Korea autotootja Ssang Yong üritab pääseda oma esimese, Mercedese ilmega, kuid hinnalt odava luksusautoga Chairman Euroopa turule. Nüüdsest Daewoo kaubamärki kandev limusiin on aga pinnuks silmas Mercedes-Benzile, mis teeb kõik, et auto müüki väljaspool Aasiat takistada.

Balti riigid on praegu Euroopa turul ainsad, kus Chairman on müüki lubatud, mujal ei tohi teda isegi autonäitustel näidata.

Neli aastat tagasi, kui Mercedes-Benz vahetas välja kandilise E-klassi mudeli kurvasilmse esindusauto vastu, tekkis üksnes maastureid tootval Ssang Yongil võimalus hakata valmistama oma ajaloo esimest luksusautot. Mercedese koostööpartnerina sai autotootja võimaluse osta vana W124-kerega E-klassi tehnoloogia ning tootmisliinid. Sakslased seadsid korealastele vaid ühe tingimuse – uus esindusauto peab välja nägema teistsugune kui vana Mercedes. Valminud mudel oli Mercedesele aga shokiks. Korealased pikendasid autot 25 sentimeetrit ehk teisisõnu viisid ta S-klassi Mercedese mõõtu ning andsid talle moodsama välimuse. Chairman erineb oluliselt E-klassist, kuid see-eest sarnaneb Mercedese uue S-klassiga, mida sakslased Chairmani turule tulekul alles projekteerisid. Eelmisel aastal jõudis müügile ka uus S-klassi Mercedes, kuid korealane on sellest ligi poolteist korda odavam. Seega on Mercedesel põhjust pahameeleks küllaga.

Silmipimestav varustus

Chairmani põhidetailid pärinevad Mercedeselt. Auto mootor, shassii, käigukast, sillad, pidurid ja roolimehhanism on sakslaste looming. Kuid isegi kojamehed on samasugused nagu Mercedesel – liikudes vasakult paremale (enamikul automarkidel töötavad kojamehed paremalt vasakule).

Jõuallikaks saab valida kas 135-hobujõulise 2,0-liitrise või 220-hobujõulise 3,2-liitrise bensiinimootori. Vastavalt mootoritüübile erineb ka auto varustus. Kaheliitrisel mudelil on neljakäiguline käigukast ja 3,2-liitrisel viie käiguga automaatkast.

Kaheliitrine mootor on rohkem kui kaks tonni kaaluva auto jaoks lahja. Eesti Päevalehe proovisõiduks olnud 3,2-liitrine versioon liikus aga nobedasti ning selle kiirendusele pole midagi ette heita.

Chairmani salong võtab silme eest kirjuks. Tippversiooni varustuses on kõike, mida tänapäeva autotööstus on välja mõelnud. Auto kõik seaded liiguvad elektriga. Uue S-klassi Mercedesega võrreldes pole tal üksnes esiistmete ventilatsiooni ning masseerijat. See-eest salongi tagavaatepeegel liigub elektri jõul ning tagumise ukse avamisel sõidab tagaiste automaatselt taha. Tagasõitjatel on laes kaks valgustatud kosmeetikapeeglit ning istmekäetoes kümmekond nuppu muusikasüsteemi, istmete, ventilatsiooni jms reguleerimiseks. Juhi töökohas on aga sedavõrd palju nuppe, et pool päeva kestnud proovisõidu ajal jäigi mõne otstarve arusaamatuks. Auto standardvarustus sisaldab koguni 12-CD boxi koos stereo ja ekvalaiseriga ning nelja turvapatja.

Viimistluselt ei suuda aga korealane Mercedesega võistelda. Luksusele tõmbab kriipsu peale kehv kvaliteet. Efektse välimusega armatuurlaud on kaetud puitimitatsiooniga, mis juba pärast paarisajakilomeetrist läbisõitu narmendas. Puitimitatsioon on peale kantud imeõhukese kilena, mis kipub kiiresti kooruma. Kile alt vaatab vastu oranzhi värvi plastmass, mis on sama nõme, kui vedada luksusautoga kartuleid. Viimistlusvigu leidub teisigi – kroomitud detailid kippusid mitmest kohast kooruma ning uste käepidemetest vaatasid vastu kinnikatmata kruvipead.

Ruumikas ning vaikse häälega

Ruumi on aga Chairmanis esindusauto vääriliselt. Nii esi- kui tagaistmel saab igas suunas laiutada ning ka istmed on suhteliselt mugavad. Luksusautole omaselt on Korea Mercedes vaikne. Kuna vedrustus pärineb Mercedeselt, siis on ka Chairman jäik. Auto käitub kurvides stabiilsena ning eriolukordades tagavad tema sõiduohutust kõikvõimalikud elektroonilised seadmed. Standardvarustusse kuulub elektrooniline vedrustuse kontroll – ECS, veojõukontrollsüsteem ASR ja automaatne piduridiferentsiaal – ABD.

Kokkuvõttes on korealased valmis saanud autoga, mida võib tänavaliikluses segi ajada Mercedesega. Esimene Eestisse jõudnud Chairman müüdi Venemaale ning tõenäoliselt tema peamine ostjaskond tulebki idapiiri tagant. Eesti luksusauto ostja Korea kaubamärki veel ei usalda. Ebausku suurendab ka garantii, mis on kõigest aasta läbisõidupiiranguta.

Daewoo (Ssang Yong) Chairman 3,2 24 V

MOOTOR

Töömaht, cm3

3199

silindrite läbimõõt ja kolvikäik

89,9 x 84,0

surveaste

10:1

Võimsus, kW (hj)

162 (220)

pööretel, p/min

5500

Moment, Nm

320

pööretel, p/min

3850

MÕÕTMED

Pikkus, mm

5055

Laius, mm

1825

Kõrgus, mm

1465

Teljevahe, mm

2900

Tühimass, kg

2140

Kütusepaagi maht, l

80

KIIRUSOMADUSED

Kiirus, km/h

232

KÜTUSEKULU, l/100 km

keskmiselt

10

HIND, krooni

640 000