugu kisub kuskile zanri ja siis lükkame seda
sinnasuunas niipalju kui oskame. See ei ole peataolek ega ka ülim
orienteerumine kõiges, ilmselt on selle taga armastus väga erineva hea
muusika vastu.
Ärkate hommikul, kerge pohmell – millised päeva lood kirjutate?
Rubik 3001:
Täis peaga ei
kirjuta ma midagi. Kuulata võib ja nuppe kruttida, aga luua mitte.
Pohmakaga muidugi, mis siis salata võib teinekord päris ootamatuid
pirne sadama hakata.
Müürilill:
Algatuseks võiks musta liblika räpi demo 2 sisse laulda koos eelmainitud "pirnidega", see oleks kindlasti ühe päeva lugu.
Erro:
Pohmell võib oma
kurnatuses küll olla teatav vajalik nüanss, selgeks saamise soov, et
midagi kõrgemat teha, aga see taktika on enne juhus kui reegel.
Meenutage veidi üheksakümnendaid.
Mis juhtus tollase bändimeeste põlvkonnaga, kas tõesti võttis töö
reklaamiagentuurides ja elektroonilise muusika pealetung igasuguse
bänditegemise isu aastateks pealt ära?
Rubik 3001:
Isu ei läinud
ära, pigem võimalused, aeg oli selline, mis pidurdas. Ja
reklaamiagentuuridesse kadusid nii mõnedki anded – seal oli/on võimalik
endale elamiseks raha teenida. Omamoodi Saatana Kultuurkapital.
Elektroonika tundus muidugi ka endale huvitav, aga liiga kaua sai
arvuti taha passima jäädud.
Erro:
Ei tahaks kogu
vastutust enda peale võtta aga ilmselt olid mängus ka ühiskondlikud
protsessid, romantilistest kõik-on-võimalik 90'ndate algusest maanduti
argisematele radadele. Kindlasti mängis kaasa ka popmuusika lainetus,
mis milleeniumi eel vajus nokitsemisse ja soolotamisse et siis uue
sajandi teisel poolel jälle pead tõsta, kõik koos tantsuhoos! Kuigi
võib ka kindel olla, et kogu vahepealne sahtlimaterjal poleks aastaid
tagasi sellist vastukaja ja ajakohasust leidnud kui praegu.
Oleme praegu üsna huvitavas
punktis. Vanad tegijad nagu Röövel Ööbik või teie naasevad vaikselt
siseemigratsioonist, viimase kolme-nelja aasta jooksul esile kerkinud
nimed nagu Ans.Andur on saavutanud teatud küpsuse ning aeg-ajalt ilmub
areenile noori kaasajooksikuid. Kuhu läheb Eesti indie?
Rubik 3001:
Mulle
tundub, et võiks selle tõkkepuu indie ja muu muusika vahelt eemaldada.
Mõlemad võtavad üksteisest parima. Sõltumatust lollides ja labastest
asjadest võiks olla rohkem.
Müürilill:
Kõik on üks.
Erro:
Eesti
indie
läheb väga heasse kohta kui visatakse seljast viimasedki välismaised
second-hand
hilbud, mis uue aja alul kodumaale küll värskeid tuuli tõid
aga nüüd seljas kopitavad. Ei, see ei tähenda kandlemängu, juuri ega
kohustuslikku kodukeeles laulu - tuleb katsetada rohkem, julgem olla ja
mitte häbeneda vääratusi.
Üks,
mis 3Pead loomingu juures silma torka, on pidev laenamine teistelt –
küll põimite oma loomingusse Veljo Tormist, küll Tajo Kadajast, küll
Priit Aimlat. On see nostalgiast?
Rubik 3001:
Ei ole
nostalgiast. Tajo Kadajase pidime tegema Veiko Õunpuu Tühiranna jaoks.
Algselt pidin ma seal ühes osas klassikaliset nõukaaegset restorani
klahvkameest mängima ja laulma. Asi filmiti isegi ära, hiljem jäi aga
välja. Selle jaoks sai ka töötlus tehtud. Aga laul on nüüd uuesti
tehtud. Veljo Tormisega nii, et selle pakkus meile jällegi Aivar Tõnso,
kes paneb kokku Tormise töötluste plaati, kuhu ka Sõjakulleri pikem
versioon peale läheb. Viis viimast räägib aga meist nii täpselt, et ei
saanud seda omataeada jätta. Lugu omandas uue ja tabavama kuju. Aga
selle muusika tegemise ajal ei aimanud ma üldse, et Erkki sõnadega
sellise suuna valib. Nii et, aitäh selliste lahedate suundade ja
mõjude eest, mis väljastpoolt tulevad.
Erro:
Vanad kopitanud
luulevihikud, jah eks seal ole ka nostalgiat, kuid mitte ainult.
Võib-olla on seal veidi teenimatult varju jäänud tekstid, tegijad,
seosed millesse tahad uut elu sisse puhuda. Seoste leidmine enda ja
teiste loome vahel, töötlemine, remiksimine - kõik ei pea kramplikult
enda looming olema. Kui äärmuslikult võtta, siis tegelikult ükski
klisheelik kitarririff või trummikäik mida mängin, ei ole minu oma,
võibolla ainult esitluslaad ja nurk. Ja koostöö on ka väga hea
egolihvimisteraapia.
Tee mis tahad, aga säärast muusika
kuulamist, nagu te teete kiputakse “diibiks” pidama. Kust jooksevad
“diibi” piirid, mis hetkest on “diip” halb paroodia?
Rubik 3001:
Sügavust peaks olema igas asjas. Pinnapealne vimplemine eksitab ainult
meeli ja ei paku pikemas persepektiivis peale kerge kähkuka midagi.
Müürilill:
Deep is the Key.
Erro:
Selle diiplusega on
nii, et kõike kus kõlab sama noot üle 2 sekundi järjest kiputakse
süvenematult diibiks pidama, igav ju, tähendab diip. Tegelikult on see
pinnapealsus ja viitsimatus süveneda. Sügavuses on eelised ise avastada
ja endale vajalik maailm ise luua selle asemel, et kõik on ette
kirjutatud ja lihtsustatud. Teine äärmus on eesmärgipäratult diipi
panna, seal kus seda vaja ei ole ja sellisena, et see üks pikk noot või
uigumine on tühi ja ei tähenda midagi. Seda risu on palju.
Olete vihjanud, et tuleval aastal
annate välja oma sooloplaadid. Kas on oodata ja loota, et soololooming
tungib 3Pead ühisterritooriumilt igasse suunda välja?
Rubik 3001:
Ma ei tea veel päris täpselt, kuhu asjad liiguvad. Peaasi, et nad liiguvad. On mitmeid variante ja kindlasti üllatusi.
Müürilille sooloalbumit kujutame hetkel selgemalt ette. Värviline
pop – õhkõrnadest tundepuhangutest äkilisemate plahvatusteni, kindlasti
saab see olema emotsionaalne. Rubik 3001 nime alt tahaks väljastada
filmimuusikat ja nende töötlusi, mida plaatidelt leida ei ole.
Erro:
Korra soolotada
tundub praegu õige jätk, oluline on vaheldus ja areng. Ja tundub, et 3
Pead artistide looming hakkab vaikselt sinna suunda minema, et midagi
ühele omast, mahukamat välja anda, see on huvitav. Kindlasti on
soolotamiste taga sama meeskond ja loodetavasti ka lisajõude kes pilti
avardavad.
Lemmikud aastast 2007?
Rubik 3001:
Sel aastal
tekitas muusika, mis keerleb meie/minu sünniaegade ümber rohkem huvi ja
pakkus ka rahuldust, kui see mis sünnitati aastal 2007: palju üksikuid
lugusid, aga bändidest vast Moody Blues, Paul McCartney & Wings,
Jefferson Airplane, Mess, Soft Machine, Jevgeni Doga, Sven Libaek, Ash
Ra Tempel, Brendan Perry, Dead Can Dance.
Sellest aastast: Mari Kalkun, Lichens, Panda Bear, Burial, Blue
Room Project, Erko Niit, Jan Uuspõld läheb Tartusse OST, Gustavo
Santaolalla, Throbbing Gristle.
Müürilill:
Vashty Bunyan, Fleetwood Mac, Cowboy Junkies, Mari Kalkun, A Mountain of One, Windspiel.
Erro:
Lemmik on Eesti popmuusika jätkuv areng ja iseenda välja kaevamine.
Vaata ka
3 Pead esitlevad oma teist kauamängivat "Taevaluugid" reedel 28. detsembril Tartus Genialistide klubis ja laupäeval 29. detsembril Tallinnas baaris Juuksur.